وب اپلیکیشن چیست

وب اپلیکیشن چیست و چه مزیتی نسبت به اپلیکیشن دارد؟

اگربه دنبال پاسخ سوال وب اپلیکیشن چیست یا pwa چیست ، این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف برای شما نوشته‌شده است تا در پایان خواندن مقاله هیچ سوالی درباره وب اپلیکیشن و نرم‌افزارهای تحت وب نداشته‌باشید.

وب‌‌اپ یا وب اپلیکیشن چیست ؟

در دنیای امروز وب یا شبکه جهانی وب وظیفه فراهم‌کردن دسترسی اینترنت را برای تمامی افراد بر عهده‌ دارد. امروزه وب ارتباطی در جهانی بوجود آورده است که قبلا امکان این ارتباط وجود نداشت و افراد در سراسر جهان برای ارتباط‌گرفتن باید سفر می‌کردند.

وب اپ یا وب اپلیکیشن

تعریف pwa چیست ؟

در پاسخ به سوال وب اپلیکیشن چیست باید بگوییم که وب اپلیکیشن web application

برنامه‌هایی کامپیوتری هستند که از تکنولوژی و توانایی مرورگرها برای نمایش خود، استفاده می‌کنند. وب اپ برنامه‌ای کاربردی است که در سروری که از راه دور آن را کنترل می‌کند، ذخیره شده است. این وب اپلیکیشن‌ها همانند خود اپلیکیشن توانایی ارائه خدمات را دارد.

PWA به زبانی دیگر

PWA مخفف progressive web Application است. مفهوم PWA به ظاهر یک وب‌سایت است که با مرورگرهای کروم، فایرفاکس و سافاری کار می‌کند اما در واقع همان اپلیکیشن است.

PWA ها امکاناتی مثل ضبط به‌ کمک دوربین، دسترسی به تماس‌ها، دسترسی به موقعیت مکانی، نمایش اعلان‌ها، وصل شدن به بلوتوث، انتشار تصاویر، تبدیل گفتار به نوشته، تغییر پس‌ زمینه و حالت آفلاین در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

کاربرد نسخه pwa

امروزه تمامی سایت‌های معتبر دنیا که ممکن است در طول روز ازآن‌ها استفاده کنیم، دارای وب اپلیکیشن هستند. با تعریف ساده‌تر در واقع هر قسمتی از سایت که به کاربر خدماتی ارائه می‌کند یا برای کاربر کاری انجام می‌دهد خودش به تنهایی وب اپلیکیشن است.

ماهیت pwa چیه ؟

برنامه‌های تحت وب همگی در یک دسته‌بندی قرار می‌گیرند و ساخته‌ می‌شوند و برای هر کسی قابلیت استفاده از آن فراهم است. خوب است بدانید که نحوه و مقدار خدماتی که این وب اپلیکیشن‌ها ارائه می‌کنند باعث این موضوع نمی‌شود که جزو نرم افزارهای تحت وب به حساب بیاییند یا نه؛ مثلا یک ماشین حساب که محاسبات سنگین ریاضی را انجام می‌دهد با یک بازی که مناسب کودکان است در دسته اپلیکیشن‌های وب است.

برخی نرم‌افزارهای تحت وب فقط بر روی مرورگر خاصی اجرا می‌شوند ولی بیشتر وب اپلیکیشن‌ها با تمامی مرورگرها سازگاری دارند. در ادامه مقاله وب اپلیکیشن چیست موضوعات مشابه را بررسی می‌کنیم.

تفاوت وب اپلیکیشن با اپلیکیشن

برای پیداکردن تفاوت وب‌ اپلیکیشن و اپلیکیشن کافی‌است مفهوم پاسخ به سوال وب اپلیکیشن چیست را درک کرده باشیم.

مهم‌ترین تفاوت میان وب اپلیکیشن و اپلیکیشن این است که وب اپلیکیشن برای اجرا شدن به اینترنت نیاز دارد ولی اغلب اپلیکیشن‌ها بصورت آفلاین کارمی‌کنند.

تفاوت وب اپ و اپلیکیشن

سرعت در پیشرونده pwa

وقتی اپلیکیشنهایی برای اجراشدن به اینترنت وابسته نباشند؛ پس سرعت اجرای آن‌ها نیز از وب اپلیکیشن بالاتر می‌رود. البته که عوامل دیگری برافزایش سرعت اجرا نقش دارند.

تفاوت دیگر این دو در این است که اپلیکیشن‌ها نیاز به بروزرسانی دارند و کاربران گاها پیامی مبتنی بر درخواست اپلیکیشن برای اتصال به اینترنت می‌کند تا به روزرسانی شود.

وب اپلیکیشن‌ها عمل بروزکردن خود را بدون نیاز به اجازه کاربر انجام‌می‌دهند.

وب اپلیکیشن چگونه کار می‌کند؟

برنامه‌های تحت‌ وب برای اجرا شدن به بارگیری احتیاجی ندارند؛ زیرا همه‌چیز دربسترشبکه نوشته ‌شده است. تمامی کاربران می‌توانند با مرورگر‌های موزیلا، کروم و سافاری به برنامه‌های تحت وب دسترسی داشته‌باشند.

اپلیکیشن‌های تحت وب به وب‌ سرور، سرور برنامه و پایگاه داده برای اجراشدن ، نیاز دارند. وب‌ سرورها مدیریت مشتریان را انجام می‌دهند. سروربرنامه کاردرخواست‌‌شده را کامل می‌کند و اطلاعات در پایگاه داده یا دیتابیس ذخیره می‌شوند. در ادامه مقاله وب اپلیکیشن چیست به نحوه نوشتن آن پی‌ می‌برید.

نحوه ساخت web application

ساخت وب اپلیکیشن‌ها زیاد سخت نیست. وب اپلیکیشن‌ها با کمکHTML، JavaScript وCss  نوشته‌می‌شوند. البته این زبان‌ها برای قسمت رویی سایت یعنی قسمتی که در نگاه اول می‌بینیم بکار‌می‌روند و در قسمت سروری از زبان‌های پایتون، جاوا و روبی استفاده‌می‌کنند.

ویژگی های وب اپلیکیشن

  1. حفظ یکپارچگی برنامه بر روی تمامی دستگاه‌ها
  2. نگرفتن حافظه و ذخیره اطلاعات در فضای ابری
  3. نوشتن وب اپلیکیشن با اکثر زبان‌ها قابل اجرا است
  4. سرعت وب اپلیکشن تقریبا بالاست
  5. بدون نیاز به نرم افزارهای جانبی اجرا می‌شوند

تفاوت وب اپلیکیشن با وب‌سایت

در ابتدای مقاله در ابتدای مقاله وب اپلیکیشن چیست ؟ به تعریف دنیای وب پرداختیم حالا به تعریف واژه وب‌سایت می‌پردازیم:

به مجموعه‌ای از صفحات که در بستر اینترنت قرار دارند و دارای یک صفحه‌اصلی هستند و بر روی سرور نصب می‌گردد، وبسایت می‌گویند. وب سایت‌ها اطلاعاتی از شرکت، سازمان و یا کسب و کار ارائه می‌دهد.

حالا به پاسخ سوال تفاوت وب اپلیکیشن با وبسایت میپردازیم:

وب سایت‌های موجود بر روی نوع محتوا موجود تمرکز دارند اما وب اپلیکیشن‌ها بر روی عملکر کار می‌کنند. یک وب سایت اطلاعاتی که نمایش می‌دهد برای تمامی کاربران یکسان است اما وب‌اپلیکیشن‌ها بر اساس تنظیم کاربران اطلاعات را نمایش می‌دهند.

کاربران برای دیدن محتوای سایت‌ها حتما باید به اینترنت متصل شده‌باشند اما در وب اپلیکیشن‌ها فقط برای بار اول یعنی لحظه بارگذاری به اینترنت نیاز داریم.

مزایای وب اپلیکیشن

در مقاله وب اپلیکیشن چیست ؟ خوب است که به توضیح مزایای اپلیکیشن نیز بپردازیم:

1.وب اپ‌ها برای اجرا شدن نیازی به حافظه دستگاه شما ندارند و حافظه اشغال نمی‌شود.

2.به چندین کاربر اجازه دسترسی به یک نسخه را می‌دهد.

3.بر روی دسکتاپ، لپ‌تاپ و تلفن‌همراه اجرا می‌شوند.

4.از طریق اکثر مرورگرها قابلیت دسترسی دارد.

معایب وب اپلیکیشن

  1. بسیاری از اپلیکیشن‌های تحت وب در حالت آفلاین اجرا نمی‌شوند.
  2. نسبت به اپلیکیشن ها سرعت پایین‌تری دارند.
  3. برای بسیاری از کاربران شناخته‌نشده است.
  4. ممکن است امنیت آن‌ها در هنگام انتشار پایین بیایید.
وب اپلیکیشن آفلاین چگونه کار می‌کند؟

خوب است در کنار تعریف وب اپلیکیشن چیست به تعریف چگونگی کارایی وب اپلیکیشن آفلاین بپردازیم.

وب اپلیکیشن آفلاین به کمک Application cache  کار می‌کند. مخزن برنامه یا Application cache  تمامی قسمت‌های موجود در برنامه را بصورت آفلاین ذخیره می‌کند.

سروربرنامه تمامی اطلاعات موجود بر روی فایل‌های جاوااسکریپت، css و HTML و بقیه اطلاعات موجود را برای مرورگری که کاربر از آن استفاده‌می‌کند تا بر روی حافظه کامپیوتر ذخیره ‌شود.

در زمانی که کاربر بصورت آنلاین از سایت اصلی بازدید کند، اطلاعات مخزن بروز می‌شود تا مشکلی پیش نیاید.

نمونه‌هایی از وب اپلیکیشن

حالا که اطلاعات کافی از مقاله وب اپلیکیشن چیست ؟ بدست اوردید، می‌توانید در ذهنتان نمونه هایی از این وب اپ هارا که قبلا از آن‌ها استفاده می‌کردید را نام ببرید.

ما نیز در ذکر کردن برخی از وب اپلیکیشن‌ها شما را همراهی می‌کنیم.

1.وب اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی

یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌های تحت وب همین اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی یا آنلاین هستند. این اپلیکیشن‌های تحت وب بیشتر برای کاربران اپل و بر روی سیستم عامل iOS  نصب می‌گردند. اسنپ و تپسی از نمونه‌های بارز این وب اپلیکیشن‌ها هستند.

وب اپلیکیشن تاکسی اینترنتی

2.اپلیکشن‌های تحت وب پرداخت‌‌آنلاین

اپلیکیشن‌های تحت وب مثل آپ، تاپ، تومن وجرینگ نمونه‌هایی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌های تحت وب دنیای امروز هستند که کاربران زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

3.بازی‌های آنلاین

اگرچه بیشتر بازی‌هایی که امروزه وجود دارند به صورت آفلاین کار می‌کنند اما امروزه بیشتر بازی‌های موجود در بازار که به شکل گروهی عرضه می‌شوند تحت وب هستند و به بستر اینترنت برای اجرا نیاز دارند.

4.وب اپلیکیشن Pinterest

این شبکه اجتماعی در سال‌اول راه‌اندازی خود فهمید که فقط یک درصد از کاربران موبایلش در این سایت ثبت‌نام می‌کنند، پس با بکارگیری فناوری PWA وب اپلیکیشن خود  را بروزرسانی کرد و این موضوع باعث افزایش 60 درصدی کاربران شد.

5. اپلیکیشن Yummly

این وب اپلیکیشن در خصوص آشپزی فعالیت می‌کند و اطلاعاتی درباره طعم و مزه غذا، ارزش هر ماده غذایی و سطح مهارت آشپزی برای پختن هر دستور را بیان می‌کند. شما با این اپلیکیشن می‌توانید تجربه‌های مختلف خود را در خصوص آشپزی با دیگران به اشتراک بگذارید و یا از این اپلیکیشن نیازهای خود را برای تهیه هر دستور، خریداری کنید و یک روزه تحویل بگیرید. این برنامه برای کاربران اندروید و iOS اپلیکیشن دارد.

6. وب اپلیکیشن پیش رونده kniveksperten

این وب اپلیکیشن برای فروش چاقو است. شما با انتخاب چاقو مورد نظر و دریافت آن از انبار شهر برگن نروژ می‌توانید بصورت آنلاین خرید کنید.

این وب اپلیکیشن خود را با عملکرد بسیار بالا حتی در زمان کندی اینترنت به دنیای وب اپلیکیشن‌ها معرفی کرد.

7.بازی 2048

این بازی در سال 2014 برای کاربران اندروید و iOS  بصورت رایگان معرفی شد.

هدف این بازی ترکیب اعداد مشابه و رسیدن به عدد طلایی یعنی 2048 است.

با گذشت زمان وب اپلیکیشن این برنامه ارائه شد تا کاربران بتوانند براحتی به آن دسترسی داشته باشند. جالب است بدانید که این وب اپلیکیشن کاملا آفلاین است.

در ادامه مقاله وب اپلیکیشن چیست به معرفی بقیه وب اپلیکیشن‌ها میپردازیم:

8. دیجی کالا یک اپلیکیشن پیش‌رونده

دیجی‌کالا نوع خرید ایرانیان را به‌ طور کلی تغییرداد. این پلتفرم با ارائه بهترین اطلاعات در خصوص محصولات و در نتیجه خرید آنلاین تولیدشد. از زمان ساخت وب اپلیکیشن دیجی کالا این شرکت با رشد 200درصدی برای خرید روبرو شد.

9. وب اپلیکیشن  spotify

هدف از راه‌اندازی نسخه وب این برنامه ثبت‌نام کاربران در نسخه رایگان بود که بعد از این رونمایی اکثر کاربرانی که می‌خواستند اکانت خود را پرمیوم کنند اصلا نباید بدنبال لینک می‌گشتند و به راحتی این کار را انجام می‌دادند.

بعد از ساخت وب اپلیکیشن این برنامه نتایج زیر حاصل شد:

1.افزایش 30درصدی کاربران فعال فقط در گذشت یک‌ماه

2.تعداد کاربرانی که از کامپیوتر استفاده‌ می‌کردند به 45درصد افزایش پیداکرد.

3.تعداد ساعات موسیقی‌های پخش‌شده در یک ماه 40درصد اضافه‌شد.

10. وب اپ Adidas

در سال 2018 فروشگاه آدیداس به دلیل عملکرد ضعیف در بین سایر فروشگاه‌ها به شدت مورد انتقاد قرارگرفت.  این شرکت برای رهایی از این مشکل در همان سال  یک PWA را برای استفاده کاربران موبایل که خود برنامه را ندارند، راه‌اندازی شد.

بعد از راه اندازی این وب اپلیکیشن برای شرکت آدیداس موفقیت‌های زیر حاصل شد:

  1. 36درصد از آمار فروش سایت آدیداس بالا رفت.
  2. وب سایت آدیداس توانست رتبه خود را در بین بقیه سایت‌ها افزایش دهد.
جمع بندی نکات وب اپلیکیشن چیست ؟

در مقاله وب اپلیکیشن چیست ( pwa چیست ) سعی کردیم ذهن شمارا با پاسخ به سوال اصلی وب اپلیکیشن چیست آماده کنیم و بعد از آن وب اپلیکیشن‌هارا معرفی کردیم .

در این مقاله pwa چیست مزایا و معایب استفاده از وب اپلیکیشن نیز ذکر شده است.

چرا بانوی هدف در حوزه خدمات دیجیتال مارکتینگ در رتبه اول قرار دارد؟

بانوی هدف با ارائه مشاوره و همچنین خدمات یونیک در حوزه دیجیتال مارکتینگ همواره تلاش می‌کند تجربیات خود را به بهترین شکل ممکن بر روی سایت و کسب‌وکار شما پیاده کند.

شاید بپرسید دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ باید بگوییم تبلیغات و بازاریابی در فضای تحت وب و اینترنت را دیجیتال مارکتینگ می‌گویند.

شما همچنین می‌توانید با فالو کردن صفحه اینستاگرام لیدی تارگت بیش از پیش با مفاهیم دیجیتال مارکتینگ و غیره آشنا بشوید.

امیداست با خواندن مقاله وب اپلیکیشن چیست یا همان ( pwa چیست ) مفیدترین اطلاعات را درزمینه pwa چیست، مزایا و معایب وب اپلیکیشن‌ها، عملکرد اپلیکیشن‌ها و تفاوت وب اپلیکیشن‌ها با وبسایت‌ها کسب کرده باشید.

 

سوالات متداول وب اپلیکیشن چیست

  1. وب اپلیکیشن چیست؟

وب اپلیکیشن web application برنامه‌هایی کامپیوتری هستند که از تکنولوژی و توانایی مرورگرها برای نمایش خود، استفاده می‌کنند. وب اپ برنامه‌ای کاربردی است که در سروری که از راه دور آن را کنترل می‌کند، ذخیره شده است. این وب اپلیکیشن‌ها همانند خود اپلیکیشن توانایی ارائه خدمات را دارد.

  1. تفاوت وب اپلیکیشن با وبسایت چیست؟

در مقاله وب اپلیکیشن چیست بطور مفصل به این سوال پاسخ دادیم :

وب سایت‌های موجود بر روی نوع محتوا موجود تمرکز دارند اما وب اپلیکیشن‌ها بر روی عملکرد کار می‌کنند. یک وب سایت اطلاعاتی که نمایش می‌دهد برای تمامی کاربران یکسان است اما وب‌اپلیکیشن‌ها بر اساس تنظیم کاربران اطلاعات را نمایش می‌دهند.

کاربران برای دیدن محتوای سایت‌ها حتما باید به اینترنت متصل شده‌باشند اما در وب اپلیکیشن‌ها فقط برای بار اول یعنی لحظه بارگذاری به اینترنت نیاز داریم.

  1. تفاوت وب اپلیکیشن با اپلیکیشن چیست؟

مهم‌ترین تفاوت میان وب اپلیکیشن و اپلیکیشن این است که وب اپلیکیشن برای اجرا شدن به اینترنت نیاز دارد ولی اغلب اپلیکیشن‌ها بصورت آفلاین کارمی‌کنند .

وقتی اپلیکیشن برای اجراشدن به اینترنت وابسته نباشد؛ پس سرعت اجرای آن‌ها نیز از وب اپلیکیشن بالاتر می‌رود. البته که عوامل دیگری برافزایش سرعت اجرا نقش دارند.

تفاوت دیگر این دو در این است که اپلیکیشن‌ها نیاز به بروزرسانی دارند و کاربران گاها پیامی مبتنی بر درخواست اپلیکیشن برای اتصال به اینترنت می‌کند تا بروزرسانی شود.

وب اپلیکیشن‌ها عمل بروزکردن خود را بدون نیاز به اجازه کاربر انجام‌ می‌دهند.

2 دیدگاه دربارهٔ «وب اپلیکیشن چیست و چه مزیتی نسبت به اپلیکیشن دارد؟»

  1. سلام یه سوال داشتم امیدوارم بتونید کمکم کنید لبته خیلی به موضوع مقاله وب اپلیکیشن چیست داشته باشه ولی خیلی هم بی‌ ربط نیست اگر بخوایم اپلیکیشن رو اونطوری که رو سایت هست از تو موبایل ببینیم چیکار باید انجام بدم؟

    1. علیرضا فریدی

      سلام سینا جان چشم حتما خیلی خوشحالیم که ما را برای سوال پرسیدن انتخاب کردید؛ کافیه فقط تو هر مرورگری که استفاده می‌کنی روی گوشیت اون 3 نقطه‌ای که بالا یا پایین اپ هست‌رو بزنی بعد گزینه Desktop site رو بزنی بعد همون چیزی‌رو به نمایش می‌ذاره که رو مانیتور نشون می‌ده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن