سئو pdf چیست و انجام آن چه مراحلی دارد؟ مزایا و معایب سئو فایل pdf در سایت

آموزش سءو چرا اهمیت دارد؟احتمالا شما که بر روی این مقاله کلیک کرده‌اید، به مباحث سئو علاقمند هستید یا دوست دارید یک سئوکار شوید. با مطالعه و آنالیز دقیق این مقاله به نیمی از آسودگی ذهنی و یادگیری خواهید رسید و نیمی دیگر بسته به تلاش شما برای یادگیری مهارت است. آیا می‌دانید سئو pdf چیست؟ روش های سئو pdf چیست؟ یا اصلا سئو pdf به گوش‌تان خورده است؟ فایل‌های PDF طرفداران خاص خود را دارند. این فایل‌ها متن، تصویر و هر محتوایی را که در آن قرار دارند به‌صورت منظم و منظم نمایش می‌دهند. همچنین محتوای آن در حین انتقال تغییر نمی‌کند. بنابراین گزینه خوبی برای انتشار محتوای متنی هستند.  فایل‌های PDF معمولاً برای انتشار متون طولانی، تحقیقات دانشگاهی، روزنامه‌ها، مجلات و موارد مشابه استفاده می‌شوند.

از آنجایی که این مطالب کاربردهای زیادی دارند، می‌توانید به سادگی با استفاده کردن از آنها، مخاطبان زیادی را به سمت وب‌سایت‌تان هدایت کنید. برای این کار،کافی‌ست روش سئوی فایل PDF را بدانید و آن را اعمال کنید. موضوع این مقاله سایت لیدی تارگت نحوه بهینه سازی یک فایل PDF به همراه یک چک لیست جامع از اقداماتی‌ست که برای این کار باید انجام دهید. اگر شما هم می‌خواهید بدانید سئو PDF چیست و چگونه باید یک فایل سئو را بهینه سازی کنید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد. در این مقاله پس از بررسی مزایا و معایب سئو فایل pdf، مستقیماً به بررسی مواردی می رویم که برای انجام سئو فایل PDF باید رعایت کنید.

مزایای استفاده از pdf در سایت

  • در صورتی که مخاطب بخواهد صفحه pdf سایت شما را پرینت یا دانلود کند، متن و محتوا به هم نمی‌خورد و کاربر مشکلی نخواهد داشت.
  • می‌توان ذکر کرد که تمامی پلتفرم‌ها و مرورگرها امکان خواندن این نوع فایل‌ها را دارند.
  • اگر در فضای وب منتشر شوند، تاثیر مثبت بالایی بر برندینگ و همچنین سئوی سایت دارند.
  • آنها پتانسیل بسیار خوبی در سئو دارند.
  • انجام آنها آسان است.

مقاله مرتبط: بهترین سایت های تولید محتوا

معایب استفاده از سئوی pdf در سایت

  • چون در حالت آفلاین مشاهده می شوند، تاثیر مستقیم و خاصی روی ترافیک سایت ندارند.
  • لینک‌های داخلی ارائه شده از فایل pdf  توسط موتورهای جستجو قابل خریدن نیستند و هیچ تاثیر مستقیمی بر سئوی صفحات دیگر ندارند.
  • فایل pdf را نمی‌توان به دسته‌ها یا برچسب‌های سایت اضافه کرد.
  • گوگل آنالیتیکس توانایی بسیار کمی برای تایید رفتار کاربر در این فایل‌ها دارد.
  • با توجه به تجربیات، کاربران کمی به مطالعه pdf علاقمند هستند و میزان بازدید برگشتی یا return visitor این فایل‌ها کمتر از 40 درصد است.
  • امکان استفاده از روش‌های جدید دیجیتال مارکتینگ بر روی آنها وجود ندارد (مثلا قرار دادن فرم‌های دریافت ایمیل برای بازاریابی ایمیلی و …)
  • به‌روز رسانی آنها مانند مقالات موجود در سایت، کار آسان نیست.
  • امکان استفاده از schema روی آنها وجود ندارد. (در صورت تمایل، می‌توانید به مقاله اسکیما چیست سر بزنید)

حال به بررسی نکات تخصصی بهینه سازی فایل‌های pdf و همچنین آموزش سئو pdf می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

آموزش سئو وردپرس pdf

پس از پاسخ به این پزسش یعنی سئو pdf چیست، به روش انجام سئو pdf می‌پردازیم و مراحل سئو فایل پی دی اف با یکدیگر مرور می‌کنیم. برای بهینه سازی فایل pdf مراحل زیر را پیش می‌بریم:

مقاله مرتبط: آموزش سئو سایت موزیک

نام، عنوان و URL فایل pdf

پس از پاسخ به این سوال یعنی سئو Pdf چیست، به روش های سئو pdf می‌رسیم. فایل PDF شما باید اسمی مرتبط با کلمه کلیدی داشته باشد. برای سئوی بهتر به جای استفاده از اسامی سیستمی و نام‌های اتوماتی که در فایل pdf در هنگام ذخیره آن قرار می‌گیرد، از کلمه کلیدی استفاده کنید. همچنین عنوان صفحه و آرشیو شما تاثیر بسیار بالایی در بهینه سازی آن دارد؛ بنابراین، برای افزایش نرخ کلیک (CTR) در صفحات نتایج جستجو، از کلمه کلیدی استفاده کنید و آن را جذاب نگه دارید. علاوه‌بر ‌آن، URL فایل خود را انتخاب کنید که با کلمه کلیدی مطابقت داشته باشد. یک پیشنهاد خوب این است که کلمه کلیدی (ترجیحا کلمه کلیدی انگلیسی باشد) را در URL صفحه قرار دهید.

توضیحات متا را تکمیل کنید

وقتی می‌خواهید یک فایل PDF بسازید و ذخیره کنید، می‌توانید در مرحله آخر، توضیحات آن را پر کنید. ارائه توضیحات دقیق در این قسمت تاثیر زیادی در سئوی PDF شما خواهد داشت. با مشاهده تصویر زیر که به قسمت ذخیره سازی فایل pdf مربوط است و مطالعه توضیحات آن می‌توانید این قسمت را در حد توان خود تکمیل کنید:

  1. در این قسمت عنوان فایل pdf یا نام خود فایل را بنویسید (به همراه با کلمات کلیدی).
  2. نام نویسنده و تولید کننده فایل PDF را می‌توانید در این قسمت آپلود کنید.
  3. عنوان نویسنده که نیازی به نوشتن آن در داخل متن نیست.
  4. توضیحات فایل PDF فایل خود را در این بخش بنویسید. متن تایپ شده در این کادر به عنوان توضیحات متا یا META DESCRIPTION در صفحات نتایج جستجو در نظر گرفته می شود. به همین دلیل بهتر است از کلمات و عبارات کلیدی مرتبط (LSI) استفاده کنید.
  5. توضیحات کتبی فایل pdf که نوشتن متن در این کادر ضروری نیست.
  1. می‌توانید در این قسمت کلمات کلیدی مورد نظر برای سئو فایل PDF خود را قید کنید.
  2. این کادر مربوط به دیتاهای مرتبط با کپی رایت و تولید کننده فایل می‌باشد. اگر می‌خواهید فایل شما دارای کپی رایت باشد و اگر در سایت‌های دیگر قرار داده شود، صاحب اثر مشخص می‌شود. در گزینه COPYRIGHTED کادر را علامت بزنید، باکس پایین را خالی بگذارید و در کادر آخر (اطلاعات حق چاپ) حق چاپ را داشته باشید و Url سایت خود را به طور کامل وارد کنید.

 تگ های H

یکی از مهمترین نکات در سئوی محتوا و پی دی اف، استفاده صحیح از هدینگ یا تگ H می‌باشد. برای اینکه فایل PDF شما به صفحات اول نتایج جستجو برسد، باید از این تگ‌ها به درستی استفاده کنید. در ساختار آن؛ یک تگ H1 در صفحه قرار دهید، سعی کنید برای زیبایی و خوانایی متن از کلمات کلیدی و عبارات مرتبط در تگ‌های H استفاده کنید و در استفاده از آنها زیاده‌روی نکنید. در نهایت هر 300 تا 400 کلمه متن را زیر یکی از تگ‌های H1 تا H6 قرار دهید. 

لینک یا پیوند داخلی

ما هنوز مطمئن نیستیم که آیا موتورهای جستجو توانایی فالو کردن پیوندها در داخل یک PDF را دارند یا خیر؛ اما مهمترین دلیل استفاده از لینک‌های داخلی در هر متنی افزایش تعامل (engagement) کاربر با سایت است. با استفاده از این لینک‌ها کاربران را به سایر صفحات مرتبط بفرستید و زمان حضور در سایت را افزایش دهید. همچنین با استفاده صحیح از لینک‌های داخلی می‌توانید نرخ پرش را کاهش دهید و سئوی صفحه را افزایش دهید.

 لینک یا پیوند خارجی

در اکثر آموزش‌های سئو می‌بینیم که لینک دادن به سایت یا صفحه‌ای خارج از سایت ما، اشتباهی است که رتبه ما را پایین می‌آورد؛ اما باید بدانید که لینک دادن به سایت‌های معتبر مرتبط با مقاله، یکی از تکنیک‌های مهم در سئو محتوا است. در فایل PDF خود می‌توانید به منابع معتبر انگلیسی یا فارسی لینک داده و اعتبار صفحه سایت را افزایش دهید. به‌عنوان مثال، در این صفحه، مقاله وب سایت انگلیسی marketmuse را در مورد سئو فایل پی‌دی‌اف، به‌عنوان یکی از منابع مورد اعتماد پیوند می‌دهیم. این مسئله باعث می‌شود که موتورهای جستجو به دلیل اعتبار بالای سایت مقصد، ارزش بیشتری برای این مقاله در سایت ما قائل شوند.

 سئوی عکس‌ها

سئوی تصویر یکی از نکات مهم و تاثیرگذار در بهینه سازی فایل پی‌دی‌اف است. در زیر نکات مهمی را که برای سئوی تصاویر در PDF باید رعایت کنید توضیح می‌دهیم:

سئوی عکس‌ها

متن جایگزین (ALT) تصاویر

برای درج متن جایگزین یا Alt تصاویر در فایل‌های PDF می‌توانید به‌ این صورت عمل کنید: در برنامه WORD روی تصویر کلیک راست و سپس گزینه format pictures را انتخاب کنید. بر روی گزینه متن جایگزین کلیک کنید. در کادر باز شده متن مورد نظر را تایپ کنید و در نهایت گزینه ok را کلیک کنید. سعی کنید کلمات کلیدی یا کلمات معمولی مرتبط را در برخی از متون جایگزین قرار دهید. همچنین از نوشتن متن تکراری در alt تصاویر متعدد خودداری کنید.

حجم، اندازه و کیفیت تصاویر

نکته مهم دیگر برای سئوی عکس‌ها، کاهش حجم و توجه به کیفیت آن است. در انتخاب تصاویر با‌کیفیت دقت کنید. برای کاهش اندازه آن بدون از دست دادن کیفیت، از بخش Save For Web در برنامه فتوشاپ استفاده کنید یا این کار را با ابزارهایی مانند tiny png انجام دهید. همچنین مطمئن شوید که اندازه انتخاب شده برای تصاویر در رایانه، تبلت و تلفن همراه به خوبی نمایش داده می‌شود.

از تصاویر تکراری استفاده نکنید

در نهایت برای بهینه سازی فایل های پی‌دی‌اف باید بدانید که استفاده از تصاویر تکراری موجود در وب می‌تواند امتیاز فایل PDF شما را در نظر گوگل کاهش دهد؛ بنابراین، بهتر است با استفاده از تکنیک‌هایی که در ذیل توضیح داده شده است، کپی تصویر را از چشم این موتور جستجو و سایر موتورهای جستجو دور نگه دارید: کاهش یا بزرگنمایی اندازه تصویر، تغییر فرمت تصویر، کاهش اندازه با افزودن یک یا برخی عناصر گرافیکی به عکس و همچنین پیشنهاد می‌کنیم رنگ پس‌زمینه تصویر را تغییر دهید.

قرار دادن محتوا اطراف لینک

شاید هنوز سوالی در مورد پی‌دی‌اف سئو در ذهن‌تان باشد و آن سوال، نحوه انتشار صفحه پی دی اف در سایت باشد. برخی تصور می‌کنند که به جای یکی از مقالات سایت، یک صفحه pdf را بارگذاری می کنند، در حالی که چنین قابلیتی در سایت‌ها وجود ندارد. برای این کار، روند کار مانند قبل است؛ یعنی شما یک صفحه وبلاگ نوشته شده در وب سایت خود ایجاد می‌کنید، فایل pdf را آپلود می‌کنید و به آن لینک می‌دهید.

برای بهبود ارزش و سئوی این صفحه و فایل موجود در آن، بهتر است از متون مرتبط با موضوع pdf استفاده کنید. نکته مهم این است که از متن درون خود فایل در این صفحه استفاده نکنید؛ زیرا در این حالت متن درون صفحه به‌عنوان محتوای تکراری با متن درون فایل شناخته می‌شود.

حجم فایل

حتما می‌دانید که سرعت بارگذاری صفحات سایت یکی از نکات مهم و تاثیرگذار در سئوی آن است. با توجه به اینکه در سئو پی‌دی‌اف، فایل pdf شما، صفحه‌ای از سایت شما محسوب می‌شود، زمان بارگذاری و باز شدن آن بسیار حائز اهمیت است. برای افزایش سرعت بارگذاری این صفحه، حجم فایل نباید زیاد باشد. اصولا حجم هر صفحه در سایت بین 1 تا 2 مگابایت است و این حجم برای pdf شما انتخاب مناسبی می باشد. برای کاهش حجم فایل pdf به این نکات حتما توجه کنید:

از نوشتن متن اضافی در آن خودداری کنید، حجم تصاویر را با استفاده از ابزارها و روش‌های ذکر شده کاهش دهید، از قرار دادن فایل‌های تصویری غیر ضروری و بیش از حد خودداری کنید. بهینه سازی حجم فایل PDF با استفاده از نرم افزارهایی مانند JPEGmini یا Soda PDF فونت‌های مختلف و بی فایده را حذف کنید.

کاهش فونت

وجود فونت‌های مختلف می‌تواند حجم فایل pdf را افزایش دهد. برای بهینه سازی این فایل یعنی pdf، بهتر است هنگام ایجاد آن، فقط یک یا چند فونت رایج و پرکاربرد را انتخاب کنید. از طریق مسیر زیر در برنامه Adobe Acrobat می‌توانید تعداد فونت‌های PDF را تشخیص دهید: منو file، گزینه properties و سپس fonts.

بهبود سرعت ایندکس در فایل های pdf

موتورهای جستجو با افزایش سرعت ایندکس pdf، گاهی اوقات عملکرد خوبی در ایندکس برخی از صفحات سایت ندارند و حتی مدت‌ها بعد از انتشار، آنها را در نتایج جستجو نشان نمی‌دهند. این مسئله در صفحات با فرمت pdf بیشتر دیده می‌شود. برای کمک به ایندکس سریع‌تر این صفحات، چند راه‌حل وجود دارد که در زیر توضیح خواهیم داد:

ایجاد نقشه سایت: در مقاله نقشه سایت چیست، کامل توضیح داده‌ایم که sitemap چیست و چگونه به سئوی سایت شما کمک می‌کند. اگر دوست دارید با نحوه نوشتن استراتژی تولید محتوا یا انواع سئوی off page آشناشوید حتما سری به مقالات نوشته شده از معتبرترین منابع د نیا در بلاگ بانوی هدف بزنید.با ایجاد نقشه سایت که با استفاده از ابزارهای خودکار یا برنامه نویسی متخصص انجام می‌شود، می‌توانید صفحات سایت خود را سریع‌تر ایندکس کنید. از این راه‌حل می‌توان برای افزایش سرعت ایندکس pdf نیز استفاده کرد. علاوه بر نقشه سایت، دو روش زیر نقش مهمی در ایندکس سریع فایل PDF شما ایفا می‌کند:

لینک سازی داخلی: لینک سازی داخلی بین صفحات، جدا از افزایش تعامل یا engagement با مخاطبان، باعث می‌شود ربات‌های موتورهای جستجو به صفحات مختلفی از سایت دسترسی داشته باشند و همچنین آنها را فهرست بندی یا ایندکس کند. برای ایندکس سریع‌تر فایل pdf و در نتیجه سئوی بهتر، از صفحات مختلف و ترجیحا مرتبط به آن لینک دهید. استفاده از ابزارهای ایندکس سریع: نهایتا می‌توانید با استفاده از ابزارهای رایگان، به ایندکس سریع‌ـر صفحات سایت خود کمک کنید. برای این کار، کافی‌ست ابزارهایی مثل pingdom را در search console خود وارد کنید.

تبدیل محتوای فایل pdf به متن

برخی از وب مسترها و نویسندگان محتوا هنگام ایجاد فایل های pdf به‌طور تصادفی آن را به عنوان عکس ذخیره می‌کنند و حتی متوجه این موضوع نمی‌شوند. اگر فایل شما به صورت تصویر در سایت شما ذخیره شده باشد، امیدی نیست که موتورهای جستجو و در نهایت سئو محتوای شما را تایید کنند. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است ابزارهای مبتنی بر متن مانند word را برای ایجاد pdf انتخاب کنید.

بهینه سازی pdf برای نمایش در موبایل

در ادامه مقاله سئو pdf چیست لازم است بگویم گوگل توجه زیادی به صفحات و سایت های بهینه سازی شده برای نمایش در تبلت‌ها و تلفن‌های همراه دارد (ریسپانسیو). این توجه به حدی است که حتی گاهی اوقات نتایج جستجو برای یک عبارت در رایانه با جستجوی همان عبارت در تلفن همراه متفاوت است.

به عنوان مثال، اگر عبارت خدمات دیجیتال مارکتینگ را در رایانه خود جستجو کنید، ممکن است سایت ما را در رتبه پنجم گوگل ببینید، اما زمانی که همان عبارت را در تلفن همراه خود جستجو می‌کنید، ممکن است سایت ما را در رتبه اول ببینید. این به بهینه سازی سایت ما مربوط می‌شود. برای نمایش در ‌های موبایل (علاوه بر ریسپانسیو بودن، از ویژگی amp نیز برای نمایش سریعتر صفحات در تبلت و موبایل استفاده می کنیم.)

در نهایت، این سایت‌های واکنش گرا هستند که بهترین رتبه را در نتایج جستجو کسب می‌کنند. برای سئوی بهتر فایل pdf دقت کنید که در موبایل و سایر دستگاه‌ها به خوبی نمایش داده شود.

عدم استفاده از مطالب تکراری

برخی از مدیران وب فکر می‌کنند که به دلیل استفاده از فرمت pdf می‌توانند محتوای آن را از سایر مطالب وب سایت‌ها کپی کنند. با توجه به اینکه محتوای فایل pdf توسط موتورهای جستجو قابل شناسایی و بررسی است از کپی برداری خودداری نمایید. در غیر این صورت ممکن است صفحه شما جریمه شده و از نتایج جستجو حذف شود.

pdf  لینک آن را به اشتراک بگذارید

به اشتراک گذاری فایل pdf یکی از مهمترین نکات برای سئو به خصوص در کلمات کلیدی بسیار رقابتی است. برای SEO PDF در وب سایت خود، باید لینک‌های خارجی برای صفحه مورد نظر ایجاد کنید. یکی از تکنیک‌های کم خطر موجود برای لینک سازی، اشتراک گذاری فایل در “سایت های اشتراک گذاری فایل” و دریافت لینک از آنهاست. به عنوان مثال، pdf خود را در سایت‌های دانلود رایگان کتاب الکترونیکی منتشر کنید و به صفحه pdf سایت خود لینک دهید.

اگر قصد استفاده از این تکنیک را دارید، بهتر است در قسمت‌های مختلف محتوای پی دی اف و همچنین در فوتر نام و آدرس سایت خود را ذکر کنید تا پس از اشتراک گذاری از «منشن بدون لینک» بهره‌مند شود.

عدم قرار دادن پسورد روی pdf یا ذخیره فایل در فرمت‌های دیگر

موتورهای جستجو توانایی دیدن همه چیزهایی که کاربران شما دارند را ندارند! گاهی اوقات برخی اشتباهات کوچک در کدنویسی یا تغییر در فرمت فایل منجر به ایندکس نشدن صفحه یا بخشی از سایت می‌شود.

دو مورد که می‌تواند از ایندکس شدن و بررسی فایل pdf شما در سایت جلوگیری کند، قرار دادن رمز عبور بر روی آن و ذخیره آن در فرمت zip است. اگر هر یک از این فعالیت‌ها انجام شود، موتورهای جستجو توانایی ایندکس کردن pdf را از دست داده و آن را در نتایج به کاربران نشان نمی‌دهند.

نکات مهم سئو pdf چیست؟

  1. لینکی را که در صفحه قرار داده اید برای باز شدن فایل pdf در حالت خالی قرار دهید (در صفحه جدید باز می شود).
  2. بهتر است از خاصیت “link title” استفاده کنید و برای لینک مشاهده pdf کلمه کلیدی را در آن قرار دهید.
  3. در صورت امکان، قبل از پیوند، از تگ h2 یا h3 استفاده کنید و کلمات کلیدی یا کلمات مرتبط را در آن قرار دهید.
  4. تصاویر را در فایل pdf و به خصوص تصویر فهرست را با واترمارک و آدرس وب سایت خود منتشر کنید.
  5. در صفحات سایت‌های مختلف که فایل پی دی اف خود را در آن قرار داده‌اید (نظرات بازاریابی برای بهبود سئو) نظر بگذارید و حتی برای آن بک لینک بخرید.

نتیجه گیری

در این مقاله به این پرسش یعنی سئو pdf چیست پاسخ داده شد. همچنین تکنیک‌های سئو pdf شرح داده شد و بهینه سازی فایل های pdf بررسی گردیده شد. در صورت امکان می‌توانید ما در اینستاگرام دنبال کنید. همچنین در صورت نیاز به هرگونه خدمات مشاوره مارکتینگ و سئو می‌توانید روی توانایی‌ و تجربه متخصصین ما در  انجام خدمات سئو سایت شما، خدمات طراحی سایت برای بیزینس و سایت شما، و همچنین خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ به‌صورت رایگان (برای بار اول) حساب کنید. ضمن اینکه ما علاوه‌بر تعهد بالای کاری به شما ضمانت رسیدن به موفقیت را خواهیم داد. ممنون که همراه ما هستید.

سوالات متداول

سئو pdf چیست؟

قرار دادن یک فایل pdf در سایت خود و رعایت تمامی اصول سئو نوشته شده در متن مقاله برای آن فایل pdf را بهینه سازی pdf می‌گویند.

چگونه فایل‌های پی دی افی خود را سئو کنیم؟

نحوه انجام سئو pdf به این ترتیب است که ابتدا کلمه کلیدی را به عنوان نام و عنوان فایل pdf انتخاب می‌کنیم. سپس توضیحات متا را برای آن رعایت می‌کنیم. این مراحل در متن مقاله به تفصیل شرح داده شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن