الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن چیست و چه کمکی به کیفیت سئو می کند؟

حتما شما هم تصویر پنگوئن امپراتور را بارها دیده اید. اما اجازه دهید امروز در آژانس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف درباره الگوریتم این موجود  و اهمیت آن در رنکینگ گوگل صحبت کنیم به سوال الگوریتم پنگوئن چیست شما هم پاسخ بدهیم. مبارزه گوگل با سایت‌ها توسط الگوریتم پاندا و با پایین‌ترین کیفیت ممکن شروع شد. الگوریتم پنگوئن برایی افزایش کیفیت این مبارزه بوجود آمد. با اینکه نام این الگوریتم توسط گوگل رسما تایید شده است اما هنوز برای نام‌گذاری این الگوریتم دلیلی وجود ندارد.

معرفی الگوریتم پنگوئن penguin algorithm

قبل از معرفی الگوریتم پنگوئن هر سایتی که تعداد لینک بیشتری را دارا بود، رتبه بالاتری دریافت می‌کرد. در واقع اصلا به کیفیت و محتوای سایت توجه نمی‌شد. در ابتدا گوگل الگوریتم پاندا را معرفی کرد تا از انتشار محتوای بی‌کیفیت جلوگیری کند. این الگوریتم به تنهایی قادر به شناسایی تمامی سایت‌ها نمی‌شد.

تاریخچه الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن در سال 2012 معرفی شد و در زمان‌های مشخصی کار می‌کرد. مثلا اگر سایتی توسط الگوریتم پنگوئن شناسایی می‌شد، این سایت خود را اصلاح می‌کرد باز هم نتیجه مثبتی شامل حال این سایت نمی‌شد تا زمانی‌که دوباره این الگوریتم به سایت سر می‌زد. بازگشت دوباره الگوریتم به سایت ممکن بود ماه‌ها و یا سال‌ها زمان می‌‌برد. اما نحوه عملکرد الگوریتم پنگوئن در حال حاضر همزمان با خرنده گوگل در سایت‌ها در حال بروزرسانی محتواهاست پس متوجه هر تغییر کوچکی در سایت می‌شود. الگوریتم پنگوین بصورت لحظه‌ای در زمان کار می‌کند. به عبارت دیگر سایت‌هایی که اسپم باشند را شناسایی و سریعا به‌آن‌ها اخطار می‌دهد. سایت‌های موجود سریع شناسایی و جریمه‌ می‌شوند و یا در صورت پرداخت جریمه رها می‌شوند.

هدف الگوریتم پنگوئن چیست؟

کاتس در کنفرانس SMX Advanced که در سال 2012 برگزار‌شد، بیان‌کرد: الگوریتم پاندا با هدف مبارزه با سایت‌هایی که مطالب بی‌کیفیت ارائه می‌دادند شروع به کار‌کرد؛ اما بعد از گذشت زمان متوجه‌شدیم که این الگوریتم خیلی ضعیف کار می‌کند و هنوز مطالب تکراری و اسپم وجود‌ دارد پس این الگوریتم معرفی شد.

اهداف الگوریتم پنگوئن

پنگوئن فیلتری برای سایت ها

الگوریتم پنگوئن، مانند فیلتری برای سایت‌هایی که از طریق لینک‌سازی اسپم و پر کردن صفحات با کلمات کلیدی سعی می‌کنند در نتیجه گوگل تغییرات ایجاد کنند، عمل می‌کند. الگوریتم پنگوئن گوگل، سایت‌هایی که اسپم به‌نظر می‌رسد را بعد از شناسایی، جریمه می‌کند.

علت ساخت الگوریتم پنگوئن

در روزهای اولیه دنیای وب، محتوای بیشتر سایت‌ها اسپم بود و خبری از سئو در سایت‌ها وجود نداشت . در دنیای اینترنت امروزه سایت‌هایی که از محتوای اسپم استفاده‌ می‌کنند اصلا در نتایج گوگل بالا نمی‌آیند. پس باید بابت وجود الگوریتم پنگوئن خوشحال باشیم.

الگوریتم پنگوئن چگونه کار می کند؟

الگوریتم پنگوئن براساس  URL کار می‌کنند تا به دنبال خط‌هایی باشد که نشان دهد محتوای اسپمی برای دست‌کاری نتیجه گوگل وجود ندارد. الگوریتم پنگوئن بر اساس رتبه‌بندی از خط‌ها یا سیگنال‌هایی که از اسپم‌های شناسایی شدن در سطح URL  به‌جای تاثیر منفی بر کل سایت، ارزش مطالب اسپم را کاهش می‌دهد. این بدان معناست که مدیران سایت‌ها میتوانند با حذف سیگنال‌هایی که URLها دریافت کرده‌اند، ارزش سایت خود را بالا ببرند.

این الگوریتم در ابتدای کار خود فقط به لینک‌هایی که سایت‌ها دریافت می‌کردنند توجه می‌کرد اما رفته‌رفته لینک‌های داخلی و لینک‌های خروجی از سایت‌هارا نیز بررسی می‌کرد. در گذشته وبمستران تعدادکلمات کلیدی سایت خود را به تعداد مشخصی بالا‌می‌بردند و همین موضوع باعث افزایش رتبه صفحات سایت می‌شد، اما با معرفی Penguin algorithm این روش کاملا جز روش‌های سئو سیاه شد و سایت را دچار جریمه می‌کرد.

آپدیت ها

اولین به روزرسانی پنگوئن گوگل در 24 آوریل سال 2012 یعنی وقتی که مدت زیادی از معرفی این الگوریتم نگذشته بود، انجام شد. طی این بروزرسانی این الگوریتم قادر شد تا از زبان‌های دیگر هم مثل انگلیسی پشتیبانی کند، این یعنی می‌توانست تمامی سایت‌ها با هر زبانی را بررسی کند.

سپس طبق روند زیر اخرین بروزرسانی تا سال 2016 انجام شد:

  • 25مه 2012 : این آپدیت از مهم‌ترین آپدیت‌های این الگوریتم است بطوری که بعد از این آپدیت الگوریتم توانایی بررسی تمامی صفحات سایت را دارا شد.
  • 5اکتبر 2012 : پس از این بروزرسانی با بررسی‌هایی که انجام شده بود، نتایج جستجو تغییر کرد.
  • 4 اکتبر2014 : در این بروزرسانی گوگل جریمه سایت‌هایی را که جریمه‌شده‌بودند مورد بخشش قرار داد و آنها به رتبه‌های قبلی خود بازگشتند.
  • 23سپتامبر 2016 : بروزرسانی نهایی این الگوریتم انجام شد. در این بروزرسانی علاوه بر دسته‌بندی‌ها و صفحه ابتدایی سایت، در تمامی صفحات نیز بدنبال لینک اسپم می‌گشت حالااین الگوریتم جزوی از هسته اصلی گوگل شده‌بود.

آپدیت‌های الگوریتم پنگوئن گوگل

جلوگیری از جریمه شدن توسط گوگل

احتیاط در هر جایی لازم است، در خصوص اداره‌ هر چه بهتر سایت‌تان باید راه‌های جلوگیری از جریمه شدن توسط گوگل آگاه‌شوید.

  1. محتوای کپی استفاده‌ نکنید.
  2. به نامی که برای تصاویر قرار می‌‌دهید، دقت کنید.
  3. محتوایی با کیفیت منتشر کنید.
  4. به چگالی کلمات کلیدی توجه کنید.
  5. از بک‌لینک گرفتن از سایت‌های نامعتبر خودداری کنید.
  6. تعداد لینک‌های قسمت ابتدا و انتهایی سایت خود را استاندارد کنید.
  7. از سایت‌های پرترافیک به سایت خود لینک بگیرید.
  8. استفاده از فالو و نوفالو
  9. استفاده از ابزارهای آنالیز لینک‌ها
  10. استفاده از نام دامنه در انکرتکست

علائم جریمه پنگوئن

در ادامه به بررسی موضوعاتی می‌پردازیم که اگر سایت شما این علائم را داشته باشد یعنی توسط این الگوریتم جریمه شده‌است:

افت رتبه سایت

با بررسی همیشگی سایت خود اگر متوجه‌شدید که سایت‌تان در برخی از کلمات کلیدی رتبه خودرا از دست ‌داده‌است، این ممکن است یکی از دلایلی باشد که سایت شما توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شده‌است.

ایندکس نشدن سایت

چون این الگوریتم وقتی اسپم را در سایت‌شما مشاهده می‌کند تمامی صفحات‌تان را درگیر نمی‌کند پس اگر متوجه شدید که برخی از صفحه‌های سایت‌تان توسط خرنده گوگل ایندکس نمی‌شود ممکن است توسط این الگوریتم از گوگل جریمه شده‌باشید.

جابجا شدن کلمات کلیدی

اگر کاربری در سایت شما کلمه‌ای را جستجو کرد و به‌جای نمایش صفحه‌ای که آن کلمه در آن وجود دارد، صفحه دیگری نمایش داده‌شد یعنی سایت شما توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شده‌است.

تکرار کلمات کلیدی

سعی کنید از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی بپرهیزید. اگر 3درصد متن شما کلمات کلیدی باشد باید منتظر جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن باشید. مثلا سایت‌ها متنی می‌نوشتند که پر از کلمات کلیدی بود که این موضوع باعث افزایش رنک سایت می‌شد اما الگوریتم پنگوئن آن سایت را جریمه می‌کرد. نمونه‌ای جالب را برای‌تان نوشته‌ایم، شاید با دیدن این متن بخندید  و از خود بپرسید که چطور متن این سایت رتبه می‌آورد: ما در قم، ساری، اصفهان، تهران، تورنتو، مشهد، آهن‌گری، آلمان، مس، مصرف، یورو، گچ، آلیاژ، ارمنستان، ترکیه، امارات، اجازه، دهمین سالگرد، گراهام‌بل، نقره‌ای، شاخه، بی‌کس و تنها برای شما خدمات اپل را به بهترین نحوه‌ ارائه می‌دهیم.

رفع جریمه الگوریتم پنگوئن

در ادامه مقاله الگوریتم پنگوئن مواردی که برای رفع‌جریمه گوگل موثر هستند، را بیان می‌کنیم:

شناسایی لینک های اسپم

در ابتدای قدم رفع جریمه پنگوئن ، از داشبورد گوگل‌ وبمستر بک لینک‌های سایت‌تان را بررسی کنید و لینک‌های اسپم را بشناسید.

از بین بردن لینک های اسپم

لینک‌های اسپمی که پیدا کردید را باید حدف کنید تا از شر جریمه‌های الگوریتم پنگوئن خلاص شوید.

معرفی لینک های غیرقابل دسترسی به گوگل

لینک‌های اسپم غیرقابل دسترسی  که وجود دارند را به Disavow links گوگل معرفی کنید تا این لینک‌ها نتوانند دیگر تاثیر منفی بر سایت شما بگذارند.

فکر اشتباه درباره Penguin algorithm

برخی افراد به اشتباه فکر می‌کنند که اگر سایت‌شان توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شود، باخبر می‌شوند. این درحالی‌ست که سرچ کنسول تنها راه ارتباطی با گوگل است؛ اما در آن هم نمی‌توانیم متوجه جریمه شدن سایت خود بشویم. بزرگترین اشتباه در خصوص Penguin algorithm این است که برخی افراد فکر می‌کنند که اگر توسط گوگل جریمه شوند دیگر راه بازگشتی ندارند و امکان ندارد که به رتبه قبلی خود برگردند. این موضوع کاملا اشتباه است و شما با انجام اقداماتی که به رفع جریمه کمک می‌کند می‌توانید محبوبیت سابق خود را بدست آورید. گاهی به اشتباه پنگوئن یک جریمه محسوب می‌شود درحالی که پنگوئن در دسته مهمترین الگوریتم‌ها قرار دارد.

هدف الگوریتم پنگوئن

هدف این الگورتیم شناسایی سایت‌هایی است که برای کاربران محتوای باکیفیت و خاص تولید می‌کنند تا بتوانند سایت‌هایی که محتوای کپی و اسپم دارند را از رده خارج کنند.

3 نکته برای زیر‌ و رو شدن رتبه سایت

گاهی اوقات ممکن است اصلا سایت شما توسط الگوریتم پنگوئن جریمه نشده‌ باشد اما شما متوجه افت رتبه‌سایت شده‌باشید. بررسی مواردی که در زیر بیان کردیم باعث افزایش رتبه سایت شما می‌شود:

1. بررسی سرعت سایت

ابزارهای بسیار زیادی برای سنجش سرعت سایت وجود‌ دارد؛ مثل Google page speed ، webpage Test، YSlow browser extension، zoompf. در تمامی این ابزار‌ها بایستی سرعت لودشدن وب‌سایت شما از رتبه میانگین بالاتر‌ است.

2. بررسی لینک‌ها

باید بررسی کنید که کدام لینک‌های وررودی به سایت شما باعث افزایش رتبه‌ شما خواهد شد یا برای سایت شما مخرب‌ هستند. می‌توانید از ابزارهای Ahrefs, majestic (formerly Majestic seo), Open site Explorer, Open Link profiler, WebMeUp  استفاده کنید.

3. بررسی کلمات کلیدی

باید برای انتخاب کلمه‌کلیدی کسب‌و کارتان دقت زیادی انجام دهید، چون باعث ‌می‌شود که برای کسب و کارتان رشد بسیار زیادی صورت بگیرد و یا به‌یکباره سایت‌تان به نابودی برسد. کلمات کلیدی نباید تمرکز صددرصدی شما باشد زیرا کاربرانی که با کلمه کلیدی شمارا پیدا کنند معمولا بدنبال مقاله، اطلاعاتی درباره‌ یک محصول خاص و یا بدنبال کتابی رایگان باشند.

نکاتی مهم درباره (google penguin)

الگوریتم پنگوئن به الگوریتم بهینه نیز مشهور است؛ زیرا این الگوریتم در جستجوی بهترین محتوا‌ها از سایت‌ها برای کاربر است. الگوریتم پنگوئن با محتواهای کپی و اسپم شده مبارزه می‌کند و همواره به دنبال محتوای باارزش است تا رنکینگ سایت‌ها را تغییر دهد.

نکات مهم الگوریتمپنگوئن

چرا خدمات بانوی هدف در توجه ویژه برای همگان قرار گرفته‌ است؟

بانوی هدف با ارائه بهترین خدمات در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ همواره بهترین محرک برای سایت شما خواهدبود. همچنین شما می‌توانید از خدمات مشاوره ما هم بهره‌مند شوید. ما با پیاده‌کردن بهترین تکنیک‌ها، سایت شما را در راس نتایج گوگل نمایان می‌کنیم. با دنبال کردن پیج اینستاگرام لیدی تارگت با ما به‌روز بمانید. ضمنا در صورت تمایل می‌توانید از سایر الگوریتم‌ های گوگل در سئو دیدن کنید تا اطلاعات اجمالی از دیگر الگورتیم‌های گوگل بدست آورید.

سوالات متداول از الگوریتم پنگوئن

1.هدف از معرفی الگوریتم پنگوئن چیست ؟

قبل از معرفی الگوریتم پنگوئن هر سایتی که تعداد لینک بیشتری را دارا بود، رتبه بالاتری دریافت می‌کرد. در واقع اصلا به کیفیت و محتوای سایت توجه نمی‌شد. در ابتدا گوگل الگوریتم پاندا را معرفی کرد تا از انتشار محتوای بی‌کیفیت جلوگیری کند ولی این الگوریتم به تنهایی قادر به شناسایی تمامی سایت‌ها نمی‌شد.

2. اگر سایت‌ما توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شود دیگر نمی‌توند رتبه خوبی از گوگل بگیرد؟

بزرگ‌ترین اشتباه در خصوص الگوریتم پنگوئن این است که برخی افراد فکر می‌کنند که اگر توسط گوگل جریمه شوند. دیگر راه بازگشتی ندارند و امکان ندارد که به رتبه قبلی خود برگردند که این موضوع کاملا اشتباه است و شما با انجام اقداماتی که به رفع جریمه کمک می‌کند می‌توانید محبوبیت سابق خود را به دست آورید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن