افیلیت مارکتینگ چیست؟ چه انواعی دارد؟ مزایا و معایب affiliate marketing چیست؟

تا به حال در سیستم بازاریابی با این سوال مواجه شده‌اید که افیلیت مارکتینگ چیست؟ افیلیت مارکتر یکی از شغل‌های مطرح این روزها بین جوانان است. بازاریابی وابسته یا آفیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) یکی از روش‌های جذاب بازاریابی است که در سراسر جهان رواج دارد و در سال‌های اخیر فراگیر شده است. این روش تاثیر خوبی در افزایش فروش مستقیم و توسعه برنامه‌های برندسازی و بازاریابی دارد. این مدل درآمدی دارای ویژگی‌های جذابی است که در صورت استفاده صحیح و اصولی نتیجه خواهد داد. در این مقاله می خواهیم ببینیم بازاریابی وابسته واقعا چیست و چه مزایا و معایبی دارد. با ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ لیدی تارگت همراه باشید.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

این سیستم که با نام‌هایی مانند فروش کمیسیون، همکاری بازاریابی و بازاریابی افیلیت نیز شناخته می‌شود. یکی از روش‌های مرسوم است که به‌طور سنتی در فضای آفلاین انجام می‌شد و هم‌اکنون به‌طور گسترده در دنیای آنلاین اجرا می‌شود. در این نوع تبلیغات یک واسطه به‌عنوان بستر انتشار لینک مورد نظر عمل می‌کند و در ازای دستیابی به اهداف مشخص شده درصدی دریافت می‌کند. با توجه به شاخص‌هایی که تعریف شده است، در صورت وقوع فروش مورد انتظار، ناشر آگهی حق الزحمه خود را دریافت می‌کند.

آمازون اولین سایتی بود که این سیستم را در سال 1996 راه‌اندازی کرد و هنوز هم قوی است. ممکن است فکر کنید که آمازون کمیسیون‌های زیادی می‌پردازد، اما این مبالغ در ازای فروش‌هایی که اتفاق می‌افتد بسیار ناچیز است.

بازاریابی وابسته چگونه کار می کند؟

پس از پاسخ به این پرسش یعنی افلیت مارکتینگ چیست به نحوه عملکرد این نوع از بازاریابی می‌رسیم. شاید به نظر برسد که عملکرد این سیستم بسیار پیچیده است، اما در واقعیت اینطور نیست و مکانیسم بسیار خاصی دارد. فروشگاه‌های اینترنتی و برندهای مختلف زیادی وجود دارند که ادعا می‌کنند از این طریق فروش خود را افزایش می‌دهند. از طرفی سایت‌هایی هستند که از طریق بازدیدکنندگان خود به‌عنوان ناشر تبلیغات عمل می کنند تا بخشی از هزینه‌ها را پوشش دهند.

سیستم افیلیت می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد، اما در مورد عملکرد آن باید بگوییم که سایت آگهی دهنده که به‌عنوان یک تاجر نیز شناخته می‌شود، تبلیغات خود را در قالب یک بنر یا متن به سایتی که منتشر می‌کند ارائه می‌دهد؛ سپس در ازای کلیک کاربران سایت ناشر بر روی لینک مورد نظر یا خرید محصول مشخص شده در سایت فروشنده، هزینه یا درصدی به سایت ناشر پرداخت می‌شود.

این روش می‌تواند در قالب یک قرارداد و تفاهم دو طرفه بین آگهی دهنده و ناشر آگهی انجام شود و یا سایت‌های ناشران می‌توانند در سیستم افیلیت مارکتینگ سایت فروشندگان ثبت نام کنند و لینک‌های مشخصی را در سایت خود قرار دهند. به طور کلی این روش دارای سه عامل اصلی است:

فروشندگان محصول: این گروه در واقع سایت ها و مشاغلی هستند که می خواهند فروش خود را از طریق بازاریابی کمیسیون افزایش دهند.

ناشران تبلیغاتی: سایت‌های انتشارات تبلیغاتی به عنوان بستر اصلی انتشار بازاریابی وابسته شناخته می‌شوند، در ازای قرار دادن بنرها و لینک‌های مورد نظر در سایت خود درصدی دریافت می‌کنند که منجر به کلیک و فروش محصول مورد نظر می‌شود.

مخاطبان یا مشتریان: اینها در واقع افرادی هستند که روی لینک‌های سایت‌های ناشرین کلیک می‌کنند. گاهی اوقات کاربران با کلیک بر روی یک لینک به دنبال خرید محصول نیستند و ممکن است بخواهند از سایت ناشر امتیاز دریافت کنند.

انواع affiliate marketing یا افیلیت مارکتینگ چیست؟

اگرچه سیستم بازاریابی وابسته از نظر عملکرد فرآیندی روشن و ساده دارد، اما می‌توان آن را به روش‌های مختلفی پیاده سازی کرد. از این رو سیستم‌های پرداخت کارمزد و کارمزد متفاوتی در نظر گرفته شده است تا ناشران بتوانند درآمدهای متفاوتی داشته باشند و سایت آگهی دهنده بتواند خواسته‌های متفاوت آنها را برآورده کند. در ادامه به معرفی انواع روش‌های همکاری در فروش می‌پردازیم و نحوه محاسبه پورسانت در هر مورد را مشاهده می‌کنیم. در مقاله نیچ مارکتینگ چیست برای دوست داران مارکتینگ نوعی دیگر از بازاریابی را معرفی کرده‌ایم.

پرداخت به ازای هر اقدام (CPA)

همانطور که در تبلیغات کلیکی بحث کردیم، یکی از روش‌های رایج سیستم هزینه هر عمل است. در تبلیغات cpa که نرخ تبدیل بالاتری دارد و نسبت به روش‌های دیگر دقت بیشتری دارد، تنها زمانی هزینه پرداخت می‌شود که اقدام مورد نظر تبلیغ کننده انجام شده باشد. اکنون این اقدام می‌تواند خرید محصول، پر کردن فرم ثبت نام، عضویت در خبرنامه، شرکت در نظرسنجی، دانلود اپلیکیشن، لایک کردن، گذاشتن نظر و غیره باشد.

گاهی اوقات برخی موارد را می‌توان به‌راحتی محاسبه کرد و برخی موارد مانند فعالیت و مشارکت در شبکه‌های اجتماعی دشوار و پیچیده خواهد بود.

پرداخت به ازای هر فروش (CPS)

بدون شک هزینه هر فروش یکی از مهمترین و پرکاربردترین روش‌های پرداخت است؛ زیرا آگهی دهنده به دنبال سایت انتشارات است تا برای او مشتریان واقعی بفرستد تا فروش خود را افزایش دهد. در مورد پورسانت به‌ازای هر فروش، درصدها معمولاً بین 4 تا 10 درصد کل فروش است که بستگی به اعتبار برند تبلیغ کننده دارد.

پرداخت به ازای تولید لید یا سرنخ (CPL)

سرنخ‌ها یا به اصطلاح سرنخ‌هایی که هنوز به مشتری واقعی تبدیل نشده‌اند بسیار مهم هستند و به آنها سرنخ نیز می‌گویند. بسیاری از سایت‌ها و برندهای مختلف کوچک و بزرگ سعی می‌کنند به روش‌های مختلف سرنخ های ارزشمند را جمع‌آوری کنند. در این صورت کاربران هدف باید بر روی لینک تعریف شده کلیک کنید و وارد صفحه فرود مورد نظر شوند. 

پس از انجام عمل مورد نظر مانند عضویت در سایت، عضویت در خبرنامه، ثبت نام، ثبت ایمیل یا ثبت تلفن همراه، کمیسیونی به سایت ناشر پرداخت می‌شود. این روش در مواردی جواب می‌دهد که امکان فروش سریع محصول وجود نداشته باشد و برای مشتری شدن کاربران باید زمان صرف ارتباط و تبلیغات شود. در این مورد از روش پرداخت هزینه هر سرنخ استفاده می‌شود. 

پرداخت بر اساس نشان دادن تبلیغات (CPM)

این روش که در تبلیغات کلیکی نیز به آن اشاره کردیم، به معنای پرداخت به ازای هر 1000 کاربر منحصر به‌فرد در هر بازدید از آگهی است. در این روش که بیشتر برای برندسازی و معرفی محصول مناسب است، در ازای نمایش آگهی به کاربران، مبلغی به ناشر پرداخت می‌شود. 

پرداخت به ازای کلیک (CPC)

پرداخت به ازای کلیک یا هزینه هر کلیک زیر مجموعه دیگری از تبلیغات در هر کلیک است و مانند CPM بیشتر برای آگاهی از برند استفاده می‌شود، اما بهتر از CPM است؛ زیرا حداقل می‌دانید که کاربران بر روی لینک مورد نظر کلیک کرده‌اند. پرداخت با هزینه ثابت در این روش کاملا مشخص است که ناشر در ازای درج آگهی در سایت خود و کلیک کاربران، مبلغ ثابتی دریافت می‌کند؛ البته پیشنهاد می‌شود این روش را به تنهایی انتخاب نکنید و از انواع روش‌های پرداخت به صورت ترکیبی استفاده کنید.

مزایای بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ چیست؟

استفاده از این روش بازاریابی دارای مزایایی است که قبل از اجرا باید با آنها به‌طور کامل آشنا شوید. در این قسمت ابتدا به توضیح مزایای بازاریابی کمیسیونی می‌پردازیم. 

مزایای بازاریابی وابسته 

مزایای بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ چیست؟

این روش بازاریابی یکی از رایج‌ترین روش‌های افزایش فروش در سراسر جهان است که نسبت به هزینه آن دارای مزایا و نقاط قوت خوبی است. این مزایا می‌تواند شامل مشاغل و تبلیغ کنندگان نیز باشد. برخی از افراد فکر می‌کنند که فقط شرکت‌های بزرگ باید از این روش استفاده کنند که کاملا اشتباه است و شرکت‌های کوچک نیز می‌توانند از آن بهره ببرند. برخی از مهمترین این مزایا عبارتند از: 

کاملاً بر مبنای عملکرد است. شما زمانی کمیسیون و پورسانت را پرداخت می‌کنید که اقدام مورد نظر انجام شده باشد و از طرفی ناشران انگیزه بیشتری برای انجام درخواست شما داشته باشند. این یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید در هر بازاری برای رشد مخاطبان خود و ایجاد برند خود استفاده کنید. به افزایش اعتبار شما کمک می‌کند. شرکای شما محصول شما را معرفی و تحسین می‌کنند. این تکرار باعث افزایش اعتبار برند شما می‌شود. 

یکی از روش‌های سودآور و ارزان است که نسبت به هزینه پرداختی کارایی خوبی دارد. شما کمیسیون را زمانی پرداخت می‌کنید که عمل مورد نظر شما انجام شود. همچنین باعث افزایش سریع ترافیک و فروش می‌شود. هر چه سایت‌های بیشتری لینک یا بنر مورد نظر شما را به عنوان ناشر ارسال کنند، فرصت‌های بیشتری برای افزایش ترافیک و فروش خواهید داشت. مزیت بازاریابی وابسته برای تبلیغ‌کنندگان وب‌سایت‌های پربازدید و اینفلوئنسرها طی سال‌ها توانسته‌اند تعداد زیادی از کاربران را جذب کنند. 

چنین پایه قوی یک مزیت بزرگ برای صاحبان مشاغل (تبلیغ کنندگان) است؛ زیرا آنها می‌توانند ترافیک قابل توجهی را برای وب‌سایت خود با یک برنامه وابسته ایجاد کنند. بازاریابی افیلیت یا وابسته را برای تبلیغ کنندگان بسیار آسان شده است. آنها دیگر نیازی به صرف منابع خود برای جذب مخاطبان هدف ندارند. به عبارتی لقمه توسط افراد و شرکت های دیگر برای شما آماده می‌شود تا تنها با پرداخت پورسانت اندک درآمد خود را افزایش دهند. بیایید ببینیم این نوع بازاریابی چه مزایای دیگری برای شما دارد.

راه اندازی و بهره برداری مقرون به صرفه

هر کسب‌و‌کاری می‌خواهد هزینه‌های عملیاتی خود را تا حد امکان پایین نگه دارد. شما نباید آینده کسب و کار خود را به چیزی گران قیمت و بی سود گره بزنید. بازاریابی پورسانتی یا کمیسیونی نسبت به سایر روش‌ها و تکنیک‌های بازاریابی سودآورتر است؛ زیرا برای جذب مخاطب، طراحی تبلیغات و خرید فضای تبلیغاتی هیچ هزینه ای پرداخت نمی‌کنید. 

 ROI

شرکت‌ها می‌توانند با کمک این نوع استراتژی بازاریابی فروش خود را افزایش دهند. پلتفرم های زیادی برای این منظور نیز طراحی شده است. فراموش نکنید که در این سیستم بر خلاف تبلیغات کلیکی، تنها زمانی پرداخت می‌کنید که شخصی محصول شما را خریداری کند. از سوی دیگر، برای راه اندازی و شروع آن نیازی به صرف هزینه زیادی ندارید، بنابراین می توانید انتظار داشته باشید که نرخ بازگشت سرمایه (ROI) از افلینگ مارکتینگ بسیار بالا باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که کسب‌و‌کارها در بریتانیا به ازای هر 1 پوندی که از طریق بازاریابی وابسته خرج می‌شود، 15 پوند درآمد کسب کرده‌اند. به عبارت دیگر، شما نسبت به سایر روش‌های بازاریابی، هزینه کمتر و درآمد بیشتری در بازاریابی افیلیت دارید.

 ترافیک هدفمند و ارزشمند

شما تصمیم می‌گیرید که با کدام ناشران کار کنید؛ بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که ترافیک وارد شده به سایت شما همان مخاطبانی است که خدمات یا محصول شما را مفید و ارزشمند می‌دانند. به عبارت دیگر، مخاطبانی از سایت شما بازدید می‌کنند که خدمات یا محصول شما را می‌خواهند و می‌پذیرند. به همین دلیل شانس بیشتری برای فروش خواهید داشت. ناشران را به عنوان سفیران برند خود در نظر بگیرید که به شما کمک می‌کنند به مخاطبان هدف خود برسید. آنها برای دریافت کمیسیون خود، سعی می‌کنند مخاطبان هدف خود را به رسمیت بشناسند و از خدمات یا محصول شما استفاده کنند.

 باعث افزایش شهرت شما در افیلیت مارکت می شود

پس از بررسی این سوال یعنی افیلیت مارکتینگ چیست، باید بدانیم همکاری با شبکه‌ای از ناشران مختلف در مدت زمان کوتاهی، شهرت و اعتبار شما را افزایش می دهد. سعی کنید فقط با ناشران جدی و قابل اعتماد همکاری کنید تا به شهرت و اعتبار برند خود آسیبی وارد نشود. همکاری با ناشران معتبر همچنین به معنای به دست آوردن یک پایگاه مشتری وفادار است. آنها با معرفی خود، نه تنها برند شما را بیشتر نمایان می‌کنند، بلکه آن را مانند یک برند معتبر جلوه می‌دهند. به یاد داشته باشید که هرچه شهرت برند شما بیشتر شود، خرید از شما برای مشتریان آسان‌تر خواهد بود. 

مزیت افلیت مارکتینگ برای ناشران 

برای ناشران مزیت افلیت مارکتینگ چیست؟

در قسمت قبل اشاره کردیم که تعریف افیلیت مارکتینگ چیست و همچنین شما با کمک منابع دیگر محصول خود را در سیستم افيليت ماركتينگ تبلیغ کنید. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که سود افليت ماركتينگ یا بازاریابی کمیسیونی برای ناشران تبلیغاتی چیست؟ خیلی ساده است؛ آنها با تبلیغ محصولات یا خدمات برندهای دیگر درآمد کسب می‌کنند. آیا تا به حال در مورد مزایا و ویژگی های جالب یک محصول در شبکه های اجتماعی صحبت کرده‌اید؟ تبلیغ کنندگان نیز مانند شما انجام می‌دهند؛ اما بابت محتوایی که پست می‌کنند پول می‌گیرند. بیایید نگاهی به مزایای این سیستم برای افیلینگ مارکتینگ بیندازیم.

  1. عدم تجربه و دانش همکاری تجاری نیاز به تجربه و دانش خاصی ندارد و همین بس که ناشران آگهی با قوانین بازی آشنا باشند. به عبارت دیگر باید آگاه باشید که در این سیستم چه وظیفه‌ای را باید و چه وظیفه‌ای را نباید انجام دهد. به دست آوردن این اطلاعات کار سختی نیست و با گشت و گذار چند ساعته در اینترنت به دست می آید.
  2. مشارکت‌های ارزشمند بازاریابی وابسته به ناشران تبلیغاتی کمک می‌کند تا روابط قوی با مشاغل متنوع و معتبر ایجاد کنند. در واقع آنها می‌توانند با افراد جدیدی آشنا شوند و در پروژه‌های دیگر با آنها همکاری کنند. به عنوان مثال، یک ناشر آگهی ممکن است در آینده به عنوان یک متخصص محتوا به این تجارت بپیوندد.
  3. آمار و داده‌های رایگان تبلیغ‌کنندگان باید بدانند که محتوایشان چگونه است. آنها همچنین باید مخاطبان هدف خود را بشناسند تا ترافیک و درآمد خود را به حداکثر برسانند. همکاری تجاری به معنای دسترسی آزاد به آمار و داده‌ها است. بنابراین، آنها به راحتی می‌توانند بفهمند که مخاطبان‌شان چه چیزی را دوست دارند، چه نوع محصولی را بیشتر دوست دارند و چه نوع لحنی با آنها صحبت کنند.
  4. بازاریابی با افلیت مارکتینگ تحت هر شرایطی برای ناشران آگهی در سیستم بازاریابی وابسته بسیار باز است. آنها می‌توانند برنامه‌های مختلف وابسته را بررسی کنند و مناسب‌ترین گزینه را با توجه به نیاز خود انتخاب کنند. از طرفی این سیستم یکی از راه‌های ساده برای کسب درآمد در منزل است. 

تبلیغ کنندگان در این شرایط فقط به یک کامپیوتر و یک مودم برای دسترسی به اینترنت نیاز دارند. بدیهی است که کار با برخی از شرکت‌ها به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد، اما دوباره، سردبیر تصمیم می‌گیرد که چقدر زمان در هفته روی این موضوع بگذارد. آیا می‌خواهید تمام وقت کار کنید یا به دنبال درآمد اضافی هستید؟ همه چیز به او بستگی دارد! آنها همچنین می‌توانند از تبلیغ یک محصول خاص فراتر رفته و با شرکت های مختلف شریک شوند. به هر حال، تبلیغ کنندگان به میز، صندلی و میز نیازی ندارند. آنها محصول یا خدمات تبلیغ کننده را از طریق وبلاگ ها، وب سایت ها یا حتی به مخاطبان خود توصیه می‌کنند.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی همکاری در فروش پرداخته شد و متوجه شدیم که افیلیت مارکتینگ چیست؟ همچنین مزایای این نوع بازاریابی یعنی بازاریابی با affiliate marketing مطرح گردید. ممنون که همراه ما هستید. در صورت تمایل می‌توانید به پیج اینستاگرام مجموعه سر بزنید. همچنین در صورت نیاز به هرگونه خدمات دیجیتال مارکتینگ می‌توانید روی تجربه متخصصان ما در  انجام خدمات سئو سایت شما، خدمات طراحی سایت برای تجارت شما، و همچنین خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ به‌صورت رایگان و همچنین تبلیغات گوگل ادز و کلیکی حساب کنید. ما علاوه‌بر اینکه تعهد بالای کاری به شما ضمانت رسیدن به موفقیت را خواهیم داد.

سوالات متداول

بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ چیست؟

بازاریابی وابسته زمانی است که شما محصول شخص دیگری را به صورت آنلاین در ازای پورسانت می فروشید. به عنوان مثال، یک کارآفرین یا یک شرکت نوپا ممکن است یک محصول یا کاتالوگ محصولات، دیجیتال یا فیزیکی داشته باشد. آنها به دیگران اجازه می دهند آن محصولات را تبلیغ کنند و بفروشند و هر بار که چیزی را می فروشند به آنها کمیسیون می پردازند.

آیا بازاریابی وابسته کار آسانی است؟

بازاریابی وابسته به مهارت، تجربه و کار نیاز دارد. این یک مسیر سریع یا آسان برای موفقیت نیست، اما زمانی که به درستی انجام شود، می تواند درآمد قابل توجهی به همراه داشته باشد.

آیا Affiliate Marketing همان ریفرال مارکتینگ است؟

برای خیلی از آنهایی که می‌پرسند تفاوت بازاریابی وابسته با ریفرال چیست باید بگوییم که این دو مفهوم با یکدیگر متفاوت است. Affiliate Marketing بر پایه مشارکت در فروش است در حالیکه ریفرال مارکتینگ بر پایه بازاریابی معرفی کسب و کارها بر پایه ارجاعات متنوع بر بستر اینترنت یا دهان به دهان است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن