سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه چیست؟ ترفندهایی طلایی برای دور زدن گوگل!

اگر با سئو آشنایی دارید، احتمالا کلمه سئو کلاه سیاه (سئو سیاه) سئو کلاه سیاه چیست و سئو کلاه سفید به گوش‌تان خورده است. این دو واژه از فیلم‌های وسترن غرب گرفته شده است. در این داستان‌ها، فرد شرور و نقش منفی فیلم، کلاه سیاه را برمی‌داشت و فرد مثبت داستان کلاه سفید را انتخاب می‌کرد؛ به‌همین دلیل این دو اصطلاح وارد دنیای وب و سئو نیز شده است و اصطلاح سئو کلاه سیاه را به وجود آورد. که با‌کمک آنها، روش‌های قانونی و غیرقانونی انجام فعالیت‌های سئو بیان می‌گردد. در این مقاله قصد داریم تکنیک‌های سئو کلاه سیاه چیست را بررسی کنیم.

با ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف همراه باشید.

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه یا Black Hat Seo روش‌ها و تکنیک‌هایی‌ست که وبمستران آنها را جهت فریب گوگل بکار می‌گیرند و با استفاده از این تکنیک‌ها، موتورهای جستجوی گوگل را متقاعد می‌کنند که مستحق جایگاه‌های برتر در گوگل هستند. این تکنیک‌ها یعنی سئو سیاه، عموما بازخورد خوبی دارد، بعضا این تکنیک‌ها بر اساس سختی کلمه کلیدی، در بلند مدت و یا کوتاه مدت نتیجه می‌دهد.

در صورتی‌که این تکنیک‌ها به‌درستی پیاده‌سازی نشود، در اغلب موارد گوگل متوجه اقدامات سئو کلاه سیاه می‌شود و سایت شما را جریمه می‌کند؛ در نتیجه  رتبه سایت از دست می‌رود و به‌اصطلاح سایت پنالتی می‌شود. در ادامه به شما تکنیک‌هایی را معرفی می‌کنیم که انجام آنها به‌شدت حساس است؛ چرا‌که در صورت اشتباه یا عدم اجرای صحیح آنها، گوگل متوجه دور زدنش توسط شما می‌شود و پاسخ سختی به زیرآبی رفتن شما خواهد داد!

سئو کلاه سیاه چیست؟

ترفندهای سئو کلاه سیاه چیست؟

حال چند ترفند از تکنیک‌های سئو سیاه کلاه( مقاله سئو کلاه سیاه چیست ) را بررسی می‌کنیم:

به کار بردن کلمات کلیدی بی ربط

بعضا خلاقیت زیادی وبمستران در سئوی محتوای وب‌سایت خود یا دیگران، کار دست آن‌ها می‌دهد! به‌عنوان مثال، شخصی قصد دارد برای سایت خود در مورد کلمه کلیدی “کسب‌و‌کار اینترنتی” مقاله یا لندینگ پیج بنویسید. این شخص سعی می‌کند در کنار این کلمه، با آوردن کلمات کلیدی نزدیک به “آموزش سئو” نیز در همان صفحه، بالا بیاید. استدلال این شخص هم این‌گونه است که برای شخصی که به‌دنبال کسب‌و‌کار اینترنتی‌ است، احتمالا امور خدماتی مثل سئو و مانند آن نیز جذاب است.

ربات‌های گوگل، این رفتار را کاملا غیرحرفه‌ای و حتی غیر‌اخلاقی می‌دانند؛ به‌همین دلیل آن را یک فعالیت سئو کلاه سیاه (سئو بلک هت) می‌شناسد و سایت فرد خاطی را جریمه می‌کند، که این یک مثال شفاف‌تری است که احتمالا خود شما نیز با آن مواجه شده‌اید. به‌عنوان مثالی دیگر، احتمالا شما به‌دنبال مطلبی خاص از سئو بوده‌اید. پس از ورود به سایت منتخب خود، با یک دوره آموزشی سئو مواجه شده‌اید و سریعا سایت مقصد را ترک کرده‌اید. این امر شما نه تنها  باعث ایجاد نرخ پرش سایت مقصد می‌شود؛ بلکه آن وبسایت، در کلمه کلیدی اصلی هم دچار کاهش رتبه می‌شود!

نوع دیگری از این تکنیک، اصطلاحا Irrelevant keywords نام دارد که در گذشته در استراتژی وبمستران قرار می‌گرفت. در این روش، کلمات کلیدی غیر مرتبط به صفحه، در میان بقیه محتوا قرار می‌گرفت؛ بدون توجه به ساختار و نوشتار صفحه و کاملا بی‌ربط! ربات‌های گوگل هم سریعا متوجه می‌شدند و سایت را جریمه می‌کردند. امروزه این روش حتی در زمان کوتاه مدت هم نتیجه نمی‌دهد؛ چرا که هوش مصنوعی ربات‌های جستجوی روز‌به‌روز پیشرفته‌تر می‌شوند و چنین اقداماتی دیگر کارساز نیست. 

ترفندهای سئو سیاه کلا چیست؟

چگالی بیش از حد کلمه کلیدی

یکی از مواردی که مربوط به سوال سئو کلاه سیاه چیست در گذشته توسط وبمستران انجام می‌شد و نتیجه‌بخش‌هم بود، تکنیک Keyword Stuffing بود. وبمستران برای دور زدن گوگل، کلمه کلیدی اصلی را چندین دفعه تکرار می‌کردند. برای مثال اگر فردی قصد نوشتن مقاله با کلمه کلیدی “طراحی سایت وردپرسی” داشت، در یک مقاله 2000 کلمه‌ای، 40 بار در بخش‌های مختلف مقاله، کلمه کلیدی اصلی را تکرار می‌کرد که این‌کار محتوای آن وبسایت را از حالت طبیعی خارج میکرد. نباید به‌زور کلمه کلیدی را در محتوای خود تکرار کنید؛ چرا‌که مقاله شما بسیار مصنوعی و بی‌معنی می‌شود.

این تکنیک در گذشته گوگل با این‌کار مخالفتی نداشت و این نوع سئو نه تنها بازخورد خوبی داشت، بلکه یکی از راهکارهای سئو محتوا محسوب می‌شد؛ چرا که اگر محتوای سایت خود را این‌گونه بهینه نمی‌کردیم، باید خواب رتبه‌های برتر گوگل در کلمه کلیدی هدف خود را می‌دیدیم! 

الگوریتم گوگل امروزه این نوع سئو را قبول ندارد و در صورت مواجه شدن با چنین تکرارهای بیش از حدی، سایت شما را جریمه و حتی پنالتی می‌کند؛ لذا باید چگالی کلمات کلیدی را رعایت کرد و از استفاده بیش از حد کلمه کلیدی هدف خود جلوگیری کنید.

استفاده از محتوای غیر یونیک

در گذشته گوگل توانایی تشخیص محتوای کپی را نداشت و شما به‌راحتی می‌توانستید محتواهای خود را از سایت‌های دیگر کپی کنید و حاصل زحمت سایت‌های رقیب خود را در عرض کمتر از چند ثانیه بخورید! ولی امروزه ربات‌های گوگل، از طریق الگوریتمی به اسم الگوریتم پاندا، محتوای شما را درک کرده و به‌خوبی یونیک بودن یا نبودن آنها را بررسی می‌کند. در اغلب موارد، محتوای غیر یونیک و کپی شما نه تنها راه به‌جایی نمی‌برد بلکه نتیجه عکس برای وبسایت شما به ارمغان می‌آورد و منجر به کاهش رتبه سایت‌تان می‌گردد.

استفاده از محتوای غیر یونیک

البته استثناء هم وجود دارد؛ برای مثال ممکن است در موضوعی خاص، آنقدر محتوا کم باشد که سایت‌ها با کپی محتوای همدیگر هم به صفحه اول برسند! فرضا برای کلمه کلیدی “لوله فاضلاب بی صدا با قطر 2 اینچ” ممکن است کلا 2 مقاله وجود داشته باشد که شما با کپی یکی از آنها در جایگاه سوم قرار می‌گیرید؛ چرا که محتوا در این کلمه بخصوص در وب فارسی بسیار کم است و گوگل ناچار است شما را در جایگاه بالا نمایش دهد! بطور کلی در 99 درصد مواقع، گوگل با محتوای کپی سایت شما برخورد و سایت شما را جریمه می‌کند.

تولید محتوای به صورت اتوماتیک

یکی از روش‌های  مقاله سئو کلاه سیاه چیست که توسط وبمستران انجام می‌شود و هنوز هم بازخورد خوبی برای سایت‌ها به ارمغان می‌آورد. همین روش یعنی تولید محتوای خودکار است. این روش برای وبمسترانی کاربرد دارد که وب‌سایت خود را به‌کمک ربات مدیریت می‌کنند. در این روش ربات‌هایی وجود دارند که کار آنها کپی محتوا از سایت‌های دیگر و قرار دادن آنها در سایت خودشان است.

تولید محتوای به صورت اتوماتیک

کاملا واضح است که این‌کار کپی محض است و گوگل هم با این سایت‌ها مقابله می‌کند و رتبه چنین سایت‌هایی را در نتایج خود کاهش می‌دهد. این‌کار در صورت اینکه ربات‌ها بتوانند به محتوای وب‌سایت‌های نوپا و تازه کار دسترسی داشته باشند، می‌تواند موثر و البته  به‌شدت غیر اخلاقی‌ باشد! این ربات‌ها، محتواهای دست اولی که در سایت رقیب قرار داده شده و هنوز ایندکس نشده‌اند را همان دقایق ابتدایی در سایت خود منتشر می‌کنند.

اگر سایت رقیب شما نوپا و جدید است، محتوای آن دیرتر ایندکس می‌شود و شما با کپی محتوا و ایندکس محتواهای کپی‌شده خود، محتوای یونیک شناخته می شوید و سایت رقیب که تولیدکننده اصلی محتواست، محتوای غیر یونیک شناخته می‌شود! اگر سایت شما تازه‌کار و نوپاست، به‌شدت مراقب این موضوع باشید تا زحمت شما و تیم‌تان هدر نرود. 

تولید محتوای بی کیفیت

در گذشته، وبمستران مجبور بودند برای هر کلمه کلیدی، یک صفحه محتوای مناسب و غیر کپی تولید کنند؛ چرا‌که گوگل هنوز توانایی بررسی کلمات مترادف، هم‌خانواده و سئوی آنها بر روی یک صفحه سایت را نداشت. این یعنی یک فاجعه! تصور کنید شما برای هر کدام از کلمات کلیدی آموزش سئو، آموزش SEO، آموزش سئو رایگان، آموزش رایگان سئو و غیره، یک مقاله و یا محتوای یونیک تولید کنید! چقدر زمان و انرژی شما هدر می‌رفت؟

خوشبختانه امروزه با هوشمندتر شدن ربات‌های گوگل این مشکل رفع شده است. این عمل، زمانی تبدیل به یک فعالیت سئو کلاه سیاه می‌شود که برای هر کدام از کلمات کلیدی مترادف یا هم‌خانواده، یک محتوای کپی، کوتاه و بی‌کیفیت تولید شود.

لینک ها داخلی بیش از حد

به‌طور کلی لینک‌سازی داخلی شما باید برای کاربر مفید باشد. بعضا فرد سئوکار به‌منظور سئوی صفحات سایت خود، لینک‌سازی را از حد می‌گذرانند و برای خود امتیاز منفی می‌خرند! این موضوع علاوه‌بر ایجاد تجربه نامناسب برای کاربران، باعث دلخوری موتورهای جستجو و در نتیجه کاهش رتبه سایت فرد می‌گردد. یکی از خدمات قابل ارائه شده توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف، لینک‌سازی درست و همچنین خدمات سئو سایت و بهینه سازی است که توسط تیم مجرب سئوی این گروه انجام می‌گیرد.

مخفی کردن لینک و متن یا پنهان کاری

این تکنیک که به‌اصطلاح Cloaking نام دارد، تکنیکی بسیار حرفه‌ای‌ است و شاید هنوز هم مورد استفاده وبمستران قرار بگیرد. این روش در گذشته توسط سئوکاران حرفه‌ای انجام می‌شد. آنها با مخفی‌سازی قسمتی از صفحه یا لینک‌های آن از دید کاربر، یک صفحه کاملا سئو‌ شده را به گوگل نمایش می‌دادند؛ یعنی ربات‌های گوگل با یک صفحه سئو‌شده و با‌کیفیت و کاربران با صفحه دیگر که شامل چند خط متن و یا عکس تبلیغاتی‌ست روبرو می‌شوند.

در این حالت، مدیر سایت با استفاده از کدهای برنامه‌نویسی، دو نوع صفحه به کاربر و ربات‌های گوگل نمایش می‌دهد؛ به‌این‌صورت که بر اساس IP کاربران و ربات‌ها، صفحه نمایش‌ داده شده به آنها متمایز می‌گردد و کاربر و ربات‌های جستجوی گوگل دو صفحه جدا از هم را مشاهده می‌کنند، که یکی از آنها بسیار باکیفیت و سئو شده و دیگری بی‌کیفیت برای کاربران می‌باشد. این روش منسوخ شده و امروزه نتیجه‌بخش نیست؛ یعنی اگر کوچکترین بخش از متن شما به رنگ صفحه پیش‌زمینه یا سایز متن شما زیادی کوچک باشد، این موضوع به‌شدت گوگل را عصبانی و در‌نهایت با شما برخورد می‌کند.

مخفی کردن لینک

تکنیک کلیک طعمه 

 طبیعتا انتظار ندارید وقتی مخاطب را به سایت خود می‌کشانید و مطلبی را طعمه کلیک قرار می‌دهید، ولی راجع به محتوایی دیگر صحبت می‌کنید گوگل به شما امتیاز دهد؟! تکنیک کلیک طعمه یا Clickbait راهکاری بود که چندین سال قبل در استراتژی سئوکاران قرار می‌گرفت و امروز هم به‌دلیل عدم دانش کافی توسط برخی از وبمستران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هر صورت نتیجه‌ای جز جریمه گوگل ندارد.

ریدایرکت سایه ای

در این تکنیک، وبمستر یکی از صفحات سایت را به نتایج اول گوگل می‌رساند و پس از آن که صفحه، جایگاه مناسبی در نتایج گوگل گرفت، یک ریدایرکت روی آن قرار می‌دهد. در این‌صورت، کاربر پس از کلیک و ورود به یک صفحه، با یک صفحه جدید که احتمالا هم تبلیغاتی‌ است، مواجه می‌شود.

وجود اسپم در برچسب ها

در وب‌سایت‌های فارسی، سایت‌های دانلود زیادی مشاهده می‌کنید که روی صفحات برچسب‌دار خود رتبه گرفته‌اند. همین امر موجب شده برخی وبمستران برای اخذ رتبه در کلمات کلیدی هدف خود، به‌صورت spam گون، بر روی صفحات سایت اقدام کنند. یکی از تکنیک‌های سئو بلک هت قدیمی که امروزه اشتباهی واقعا بزرگ محسوب می‌شود، ساخت چندین صفحه برچسب یا تگ با کلمات کلیدی مشابه و مترادف است؛ چرا‌که باعث ایجاد صفحات تکراری در سایت شما می‌گردد.

امیدواریم تا اینجای مقاله به مضرات سئو سیاه جیست پی برده باشید و از آسیب‌هایی که ممکن است به سایت شما بزند آگاه شده باشید. اگر هم نه پس مقاله را ادامه بدهید.

وجود اسپم در کامنت ها

لینک سازی در قسمت نظرات وب‌سایت یکی از تکنیک های لینک‌سازی است. البته قبلاً به مراتب بیشتر از این روش استفاده می‌شد؛ اما گوگل به‌تدریج از اهمیت این مدل لینک سازی با الگوریتم‌های جدید و تغییر عوامل تعیین کننده یک لینک خوب و باکیفیت کاسته است. در نهایت امروزه می‌توان گفت که ایجاد لینک در قسمت نظرات سایت کمی شبیه به اسپم است و اگر تعداد لینک‌های قسمت نظرات وب سایت شما بسیار زیاد شود، نگران کننده است.

ثبت سایت خود در دایرکتوری های بی ارزش

احتمالاً بارها با تبلیغاتی در وب‌سایت‌های مختلف فروش بک لینک مواجه شده‌اید؛ که پیشنهاد ثبت لینک وب‌سایت شما در هزاران دایرکتوری را می‌دهند. متاسفانه بسیاری از مدیران سایت به‌دلیل نداشتن دانش کافی بلافاصله به سراغ خرید چنین لینک‌هایی برای سایت خود می‌روند و بازخوردهای نامناسب و منفی دریافت می‌کنند. 

اکثر این دایرکتوری‌ها، قدرت سئوی پایینی دارند و حتی از نظر گوگل امتیاز اسپم بالایی دارند؛ بنابراین قرار دادن لینک وب‌سایت خود بر روی آنها نتیجه‌ای جز پایین آوردن رتبه سئو سایت برای شما به‌همراه نخواهد داشت. باید توجه داشت که دایرکتوری‌های قدرتمندی وجود دارد که اگر لینک سایت در آنها قرار گیرد، می‌تواند مفید باشد، اما در هر صورت این روش لینک سازی روش صحیحی نیست.

اشتراک لینک

تا همین اواخر، تبادل یا اشتراک لینک به‌عنوان یک تکنیک رایج سئو در وب فارسی شناخته می‌شد. طبق آنچه احتمالاً به خاطر دارید، در هر وب‌سایت بخشی به نام «تبادل لینک» وجود داشت و ادمین‌ها از طریق آن لینک های سایت‌های یکدیگر را به اشتراک می‌گذاشتند. امروزه این موضوع به‌شدت توسط موتورهای جستجو محکوم شده و با جریمه‌های مختلف همراه است.

نتیجه گیری

در این مقاله ابتدا سعی کردیم به این پرسش “سئو کلاه سیاه چیست” پاسخ دهیم و سپس تکنیک‌های آن را به شما آموزش دهیم. ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف با شماییم تا با آموزش درست خدمات سئو پای در این عرصه بگذارید. در صورت تمایل می‌توانید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

فقط امیدواریم این مقاله را به چشم آموزش سئو کلاه سیاه نبینید!

سوالات متداول

منظور از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه چیست؟

روش‌ها و تکنیک‌هایی‌ست که مدیران وب‌سایت‌ها از آنها برای فریب دادن گوگل استفاده می‌کنند. با استفاده از این تکنیک‌ها موتورهای جستجوی گوگل را متقاعد می‌کنند که لایق رتبه‌های برتر در گوگل هستند.
آیا لینک‌سازی همیشه کلاه سیاه است؟

خیر. گاها سفید است، ولی در بعضی موارد نیاز است که سیاه کار کنیم.
تفاوت سئوی کلاه سیاه با سئوی منفی چیست؟

این دو عبارت به یک معنی هستند و به‌جای همدیگر استفاده می شوند. هر دو عبارت به معنی دور زدن گوگل هستند.

آیا می توان فقط برای زمانی کوتاه از سئوی کلاه سیاه استفاده کرد؟

بله. بستگی به شیوه انجام این کار دارد.
استفاده از چه تکنیک هایی به عنوان سئو کلاه سیاه تلقی می شود ؟

تکنیک‌هایی چون اشتراک لینک، وجود اسپم در کامنت ها، تکنیک کلیک طعمه و غیره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن