سایت مپ چیست؟

سایت مپ چیست؟ چگونه برای سایت خود sitemap بسازیم؟

قسمت زیادی از میزان ترافیک در یک سایت اینترنتی، مربوط به موتورهای جستجوگر گوگل می‌باشد. این موتورها با ایندکس صفحات سایت، کاربران اینترنتی را به سمت محتوای درخواستی آنان راهنمایی می‌کنند. برای اینکه سایت شما توسط گوگل بررسی شود، باید نقشه سایت یا sitemap داشته باشد. در این مقاله به پاسخ به این پرسش یعنی سایت مپ چیست؟ می‌پردازیم.

سایت مپ ابزاری حیاتی برای سایت است که به گوگل کمک می‌کند تا تمامی مطالب صفحات موجود در سایت شما را بررسی کند. همچنین شانس بیشتری برای دیده شدن کسب‌و‌کار شما فراهم می‌کند. استفاده از این ابزار یعنی سایت مپ بسیار ضروری و حیاتی است؛ لذا در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به پاسخ برای این پرسش یعنی سایت مپ چیست بپردازیم. دعوت می‌کنیم با یکی دیگر از مقاله‌های آژانس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف با ما همراه باشید.

سایت مپ چیست؟

نقشه سایت در سال 2005 توسط گوگل به سئوکاران و توسعه دهندگان وب معرفی شد. این فایل شامل لیستی از تمام صفحات و آدرس‌های اینترنتی موجود در سایت است. برای شناسایی بهتر قسمت های مختلف سایت خود، ربات‌های موتورهای جستجو به این فایل مراجعه می‌کنند و از لینک‌های موجود در آن برای ایندکس (فهرست‌بندی گوگل) صفحات سایت استفاده می‌کنند. علاوه‌بر این، ربات‌ها جزئیات بیشتری در مورد صفحات مختلف سایت شما، از نقشه سایت یا sitemap درک می‌کنند. مواردی مانند: اهمیت هر صفحه، میزان ارتباط صفحات با یکدیگر، توضیحات متا یا eta describtion، آپدیت‌های جدید و … 

طبق گفته‌های اخیر، پسوند فایل نقشه سایت، xml است، اما این فایل با پسوند دیگری نیز استفاده می‌شود. برخی از سایت‌های بزرگ مانند فروشگاه‌های آنلاین از نقشه‌های سایت با فرمت html استفاده می‌کنند تا بخش‌های مختلف سایت خود را بهتر به مخاطبان ارائه دهند. کاربران می‌توانند به دور از ظاهر گرافیکی و احتمالاً گیج کننده سایت در این فایل به هر جایی که می‌خواهند برسند. 

نقشه سایت کجاست؟

حال که متوجه شدیم سایت مپ چیست، به طور پیش فرض، تمامی سایت مپ‌ها در یک سایت، پس از ایجاد پلاگین‌های خودکار مانند yoast seo در این آدرس قرار می‌گیرند:.

example.com/sitemap.xml

انواع سایت مپ چیست؟

پس از بررسی اینکه نقشه سایت چیست، به انواع این نوع نقشه می‌رسیم. نقشه‌های سایت از نظر قالب به چند دسته تقسیم می‌شوند. از جمله:  نقشه سایت XML، نقشه سایت HTML، نقشه سایت TXT، سایت RSS. بهترین پسوند برای بهبود سئو و ایندکس، فرمت XML (توصیه شده توسط گوگل) است. همچنین نقشه‌های سایت از نظر محتوا به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند: نقشه سایت، نقشه سایت برای پیج‌های مختلف سایت (پیش فرض)، نقشه سایت ویدئویی، سایت مپ عکس، نقشه سایت خبری و …. اما گاهی اوقات برخی از سایت‌ها برای ایندکس بهتر محتوای خود نقشه جداگانه‌ای برای ویدیو و تصاویر سایت خود ثبت می‌کنند. 

نقشه سایت تصویری و نقشه سایت ویدئویی با فرمت XML در سایت ثبت شده است. استفاده از این دو نقشه، مزایای بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به ایندکس بهتر محتوای بصری سایت اشاره کرد. احتمال قرار گرفتن محتوای تصویر در GOOGLE IMAGE و GOOGLE VIDEO را افزایشمی‌دهد و مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند. احتمال قرارگیری ویدیوی RICH SNIPPET برای ویدئو افزایش می‌یابد.

 نقشه سایت خبری نوع دیگری از سایت مپ است که اغلب توسط سایت‌های خبری استفاده می‌شود. این سایت‌ها با استفاده از این نوع نقشه، سرعت ایندکس سایت خود را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند. گوگل توصیه کرده است که سایت‌ها، نقشه سایت جداگانه‌ای برای محتوای خبری خود ثبت کنند تا سرعت ایندکس این قسمت از سایت خود را افزایش دهند.

مزایای نقشه سایت چیست؟

سایت مپ مزایایی به همراه دارد؛ از جمله این مزایا:

اطلاعات در مورد به روز رسانی سایت

تمام محتوایی که برای سایت ایجاد می‌کنید اهمیت خاص خود را دارد؛ بنابراین نمی‌توان به‌راحتی در مورد مقایسه اهمیت صفحات جدید و قدیمی اظهار نظر کرد؛ زیرا شاید هدف از ایجاد صفحه و محتوای جدید در سایت، مراجعه به یک موضوع داغ در فضای مجازی باشد؛ بنابراین لازم است چنین صفحه‌ای به نقشه سایت اضافه شود و محتوای آن بلافاصله توسط گوگل ایندکس شود. این فرآیند زمانی که نقشه سایت دارید به‌خوبی اجرا می‌شود؛ زیرا مطالب منتشر شده در سایت دارای صفحه جدید و لینک جدید می‌باشند. با استفاده از نقشه سایت، هر صفحه جدیدی که ایجاد می‌شود در نقشه سایت به‌روز می‌شود. به این ترتیب کاربران اینترنتی که به دنبال محتوای جدید هستند را از دست نمی‌دهیم.

گوگل را از وجود صفحات مختلف مطلع کنید

یکی از مهمترین مزایای پیاده‌سازی نقشه سایت، ایندکس شدن صفحات مختلف سایت توسط گوگل است؛ به این ترتیب گوگل می‌تواند به‌راحتی به این صفحات index  شده در نقشه سایت دسترسی پیدا کند و آن ها را تحلیل کند. شاید از خود بپرسید که گوگل چگونه نقشه سایت را پیدا می کند؟ همزمان با ثبت سایت خود در سرچ کنسول گوگل، باید نقشه سایت خود را نیز ثبت کنید؛ بنابراین گوگل بر اساس این نقشه سایت ثبت نام می‌کند که می‌تواند صفحات مختلف سایت شما را پیدا و به آنها مراجعه کند.

مزایای داشتن سایت مپ

امکان تعیین اهمیت هر صفحه

نقشه سایت به شما این امکان را می‌دهد که اهمیت صفحات مختلف سایت را مشخص کنید. این باعث می‌شود گوگل صفحات سایت شما را بر اساس اهمیت آنها رتبه‌بندی کند. بنابراین، در بررسی‌های خود، ابتدا به مهمترین صفحات می‌روید. البته از طریق لینک سازی داخلی می‌توانید کارهای مربوط به رتبه بندی صفحات سایت را نیز انجام دهید. این رتبه بندی‌ها در نهایت باعث رشد سایت و افزایش ترافیک می‌شود.

اطلاعات آرشیو سایت هر سایت

هر سایتی، تعدادی تعدادی صفحه غیرفعال و استفاده نشده دارد که توسط مدیران سایت بایگانی می‌شوند. پیوند این صفحات در هیچ کجای سایت یافت نمی‌شود و توسط گوگل تایید نمی‌شود. تنها راهی که گوگل می‌تواند به چنین صفحاتی دسترسی داشته باشد، از طریق بخش آرشیو نقشه سایت است. بنابراین همزمان با ثبت نقشه سایت در گوگل، این موتور جستجو می‌تواند به این صفحات آرشیو شده نیز دسترسی داشته باشد؛ البته تصمیم گیری در مورد نمایش یا عدم نمایش چنین صفحاتی به تنظیمات نقشه سایت بستگی دارد؛ یعنی می توان نقشه سایت را طوری پیکربندی کرد که حتی گوگل به چنین صفحاتی دسترسی نداشته باشد.

نحوه ساخت سایت مپ چیست؟

یکی از تکات مهم در خصوص سایت مپ، ایجاد نقشه سایت و همچنین معرفی نقشه سایت به گوگل است. راه‌های زیادی برای ایجاد نقشه سایت پیش روی شماست. در ادامه متداول‌ترین راه‌ها را به شما نشان می‌دهیم و می‌توانید با توجه به شرایط و نوع CMS یا سیستم مدیریت محتوای سایت خود بهترین را انتخاب کنید.

ساخت نقشه سایت وردپرس

با توجه به اینکه اکثر مخاطبان این مقاله کاربرانی هستند که سایت وردپرسی دارند، اجازه دهید ابتدا در مورد طراحی نقشه سایت وردپرس صحبت کنیم. بهترین راه برای ایجاد نقشه سایت وردپرس استفاده از افزونه‌های ویژه‌ای است که برای این منظور ارائه شده است. اما چه لوازم پلاگینی؟

 Google XML Sitemaps

 yoast seo 

rank math 

اولین پلاگین، یک افزونه رایگان است که برای سایت‌های وردپرسی برای ایجاد نقشه سایت ایجاد شده است. اما اگر یکی از افزونه‌های SEO YOAST یا Rank Meth را روی وب‌سایت خود نصب کرده‌اید، نیازی به نصب پلاگین اول ندارید. 

اگر نظر تیم ما را می‌خواهید، افزونه رایگان و البته قدرتمند Rank Math را در وب‌سایت خود نصب کنید، به این ترتیب پس از نصب Rank Meth به‌طور خودکار نقشه سایت برای سایت شما ایجاد می‌کند و آن را در این آدرس قرار می دهد: 

https://ladytarget.net/sitemap.xml

ایجاد نقشه سایت وردپرس

همانطور که می‌بینید، برای ایجاد این نقشه نیازی به انجام کار خاصی نیست؛ زیرا افزونه‌های وردپرس، این کار را به‌صورت خودکار برای شما انجام می‌دهند. مراقب باشید، اگر از یکی از این 3 افزونه استفاده کنید، در آینده کار خاصی برای به‌روز رسانی نقشه سایت انجام نمی دهد و صفحات سایت جدید به صورت خودکار به این نقشه سایت اضافه می‌شوند.

ایجاد نقشه سایت با استفاده از ابزارهای آنلاین

اگر سایت شما دارای یک CMS یا سیستم مدیریت محتوای اختصاصی است و هیچ افزونه‌ای برای ایجاد نقشه سایت به‌طور خودکار یکپارچه نشده است، پس کمی از کار را انجام داده‌اید و باید به سراغ راه حل بعدی بروید. یکی از راه‌های ایجاد نقشه سایت، استفاده از ابزارهای آنلاین است.

 

ابزارهایی مانند xml-sitemaps در وب وجود دارد که تنها با دریافت آدرس سایت شما در کمترین زمان یک نقشه سایت برای شما ایجاد می‌کند. چگونه با آنها کار کنیم؟ ابتدا به وب سایت xml-sitemaps بروید. این سایت یک ابزار نقشه سایت رایگان است. پس از اینکه آدرس وب‌سایت خود را در این سایت وارد کردید، این ابزار یک نقشه سایت حاوی تمام آدرس‌های صفحه برای شما ایجاد می‌کند. سپس به شما امکان دانلود آن را می‌دهد. 

 

پس از این، باید فایل ارائه شده را در یکی از صفحات سایت خود آپلود کنید و ترجیحا آدرسی مانند این URL برای صفحه انتخاب کنید:

https://ladytarget.net/sitemap.xml

در نظر داشته باشید که در این روش شما در واقع نقشه سایت را از ابزار دیگری می‌گیرید. پس از افزودن یک صفحه جدید به سایت خود باید دوباره به همان ابزار بروید، یک نقشه سایت جدید ایجاد کنید و آن را به محل خود اضافه کنید. همان آدرس قبلی زیرا در غیر این صورت آدرس صفحات جدید شما در نقشه سایت قرار نخواهد گرفت.

ایجاد نقشه سایت برای سایت های جوملا و دروپال

اگرچه وردپرس سال‌هاست که سهم بازار سیستم‌های مدیریت محتوای جوملا و دروپال را به خود اختصاص داده است، اما هنوز سایت‌های جوملا و دروپال زیادی در وب فارسی وجود دارند. اگر صاحب یکی از این سایت‌ها هستید و می‌خواهید برای آن نقشه سایت بسازید، با ما همراه باشید. آژانس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف با سال‌ها تجربه آماده انجام خدمات طراحی سایت کسب‌و‌کار شماست.

 ببینید علاوه بر استفاده از ابزار آنلاین xml-sitemaps، می‌توانید از افزونه‌های ویژه در سایت‌های جوملا استفاده کنید. این افزونه‌ها دقیقاً مانند افزونه‌های وردپرس در سایت شما نصب می‌شوند و به‌صورت خودکار نقشه سایت را برای شما ایجاد می‌کنند. به این ترتیب نقشه سایت خودکاری خواهید داشت که بدون هیچ تلاش اضافی به‌روز می‌شود و نیازی به افزودن صفحات جدید به آن ندارید. برای سایت‌های جوملا از افزونه sitemap استفاده کنید. اگر سایت خود را با دروپال ساخته‌اید، نقشه سایت xml را از سایت رسمی drupal دانلود و در سایت خود نصب کنید.

ایجاد نقشه سایت برای سایت های جوملا و دروپال 

نکات مهم سایت مپ چیست؟

گوگل قوانینی را برای ایجاد نقشه سایت وضع کرده است. اکثر این قوانین در هنگام استفاده از ابزارهای نقشه سایت، حفظ می‌شوند، اما گاهی اوقات برخی از مدیران وب که به‌صورت دستی نقشه سایت خود را ایجاد می‌کنند، این قوانین را نادیده می‌گیرند و تمام تلاش خود را هدر می‌دهند. توضیحاتی در مورد این قوانین و بایدها و نبایدها در زیر ارائه شده است: 

  • اندازه هر نقشه سایت با قرار دادن آدرس‌های جدید روی آن افزایش می‌یابد، طبق قانون، اندازه نقشه سایت نباید بیش از 50 مگابایت باشد و نباید بیش از 50000 آدرس اینترنتی قرار داده شود. 
  • همه آدرس‌های موجود در نقشه سایت باید قوانین یکسانی داشته باشند. به عنوان مثال، بخشی از آدرس ها نباید در WWW و بخشی از آنها بدون این پروتکل ثبت شوند.
  • قرار دادن نقشه سایت کل سایت در SUBDOMAIN می‌تواند باعث مشکلاتی مانند نخواندن آن توسط گوگل شود.
  • لینک‌های موجود در سایت مپ باید حداقل ضریب خطا را داشته باشند؛ چرا‌که وجود لینک‌های خراب و شکسته و خطاهای 404 منجر به بی اعتبار شدن سایت می‌شود.

فایل ایندکس sitemap چیست؟

همانطور که گفته شد، شما نمی‌توانید بیش از پنجاه هزار URL در نقشه سایت اضافه کنید و اگر حجم فایل یا تعداد آدرس‌های آن از مقدار مشخص شده بیشتر شود، گوگل نقشه سایت را نامعتبر می‌داند. راه‌حل این مشکل، استفاده از فایل ایندکس sitemap است. هر لینک در این فایل آدرس نقشه سایت است. با این فایل می‌توانید نقشه‌های سایت دیگری ایجاد کنید و آنها را در کنار هم قرار دهید تا گوگل آدرس های روی آنها را ایندکس کند. 

گاهی اوقات حجم نقشه سایت شما می‌تواند از 50 مگابایت بیشتر شود، اما تعداد آدرس‌هایی که در آن قرار دارد هنوز به عدد 50000 نرسیده است. در این حالت می‌توانید از G-ZIP برای کاهش حجم فایل خود استفاده کنید. 

بعد از ایجاد نقشه سایت چه کنیم؟

فرقی نمی‌کند که از کدام یک از روش‌های ذکر شده در بالا برای ایجاد نقشه سایت استفاده کرده‌اید، در هر صورت هدف ما از ایجاد این فایل بهبود سئوسایت است و با در نظر گرفتن این موضوع باید به مرحله بعد برویم. قرار است وارد نقشه سایت شوید، اما چگونه؟ همانطور که قبلاً گفتیم، بعد از اینکه نقشه سایت خود را ایجاد کردید، آدرس خود را دارید که اغلب به این صورت است: ladytarget.net

در این مقاله بررسی کردیم که سایت مپ چیست؟ سپس مزایای داشتن سایت مپ را با هم بررسی کردیم. درباره نحوه ایجاد آن بر روی سایت صحبت کردیم. همچنین انواع آنها را مورد تحلیل قرار دادیم. ممنون که باری دیگر ما را همراهی کردید. در صورت تمایل می‌توانید ما را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

سوالات متداول

سایت مپ به چند دسته تقسیم بندی می شود؟

نقشه‌های سایت از نظر قالب به چند دسته تقسیم می‌شوند. از جمله:  نقشه سایت XML، نقشه سایت HTML، نقشه سایت TXT، سایت RSS
سایت مپ چطور ساخته می شود؟

راه‌های زیادی برای ایجاد نقشه سایت پیش روی شماست. در ادامه متداول‌ترین راه‌ها را به شما نشان می‌دهیم و می‌توانید با توجه به شرایط و نوع CMS یا سیستم مدیریت محتوای سایت خود بهترین را انتخاب کنید.
سایت مپ چیست؟

سایت مپ ابزاری ضروری و نوعی نقشه راه برای سایت است که به ربات های گوگل کمک می‌کند تا تمامی مطالب صفحات موجود در سایت شما را بررسی کند.
چه نکاتی را برای سایت مپ باید در نظر گرفت؟ برای پاسخ به این سوال به متن مقاله رجوع کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن