الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین چیست + تاثیرات مستقیم این الگوریتم بر روی سئو سایت

همین چند سال پیش، اگر قصد داشتید مثلا در اصفهان رستورانی برای غذا خوردن پیدا کنید، باید «رستوران‌های اصفهان» را در گوگل سرچ می‌کردید. اما امروزه فقط کافی‌ است جستجو کنید: «رستوران». همان دقیقه می‌بینید که لیستی از رستوران‌های نزدیک‌به شمارا برایتان می‌آورد. در این مقاله از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف قصد داریم تا به پرسش الگوریتم رنک برین چیست پاسخ دهیم.

گوگل در چند سال گذشته تبدیل به جسم هوشمندی شده که تلاش می‌کند تا نزدیک‌ترین نتایج موجود را به کاربرانش طبقه بندی کند. فکر می‌کنید این فرایند چگونه افتاده ‌است؟ درست فکر کرده‌اید… این الگوریتم‌های گوگل هستند که به او کمک می‌کنند تا ارتباطِ موثر میان تعداد زیادی از محتواهای موجود در اینترنت را مورد بررسی قرار داده  و کاربر را به هدفی که در فکرشان است نزدیک تر سازد.

الگوریتم رنک برین گوگل

یکی از مهم ترین الگوریتم‌های گوگل که کمک شایانی به وب مستران می‌کند تا مدیران وب‌سایت‌ها به جای تکرار تعداد زیادی کلمه کلیدی در محتواهای نوشته شده‌شان، به تولید محتوای با ارزش فکر کنند ، الگوريتم رنك برین (Rank Brain) است.

الگوریتم رنک‌برین در اکتبر سال ۲۰۱۵ معرفی شدتا که به جای اهمیت دادن به کلمات کلیدی در یک محتوای نوشته شده، مفهوم محتوای این صفحات بررسی شود. با الگوریتم رنک برین، نتایجی به کاربران نمایش داده می‌شود که بهترین و کارآمدترین جواب برای سوال  مدنظر آن‌ها است.

اغراق نمیکنیم اگر بگوییم که الگوریتم رنک برین، برای گوگل و جستجوی نتایج انقلابی بزرگ بود. اما الگوریتم رنک برین چیست ؟ و چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم رنک برین چیست

رنک برین الگوریتمی است که گوگل به کمک آن  هدف کاربر در زمان جستجو را بهتر بشناسد. این الگوریتم کمک می‌کند تا دیتا بهتر توسط گوگل پردازش شود و نزدیک‌ترین نتیجه‌ها را به موضوعات مورد نیاز کاربرانرا برای آن‌ها نشان می‌دهد. رنک برین، یک فناوری هیجان انگیزاست که بر مبنای هوش مصنوعی است که با کمک الگوریتم‌های زبان ماشین طراحی ‎کار می‌کند. در واقع چیزی که این الگوریتم را خاص می‌کند، همین است که یادگیری ماشین یا ماشین لرنینگ برای اولین بار وارد قسمت جستجوهای گوگل شد.

به بیان دیگر، الگوریتم رنک برین یک الگوریتم یادگیری ماشین است که به مرغ مگس خوار که یکی از الگوریتم‌های گوگل است، کمک می‌کند و باعث می‌شود تا گوگل از «رشته‌ اطلاعات» به «داده هدف» برسد.

وقتی که یک کلمه کلیدی یا محتوایی برای سرچ کردن وارد گوگل می‌شود، الگوریتم رنک برین تلاش می‌کند تا با پیدا کردن بهترین محتواها در مناسب‌ترین قالب‌های ممکن، نتیجه سرچ  را با هدف شما کاملا مطابقت دهد.

علت ساخت الگوریتم رنک برین

 

علت ساخت الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین در ابتدا راه‌اندازی شد تا یک مشکل به ظاهر ساده اما بزرگ را برای گوگل حل کند. چند سال پیش گوگل با این مشکل روبه‌رو بود که در حدود ۱۵ درصد کلمات کلیدی که افراد در این سایت جستجو می‌کردند، قبلا هیچ وقت پیدا نشده بود.

ممکن است فکر کنید ۱۵ درصد که خیلی زیاد نیست که یک مشکل بزرگ تلقی شود اما وقتی در هر روز تعداد زیادی جستجو با گوگل پردازش می‌شود، این ۱۵ درصد یعنی ۴۵۰ میلیون کلمه کلیدی در روز که گوگل برای آن‌ها نتیجه ای نداشت.

قبل از معرفی رنک برین ، گوگل صفحات را پردازش می‌کرد تا ببیند آیا آن محتوا دارای آن کلمه کلیدی فرد جستجویش کرده‌، هستند یا نه. اما از آنجایی که این کلمات کلیدی کاملا جدید و ناشناخته بودند، گوگل قادر نبود که هیچ سرنخی از آنچه کاربر بدنبالش بود را پیدا کند.

الگوریتم رنک برین به مفهوم توجه ویژه‌ای داردو به کلمات کلیدی توجه نمی‌کند. همچنین موقعیت مکانی کاربر هم رساندن او به نتیجه دلخواهش موثر است.

گوگل بیشتر از ۲۰۰ سیگنال برای جستجو دارد که از آن‌ها برای جایگاه وب‌سایت‎ها و محتواهای‌آن‌ها استفاده می‌کند.الگورتیم رنک برین سومین سیگنال‌ مهم و حیاتی برای گوگل است و به همین دلیل می‌گوییم که هوش مصنوعی به معنای واقعی توانسته انقلابی در نحوه درک سوالات سخت و طولانی برای موتورهای جستجو ایجاد کند. اکنون کاربران می‌توانند اطمینان حاصل کنند که در زمان جستجو، موضوعات مناسب‌ برای آن‌ها  به راحتی پیدا خواهد شد، حتی اگر عبارات جستجوی آن‌ها برای گوگل کاملا واضح نباشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص الگوریتم‌های گوگل مثل پنگوئن، پاندا، مرغ مگس خوار می‌توانید به سایت بانوی هدف مراجعه کنید.

در ادامه مقاله الگوریتم رنک برین چیست با اساس کار الگوریتم رنک برین آشنا می‌شویم:

اساس کار الگوریتم رنک برین

گوگل هیچ وقت نحوه کارکرد Rank Brain را به طور کامل شرح نداده است. ما فقط می‌توانیم درباره کارهایی که در پشت صحنه این الگوریتم رخ می‌دهد را حدس‌ بزنیم.

برخی از شرایطی که حدس میزنیم در زیر آمده است

عملکرد سرچ جدید

الگوریتم رنک برین چون بر اساس هوش مصنوعی و زبان ماشین طراحی شده و کار می‌کند و از آنجایی که ماهیت کار موجودیت‌ها را می‌داند، قادر است تا بیشتر از کلمه کلیدی پیش برود و معنا و مفهوم را سرچ کند.

موجودیت‌های مشترک

یکی از امکانات اصلی که الگوریتم رنک برین از آن استفاده می‌کند، تشخیص مشترک بودن موجودیت‌ها است. اگر این الگوریتم متوجه شود که یک جستجو شامل همان مفهومی است که قبلا با کمی تغییر توسط کاربران  دیگری در گوگل سرچ شده‌ است، احتمالا نتایج یکسان یا بسیار نزدیکی را برای کاربر نشان خواهد داد.

۱۰ نمونه برتر

بر اساس  اختراعی که در سال ۲۰۱۳ انجام شده است، گوگل روشی را برای جواب دادن به سوال‌ها با استفاده از منبع‌های  موجود در دیتا‌های بدون ساختار ارائه داد. در این روش:

  • گوگل، منبع‌ها را با ایندکس‌های خودشان ارسال می‌کرد.
  • موجودیت‌ها را با 10 منبع برترخودشان بازنشر می‌کند
  • نتایج را از بین  موارد مختلف که انتظار می‌رفت با هم، با برترین جواب و با کوئری‌ها مشترک باشند، استخراج می‌کند.

مانیتورینگ

این را به خاطر داشته باشید که الگوریتم رنك برين یک سیستم برای یادگیری ماشین است و برای رفع مشکل سوال‌هایی که گوگل قبلا هیچ وقت با آن‌ها روبه‌رو نشده بود، راه ‏اندازی و نصب شده است.

در این الگوریتم، سیستم فقط کلمات کلیدی موجود در سرچ را در نظر نمی‌گیرد، بلکه موجودیت‌های مربوط به ساخت و نزدیک به آن را نیز در نظر می‎گیرد که شامل سرچ‌های قبلی، موقعیت جغرافیایی، نوع دستگاهی که با آن سرچ می‌کنید و… است.

مانیتورینگ در رنک برین

عملکرد الگوریتم رنک برین چگونه است ؟

در ادامه مقاله الگوریتم رنک برین چیست به بررسی نحوه عملکرد الگوریتم رنک برین می‌پردازیم:

الگوریتم رنک برین  دو وظیفه اساسی و مهم دارد:

  • درک  جستجو  با کلمات کلیدی
  • سنجیدن نحوه تعامل کاربران با نتیجه ارائه شده

رنک برین سعی می‌کند تا مانند یک انسان بتواند منظور کاربر را درک کند در واقع ذهن آن را بخواند. اما چطور این اتفاق رخ می‌دهد؟ به کمک تطبیق دادن کلمات کلیدی دیده نشده یا ناشناخته با کلمات کلیدی‌ای که گوگل قبلا آن‌ها را مشاهده کرده است.

اما چطور می‌توان میزان رضایت‌مندی کاربران سایت را اندازه‎‌گیری کرد؟ در واقع وقتی الکوریتم رنک برین مجموعه‌ای از نتیجه‌ها را برای کاربر جدا می‌کند و نمایش می‌دهد، از کجا متوجه‌میشود که این نتیجه‌ها واقعا برای کاربر مناسب است؟

مشخص است دیگر… از طریق مشاهده! به زبان دیگر، رنک برین نتیجه‌ها را برای شما نمایش خواهد داد که فکر می‌کند به آن‌ها علاقه دارید. اگر افراد زیادی، یک صفحه را در نتیجه‌های یک موضوع به خصوص دوست داشته باشند، گوگل به آن صفحه‌ها رتبه بالاتری اختصاص می‌دهد. حالا اگر کاربران از یک صفحه خوششان نیامد چه؟ گوگل آن صفحه را رها کرده و صفحات مورد علاقه کاربران را جایگزین خواهد کرد.  الگوریتم رنک برین این رفتار را بررسی کرده و آن صفحه رتبه قبلی خود را از دست می‌دهد. حالا این بررسی الگوریتم رنک برین از چه چیزهایی تاثیر می‌گیرد؟

اساس کار رنک برین

در ادامه مقاله الگوریتم رنک برین چیست با اساس کار رنک برین یا به عبارت دیگر چیزهایی را بررسی می‌کنیم که الگوریتم رنک برین از آن‌ها تاثیر می‌پذیرد.

1.نرخ کلیک طبیعی یا Organic Click

2.مدت زمان استفاده کاربر یا Dwell Time

3.نرخ پرش یاBounce Rate

موارد بالا به عنوان سیگنال‌های تجربه کاربر هم شناخته می‌شوند.

یکی ازموردهای مهم برای الگوریتم رنک برین، مدت زمانی است که یک کاربر از سایت شما استفاده‌ می‌کند. به این زمان،  Dwell Time یا مدت زمان استفاده کاربر می‌گویند. هر کاربری که از طریق جستجو وارد صفحه‎ای از سایت  شود و از آن حداقل بیشتر از ۳ دقیقه استفاده کند، مبنای رتبه‌بندی بهتر برای  گوگل می‌شود

الگوریتم رنک برین چطور کار می‌کند

بیایید با یک مثال کاربردی برایتان اساس کار الگوریتم رنک برین را توضیح دهیم:

شما در هنگام بازی والیبال، دچار کشیدگی عضله می‌شوید. بنابراین در گوگل «کشیدگی عضله» را سرچ می‌کنید تا راه حلی برای آن پیدا کنید.

مثل همه آدم‌ها، شما هم روی اولین سایتی که می‌بینید، کلیک می‎کنید. اما، مقدمه این مقاله پر از اطلاعات به درد نخور است. حالا چه کاری انجام می‌دهید ؟ روی دکمه بازگشت کلیک می‌کنید و سایت دوم را باز می‎کنید. این یکی سایت هم محتوای خیلی خوبی ندارد. مقاله‌ای پر از توصیه‌های عمومی و غیر کارآمد! بنابراین دوباره دکمه برگشت به مرورگر را می‌زنید و وارد لینک بعدی می‌شوید:

عالی! این نتیجه دقیقا همان چیزی است که برای پیدا کردنش تا اینجا آمده‌اید. بنابراین به جای رها کردن سایت و بازگشت به صفحه نتیجه‌ها، 10 دقیقه مشغول خواندن محتوای آن مقاله می‌شوید و دیگر به صفحه نتیجه مرورگرتان بر نمی‌گردید.

این رفت و برگشت‌ها به صفحه نتایج گوگل «Pogo-sticking» نام دارد. الگوریتم رنک برین به این موضوع توجه زیادی می‌کند. اگر گوگل بفهمد که افراد به سرعت از سایت‌ شما خارج می‌شوند تا  نتیجه جستجوی بعدی را بررسی کنند، این پیام برای گوگل فرستاده می‌شود که: «این صفحه به درد کاربر نمی‌خورد و محتوای آن ارزش خاصی ندارد!»

و اگر گوگل متوجه شود که تعداد زیادی از افراد پس از این رفت و برگشت‌ها به صفحه نتایج، روی وب‌سایت خاصی توقف می‌کنند؛ آن صفحه را در رتبه  بالاتر قرار می‌دهد تا همه کاربران به آن دسترسی راحت‎تری داشته باشند.

خوب است در مقاله الگوریتم رنک برین چیست حالا در خصوص اینکه چه چیزهایی در داخل محتواها بر روی این الگوریتم موثر است صحبت کنیم:

 تاثر کلمات کلیدی Long Tail بر رنک برین

الگوریتم رنک برین، کلمات کلیدی Long Tail را ندید می‌گیرد. در سال‌های قبل، گوگل نتیجه‌های متفاوتی برای دو عبارت « best keyword research tool»  و «best tool for keyword research» برای کاربران نمایش می‌داد.

اما با معرفی رنک برین، دیگر فرقی بین این دو عبارت وجود ندارد و می‎فهمد که این اصطلاحات در واقع همان Long Tail ها هستند. بنابراین نتایج جستجوی تقریبا مشابه  برای آن‌ها نشان می‌دهد.

ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که به جای استفاده از کلمات کلیدی Long Tail، مطالب را برای کلمات کلیدی Medium Tail بهینه سازی  کنید زیرا در این صورت نتیجه‌های بهتری از گوگل خواهید گرفت.

چگونه محتوای خوب برای الگوریتم رنک برین بنویسیم؟

همان‌طور که قبل‌تر گفتیم، هدف اصلی الگوریتم رنک برین کمک به گوگل برای آنالیز و تولید نتایج مربوط با عبارات جستجوی طولانی یا کلمات کلیدی Long Tail، پیچیده و گنگ است. ما در ادامه مقاله الگوریتم رنک برین چیست ، نکته‌هایی را برای‌تان می‌نویسیم که بازارییابی محتوایی یا همان دیجیتال مارکترها کمک می‌کند تا محتواهای خود را هماهنگ با الگوریتم رنک برین تولید کنند:

محتوای کامل و طولانی خلق کنید

محتوای کامل و طولانی خلق کنید

خلق محتوای طولانی به شما کمک می‌کند تا کاربر از سایت شما استفاده بهتری داشته باشد. واضح است که  وقت برای خواندن یک محتوای 3000 کلمه‌ای، زمان بیشتری از یک مقاله 1000 کلمه‌ای نیاز دارد که این موضوع باعث می‌شود تا کاربران، زمان بیشتری در سایت شما بمانند.

دلیل دیگری که پیشنهاد می‌شود تا از محتوای طولانی و کامل استفاده کنید، این است که محتوای بیش‎تر می‎تواند به طور کامل به سوالات همه کاربران‌تان پاسخ دهد.

 

سایت شما باید قادر باشد تا یک تجربه کاربری خوب ایجاد کند

بالا بردن سرعت بالاآمدن مطالب سایت، تصویر‌ها و هر نوع چیز گرافیکی مورد استفاده در سایت را باید کاملا بهینه و ریسپانسیو کرد. این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که کاربر سایت وقت زیادی برای منتظر ماندن صرف نمی‌کند! اگر سایت شما کند کار کند، بدون شک کاربر صفحه شما را رها کرده و به سراغ  صفحه سایت دیگری می‌رود

باید صفحه‌های سایت شما به شکلی باشد که در انواع گوشی‌های تلفن همراه، تبلت، کامپیوتر و لپ‌تاپ به خوبی نمایش داده شود این همان ریسپانسیو سایت است. سرعت سرچ و لودشدن هر صفحه هم یک از عامل‌های مهم در رتبه‏ بندی وب‌سایت‌ها است.

نتیجه گیری از مقاله الگوریتم رنک برین چیست

در مقاله الگوریتم رنک برین چیست در خصوص عوامل تاثیر گذار بر روی این الگوریتم و نحوه کارکرد آن الگوریتم صحبت کردیم.

یکی از مهم ترین الگوریتم‌های گوگل که کمک شایانی به وب مستران می‌کند تا مدیران وب‌سایت‌ها به جای تکرار تعداد زیادی کلمه کلیدی در محتواهای نوشته شده‌شان، به تولید محتوای با ارزش فکر کنند ، الگوریتم رنک برین (Rank Brain) است.

الگوریتم رنک‌برین در اکتبر سال ۲۰۱۵ معرفی شدتا که به جای اهمیت دادن به کلمات کلیدی در یک محتوای نوشته شده، مفهوم محتوای این صفحات بررسی شود.

 

چرا خدمات بانوی هدف را انتخاب کنیم؟

بانوی هدف با ارائه خدمات سئو و دیجیتال مارکتینک کسب و کار شمارا شعله ور می‌کند تا بتوانید بیشترین مشتریان را نسبت به رقبای خود داشته باشید.

حتما برای داشتن اطلاعات بیشتر از خدمات اینستاگرام لیدی تارگت را دنبال کنید.

سوالات متداول

1.الگوریتم رنک برین چیست ؟

رنک برین الگوریتمی است که گوگل به کمک آن  هدف کاربر در زمان جستجو را بهتر بشناسد. این الگوریتم کمک می‌کند تا دیتا بهتر توسط گوگل پردازش شود و نزدیک‌ترین نتیجه‌ها را به موضوعات مورد نیاز کاربرانرا برای آن‌ها نشان می‌دهد.

2.الگوریتم رنک برین بر چه اساسی کار می‌کند؟

بر اساس هوش مصنوعی و علایق هر کاربر به آن در خصوص جستجوی بهتر کمک می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن