جوملا چیست

جوملا چیست و استفاده از آن چه مزایا و معایبی به همراه دارد؟

امروزه برای هر کسب‌وکاری داشتن یک سایت که به معرفی محصولات یا خدمات آن مجموعه بپردازد، ضروری‌ست. همین عامل بود که باعث افزایش استفاده از سیستم مدیریت محتواهای (CMS) موجود در بازار شد؛ چون طراحی سایت با کدنویسی کار سخت و تخصصی است. cms ها هم مدل‌های گوناگونی دارند که دوتا از محبوب‌ترین و همچنین پر استفاده‌ترین آن‌ها، پنل وردپرس و جوملا است. احتمالا نام وردپرس را شنیده باشید اما احتمالا برایتان سوال پیش آمده این است که جوملا چیست؟

در ادامه دو راه در اخیتار داشتن جوملا را باهم بررسی می‌کنیم. همراه ما باشید در آژانس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف.

راه اول: برنامه نویسی را یاد بگیرید

در مورد این راه باید بگوییم که این راه، انتخاب سختی است؛ ولی در صورتی‌که حرفه‌ای شوید در این‌کار پول خوبی هم در می‌آورید. برای انجام دادن این‌کار فقط داشتن علم و دانش خوب کافی نیست و نیاز به داشتن تجربه هم بسیار ضروری می‌باشد تا از برنامه نویسی کسب درآمد کنید. بعد از انتخاب راه برنامه نویسی، نوبت به انتخاب زبان برنامه نویسی می‌رسد. هر زبان برای کار خاصی استفاده می‌شود؛ مثلا برای طراحی سایت از زبان PHP و برای نوشتن برنامه‌های کامپیوتری مربوط به هوش مصنوعی ار زبان Python استفاده می‌شود.

برنامه نویس یاد بگیرید

راه دوم: استفاده ازCMSها

بهتر است در گام نخست تعریف صحیحی از این‌ که cms چیست بدهیم. سیستم مدیریت محتوا یا همان cms ها پلتفرم‌هایی هستند که برای راحت‌سازی کار طراحی سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع یک نرم‌افزار تحت وب هستند که به شما اجازه بارگذاری مطالب‌تان را در قالب آن سایت می‌دهند. اگر بخواهیم از نگاه کلی به یک سیستم مدیریت محتوا (cms) نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که از دو قسمت اصلی تشکیل شده است؛ اولین مورد که همان CMS یا content management applicatin است و قسمت بعدی CAD می‌باشد که مخفف Content Delevery Appliciant است. 

تولید محتوا برای CMSها

حال نوبت به تولید محتوا می‌رسد که باید برای شما مهم باشد. اگر به سایتی که دارید اهمیت می‌دهید، لازم است این نکته را بدانید که محتوای خوب در رتبه گرفتن سایت شما بسیار موثر است. شما با یک مدیریت ساده بر روی نحوه تولید محتوا، زمان‌بندی تولید محتوا و همچنین کیفیت آن، می‌توانید روی نمره خوبی که از طرف گوگل می‌گیرید اثرگذار باشید. همانطور که در پاراگراف اول اشاره کردیم cms ها هم انواع مختلفی دارند که دو مورد از پرطرفدارترین آن‌ها وردپرس و جوملا فارسی هستند.

برای کامل بودن این مقاله بالاجبار باید درمورد این‌که وردپرس (wordpress) چیست در کنار جواب دادن به این سوال که جوملا چیست بپردازیم؛ البته ما پیش‌تر در مقاله‌های متعددی در مورد وردپرس و اهمیت آن صحبت کردیم. هدف ما در این مقاله این است که در مورد جوملا چیست صحبت کنیم. پاسخ به این سوال که joomla چیست را قبلا داده‌ایم که یک سیستم مدیریت محتوا است.

زمانی‌که بخواهیم دقیق‌‌تر راجع‌به این‌که جوملا چیست توضیح دهیم باید بگوییم که یک نرم‌افزار تحت وب مدیریت محتوا است که به‌صورت open source می‌باشد. قالب کدهای جوملا فارسی با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است. بانک اطلاعاتی که جوملا فارسی از آن بهره می‌برد MySQl است.

زمانی‌که به این پرسش پاسخ می‌دهیم که جوملا چیست باید به این نکته هم اشاره کنیم که به‌صورت رایگان در اختیار تمام دنیا قرار گرفته و یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) قوی هم می‌باشد. از جوملا فارسی می‌توان برای:

  • راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی
  • ایجاد فروم‌ها
  • چت کردن و برقراری ارتباط متنی
  • سیستم‌های پیشرفته بازاریابی
  • ……

 

پیشینه جوملا 

در مورد پیشینه joomla cms باید گفت که خود زیر شاخه یک شرکت دیگر است که در سال 2005 از آن جدا شد و به‌صورت انفرادی به کار خود ادامه داد. بعد از جدا شدن جوملا و کار کردن به‌صورت مستقل، سیستم خود را به اوپن سورس Open Source تغییر داد؛ یعنی تمام افرادی که از این سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنند، قادر به ایجاد تغییرات دلخواه خود در آن هستند و قابلیت تغییر دادن آن و شخصی‌سازی آن را دارند.

با وجود تمام این مسائل جوملا فارسی توانست جای خود را به‌خوبی در میان رقبا پیدا کند و به یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا پر استفاده تبدیل شود.

جوملا چگونه به‌وجود آمد؟ 

گروه مدیران جوملا  که در ابتدا این CMS را بر اساس زبان PHP (پی اچ پی) ساختند و بیشتر از آنکه یک CMS باشد، یک فریم‌ورک بود و امکانات بسیار خوبی را برای ارائه دادن به شما برای افزایش کارآمدی ایجاد کردند. جوملا فارسی می‌تواند ویژگی‌های خوبی را در زمینه چت‌ روم‌ها، تجارت الکترونیک، به نمایش درآوردن عکس‌ها و کمک به ارتباط برقرار کردن افراد با یکدیگر به صورت اپلیکیشن‌های تحت وب ایجاد نموده و در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

جوملا بر اساس پایتون جوری کدنویسی شده که شی‌گرا یا همان به اختصار (oop) باشد. الگوهای طراحی نرم‌افزار (Design Patterns) در این سیستم جوملا فارسی مورد استفاده قرار گرفته است که باعث بالا رفتن جامع بودن و ثبات این پلتفرم شده است و توانست که یک استخوان‌بندی قوی را برای این سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS فراهم می‌کند. دیتابیس مورد استفاده توسط جوملا فارسی از MySQL است. اگر برای فروشگاه اینترنتی خود تصمیم به استفاده از جوملا گرفته‌اید افزونه پروستاشاپ را از قلم نیندازید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این افزونه کافی‌ست لغت پروستاشاپ ویکی پدیا را سرچ کنید. 

جوملا چگونه به وجود آمد

نحوه نصب هاست جوملا فارسی

با توجه به میزان بالای رضایت استفاده‌کنندگان از CMS جوملا فارسی باعث شده تعداد زیادی از افراد به استفاده از این اسکریپت روی بیاورند. جوملا فارسی هم در عوض، تعداد زیادی کامپوننت، افزونه و تعداد بالایی قالب جوملا فارسی اضافه کرده است تا به این استقبال به‌خوبی پاسخ داده باشد؛ البته مقداری از آن هم به خاطر رقابتی است که بین جوملا فارسی، وردپرس و دروپال وجود دارد می‌باشد.

برگردیم سر اصل مطلب این عنوان مقاله جوملا چیست .

  1. در مرحله اول شما شما باید فایل دانلود شده را نصب کنید (البته این آموزش یک مرحله صفر هم دارد و آن دانلود جوملا فارسی است. شما با رفتن به سایت جوملا فارسی آن را دانلود کنید. شما ماژول‌‌های کاربردی زیادی به فراخور سایت خود در سایت joomla farsi می‌توانید پیدا کنید.) 
  2. بعد از نصب فایل cms joomla آن را Extract کنید.

 اکسترکت در لغت به معنای فشرده است، ولی در این قسمت از مقاله جوملا چیست منظور خارج کردن از حالت فشرده سازی شده است.

  1.  شما بعد از این مراحل نیاز به یک دیتابیس دارید.

در این مرحله می‌توانید با MySQL آن مدیریتی که مد نظرتان است روی داده‌های خود لحاظ کنید. دقت کنید که برای ساختن یوزر و پسورد برای افزایش امنیت از پسوردهای قوی استفاده کنید.

 

چرا از جوملا فارسی استفاده کنیم؟

در حقیقت انتخاب میان سیستم‌های مدیریت محتوا اندکی سخت است و بیشتر به تجربه کاربری شما از آن سیستم مدیریت محتوا بستگی دارد. زمانی‌ که یک صفحه‌ی وب را می‌سازید، جای قرار‌گیری آیتم گوناگون (مانند ماژول و پلاگین، کامپوننت) ممکن است شبیه به هم باشد. شاید بخواهید تمام صفحات یکسان با هم طراحی ‌می‌شوند و فقط متن آن‌ها، تغییر پیدا می‌کند. نحوه کار با جوملا فارسی را اگر بلد باشید با قالب جوملا فارسی امکان‌پذیر است. تنها لازم است است ابتدا قالبی که می‌خواهید را بخرید و سپس دانلود کنید. تغییرات خود را در آن اعمال کنید و باید یکی از کارهایی که در زیر به آن اشاره شده را انجام دهید:

  • از قالب‌هایی که طراحی سایت همراه خود دارند در جوملا فارسی استفاده کنید.
  • می‌توانید یک مدل رایگان جوملا فارسی را از اینترنت دانلود کنید.
  • اگر قالب‌های حاضر پاسخگوی نیاز شما نبودند، باید یک نمونه مخصوص به خودتان سفارش دهید و آن را خریداری کنید. نمونه سفارشی مخصوص به خود به‌معنای قالب‌بندی جوملا فارسی است. بنابراین قالب، ظاهر و نمای یک سایت را نشان می‌دهد که نتیجه آن، ساده شدن طراحی سایت با جوملا فارسی می‌باشد.

همین‌طور که این برنامه قابلیت‌های زیادی برای کار کردن به‌عنوان وبلاگ دارد، فیدهای (RSS (Rich Site Summary و ترجمه‌های آنلاین سایت برای سایت‌هایی که به‌صورت چند زبانه فعالیت می‌کنند، وجود دارد. بیش از 6000 Plugin (افزونه) برای جوملا فارسی از سایت رسمی آن قابل دانلود است و البته Plugin های دیگری هستند که به‌صورت غیررسمی و عمومی (هزینه‌بر) ارائه شده‌اند. می‌توانید آنها را در سایت خودتان مورد استفاده قرار دهید. طراحی این CMS ها بر اساس استانداردهای جامعه استانداردسازی GNU که یک مدل سیستم عامل است نیز به رسمیت شناخته می‌شود. با توجه به اینکه سیستم‌هایی با طراحی پایه برای سیستم‌های لینوکس و Unix ارائه شده‌اند، بعضا از لغت توزیع برای نمونه‌های گوناگون آن استفاده می‌شود.

جوملا چیست

وردپرس یا جوملا فارسی؟

یک سوال مهم که شاید ذهن شما را درگیر کرده باشد را در این قسمت قصد جواب دادن داریم این‌که وردپرس یا جوملا؟ کدام‌یک از این دو cms برای استفاده ما مناسب است؟ ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف قصد داریم این موضوع را در چهار بخش برای شما مورد نقد و بررسی قرار دهیم. به امید این‌که در پایان مقاله جوملا چیست بتوانید سیستم مدیریت محتوا مناسب خودتان را انتخاب کنید.

ابتدا به بیان نکات مشترکی که بین هر دو وجود دارد می‌پردازیم:

  • هر دو از نظر راحتی کار کردن با آن‌ها از دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا یک سروگردن برتر هستند. 
  • توانایی سفارشی‌سازش قالب‌ها.
  • پشتیبانی مناسب از هر دو در سطح جهان.
  • بر اساس آماری که سایت‌های مشهور و معتبر ارائه داده‌اند وردپرس نسبت به جوملا فارسی برتری دارد.

مقدمه‌ای برای مقایسه

نکته‌ای که باید به آن دقت شود این است که برای استفاده از وردپرس یا جوملا فارسی فرقی ندارد کدام‌یک را به‌کار گیرید. در هر حال شما باید از یک هاست مناسب استفاده کنید تا پاسخگوی ترافیک سایت شما باشد که در همین مقاله جوملا چیست نحوه نصب هاست جوملا فارسی را آموزش داده‌ایم.

و در پایان در این بخش قصد بررسی مزایا و معایب آخرین نسخه وردپرس و همینطور جوملا فارسی را داریم. که به‌صورت تیتروار عبارت‌اند از:

  1. بهینه کردن جوملا فارسی و وردپرس برای موتورهای جست‌وجو مانند گوگل و بینگ.
  2. میزان امنیت جوملا فارسی و وردپرس.
  3. توانایی شخصی‌سازی کردن جوملا فارسی و وردپرس.
  4. توانایی کنترل و مدیریت محتوا در جوملا فارسی و وردپرس.

بخش اول: مقایسه جوملا چیست و بهینه کردن جوملا فارسی و وردپرس

زمانی که حرف از بهینه‌سازی سایت می‌شود اگر اهل این فضا باشید ناخودآگاه ذهن‌تان سمت سئو و خدمات سئو می‌رود. زمانی‌که فروش‌ سایت‌تان زیاد شد و دیگر CMS جواب‌گوی نیازهای شما نبود می‌توانید از خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف، از بخش طراحی سایت استفاده کنید و دیگر برای خود یک سایت شیک داشته باشید. لیدی تارگت بعد از راه‌اندازی سایت شخصی باز هم هوای شما را دارد و با ارائه مهمترین و لازم‌ترین خدمات برای بهبود رتبه یک سایت در قالب خدمات سئو و مشاوره دیجیتال مارکتینگ شما را همراهی می‌کند.

از بحث سئو cms خارج نشویم. شما برای نتیجه گرفتن از سایت خود نیاز به سرمایه‌گذاری کردن دارید. این سرمایه‌گذاری به دو صورت انجام می‌شود:

  1. سرمایه‌گذاری مستقیم: شما برای این مدل سرمایه‌گذاری نیاز با تبلیغ مادام‌العمر در سایت‌ها و فروم‌ها دارید تا بتوانید مشتریانی که دارید حفظ کنید.
  2. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم: این مدل سرمایه گذاری بیشتر به نظر ما نزدیک است تا مدل اول؛ زیرا شما در این مدل سرمایه گذاری با بهینه کردن سایت خود برای موتورهای جستجو مشتری واقعی و بالقوه جذب می‌کنید.

بخش دوم: مقایسه جوملا چیست و امنیت جوملا فارسی یا وردپرس

این سوال پاسخ مشخصی دارد که از یک سوال مشخص به‌دست می‌آید؛ این‌که وردپرس در امنیت قوی‌تر است یا جوملا فارسی؟ نحوه دیگری هم برای این سوال وجود دارد که امنیت جوملا فارسی کم‌تر است یا وردپرس؟ اگر بخواهیم از نگاه آماری به این مقوله نگاه کنیم، باید بگوییم که تعداد حملات سایبری که بر روی وردپرس انجام شده بیشتر از جوملا فارسی بوده است.

یکی از دلایل بالا بودن حملات سایبری به سایت‌های وردپرسی تعداد بالای پلاگین‌هایی است که این cms دارد. داشتن پلاگین‌های زیاد و متنوع شاید یک مزیت بزرگ محسوب شود، ولی برای امنیت وردپرس مثل یک کابوس می‌ماند. شما نمی‌توانید تشخیص دهید که این پلاگینی که نصب کرده‌اید قابل اطمینان است یا خیر. مشکلاتی که در زمان آپدیت کردن هم پیش می‌آید کنار می‌گذاریم. برای رفع این‌گونه از مشکلات راه حل دیدن فیلم‌های مرتبط با آموزش نصب ssl در وردپرس می‌‌باشد.

بر خلاف وردپرس جوملا فارسی با ارائه راه‌کارهایی مثل SSL و امکان استفاده از 2FA برای تایید شدن دو مرحله‌ای در هنگام ورود به داشبورد پنل بهتر از وردپرس در این زمینه عمل کرده است.

بخش سوم: مقایسه جوملا چیست و پتانسیل سفارشی‌سازی جوملا یا وردپرس

برای توضیح این بخش باید بگوییم که که این‌کار به‌معنای آن است که یک کاربر ساده و تازه‌کار با استفاده از پوسته‌هایی که هر دو ابزار وردپرس و جوملا فارسی در اختیار او قرار می‌دهند که به‌راحتی از طریق سایت‎‌های رسمی هر دو قابل دانلود است. CMS خود را به شکل دلخواه درآورید که در این بین وردپرس با ارائه تعداد بیشتری پلاگین و افزونه از رقیب سرسخت خود یعنی جوملا فارسی بهتر عمل کرده است.

بخش چهارم: مقایسه جوملا چیست و توانایی مدیریت جوملا یا وردپرس

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید وردپرس که امروزه این همه یوزر از سراسر دنیا دارد در ابتدا یک سیستم مدیت وب‌لاگ بوده است؛ اما با گذز زمان امروزه هرگونه سایتی را با وردپرس می‌توانیم را بیندازیم. همین موضوع دلیلی بر توانایی وردپرس در مدیریت انواع سایت‌ها است. جوملا فارسی هم به‌دلیل سختی زیادی که دارد مشهور است و بر اساس آمار از انعطاف پذیری بالایی هم برای راه‌اندازی هر نوع وب‌سایت برخوردار است.

در نهایت برای ساخت وب‌سایتی امن برای مخاطبانتان مقاله امنیت وردپرس

مقایسه جوملا با وردپرس

سوالات متداول

قالب جوملا چیست؟
هر قالب، نما و ظاهر سایت را تعریف می کند و برای آن چهار چوبی نعیین می کند تا عناصر مختلف مانند ماژول جوملا و کامپوننت به درستی در قالب سایت قرار گیرند. شروع و پایان هر سایتی به قالب ختم می‌شود. در Joomla هم پس از نصب، تعدادی قالب جوملا رایگان در اختیار شما قرار می گیرد.
آیا جوملا مانند وردپرس است؟
تفاوت اساسی بین وردپرس و جوملا در این است که جوملا به عنوان یک CMS با هدف ارائه وب سایت های پورتال مانند شروع شد، در حالی که وردپرس در ابتدا یک پلت فرم متمرکز بر وبلاگ بود. با این حال، این روزها، هم وردپرس و هم جوملا قادر به اجرای هر نوع وب سایتی هستند هستند.
در صورت نیاز به هرگونه خدمات دیجیتال مارکتینگ می‌توانید روی تجربه متخصصان ما در  انجام خدمات سئو سایت شما، خدمات طراحی سایت برای کسب‌و‌کار شما، و همچنین خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ و  تبلیغات گوگل ادز و کلیکی حساب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن