سایت داینامیک

وب سایت داینامیک چیست و تمام آنچه در مورد آن می‌دانیم از صفر تا صد | بانوی هدف

این بار دز آژانس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف قصد پرداختن به یکی از پرطرفدارترین موضوع‌های سایت را داریم یعنی وب سایت داینامیک چیست و همچنین در مورد تعریف وب سایت داینمیک یک یایت داینامیک توضیحاتی ارائه می‌دهیم. کلمه دینامیک به معنی متحرک و پویا می‌باشد.کلمه داینامیک در بسیاری از علوم مورد استفاده قرار گرفته است. وب سایت به لحاظ نوع مدیریت مطالب با دو متد متفاوت ساخته خواهد شد. در کل در این مفاله در مورد تعریف وب سایت داینامیک چیست صحبت می‌کنیم.

تفاوت سایت استاتیک و داینامیک چیست – سایت ایستا: وب سایت ایستا از چند صفحه html تهیه شده می‌باشد. مطالب این سایت‌ها ثابت است، تقریبا شبیه سایت‌های استاتیک. برای تغییر اطلاعات سایت کاربر باید html یاد مس‌گرفتند. مدیریت این سایت‌ها خیلی سخت بود. بنابر به مشکلاتی که سایت ایستا (غیر انفورماتیک بودن) داشت به ندرت کسی یه سمت سایت ایستا می‌آمد.

چرا وبسایت داینامیک گزینه بهتری است؟

تفاوت استاتیک و داینامیک – مفهوم سایت دینامیک یا پویا: تقریبا امروزه وب سایت‌ها دینامیک می‌باشند. وب سایت داینامیک چیست این معنا را می‌دهد که محتویات سایت براساس زمان ، کار و … تغییر خواهد کرد. مثلا همه سایت‌هایی که دارای سیستم ثبت نام می‌باشند. سایت‌های خبری، سایت‌های آموزشی، فروشگاه‌های اینترنتی و … به صورت دینامیک ساخته شده‌اند. اکثر وب سایت‌های داینامیک به یک بانک اطلاعاتی وصل شده‌اند. بانک اطلاعاتی یک سیستم منظم و اصولی برای نگهداری اطلاعات می‌باشد.

برای مثال برای نگهداری اطلاعات کارمندان یک شرکت را آکاه باشد یا اینکه براساس مشخصات ذخیره سازی را انجام دهد تا هر وقت که احساس نیاز کردید این اطلاعات را عوض کنید و یا اینکه براساس مشخصات کارمندان یک سیستم آماری درست کنید از اسکریپت هم می‌توانید استفاده کنید. مثلا از این بانک اطلاعات در خواست کنید تا لیست کارمندان متاهل را به شما نشان دهد. وب سایت داینامیک یک بخش مدیریت هم ساخته خواهد شد تا کاربر بتواند خیلی راحت اطلاعات سایت را تغییر بدهد و این کلاینت است که از مزایای طراحی سایت پویا است. تغییر و یا اضافه و حذف کردن اطلاعات یک سایت داینامیک خیلی آسان می‌باشد.

سایت داینامیک چیست

انواع وب‌سایت داینامیک

در نسل جدید وب‌سایت‌ها، کمتر کسی سراغ سایت‌های استاتیک خواهد رفت. به همین دلیل سایت دینامیکی این روزها طرفدار پیدا کرده است. باتوجه به اهمیت بازاریابی و با افزایش تمرکز روی سایت‌های داینامیک، متخصصین طراحی سایت، همه به سمت یادگیری  طراحی سایت dynamic رفته‌اند. در حال حاضر برای طراحی ‌سایت‌ داینامیک به دو صورت می‌توان اقدام کرد. سایت‌های داینامیک را هم می‌توان با کد نویسی اختصاصی از صفر ساخت و هم می‌توان با استفاده از CMSهای مختلف، آن را گسترده‌تر کرد. در ادامه به بررسی این دو نوع سایت‌ خواهیم پرداخت.

طراحی وب‌سایت داینامیک به صورت اختصاصی

در این مدل طراحی سایت، کارفرما باید تمام نیازهایی که سایت قصد برطرف کردن آن را دارد به تیم طراحی سایت بگوید مثل ریسپانسیو بودن یا نبودن سایت. تیم طراحی سایت با بررسی نیازهای کارفرما و منابع موجود، اقدام به برنامه‌ریزی برای طراحی سایت خواهد کرد. در طراحی اختصاصی باید همه‌چیز از اول نوشته و طراحی شود و هیچ بخشی از سایت از پیش آماده نباید باشد. به همین علت معمولا هزینه طراحی ساخت اختصاصی گران‌تر می‌باشد. با توجه به این‌که طراحی اختصاصی زمان زیادی از تیم طراحی سایت دینامیک می‌گیرد، باید کارفرما نیازهای خود را به‌طور دقیق اعلام دارد تا با برنامه‌ریزی دقیق، و سرعت کار بالایی داشته باشند. این نوع از طراحی ‌سایت با داینامیک مزایا و معایبی دارد که در ادامه به بیان آن می‌پردازیم.

مزایای وب سایت داینمیک dynamic web

  • توانایی پیاده‌سازی هر امکان و قابلیتی که مدنظر کارفرما هست.
  • داشتن اجازه برای تیم طراحی برای هرگونه ادیت روی بخش‌های مختلف سایت.

معایب سایت دینامیک dynamic web

  • مدت زمان زیادی باید برای طراحی سایت اختصاصی صرف خواهد شد.
  • هزینه طراحی سایت اختصاصی معمولا بیشتر از طراحی سایت با CMS های وردپرسی می‌باشد.
  • پیاده‌سازی امکانات در سایت اختصاصی دانش فنی بالای می‌خواهد.
  • هر تیم به یک روش سایت طراحی ایده پویا را عملی می‌کند و این امکان وجود دارد برای مراحل بعدی توسعه سایت به مشکل بربخوریم.

طراحی وب‌سایت داینامیک با استفاده از CMS

یکی دیگر از انواع روش ساخت سایت داینامیک، طراحی با استفاده از CMS می‌باشد. در این روش ابتدا باید کارفرما تمام نیازهای خود را به تیم طراحی سایت بگوید. تیم طراحی سایت بعد از بررسی نیازهای کارفرما، مناسب‌ترین CMS برای کارفرما را انتخاب خواهد کرد و قابلیت‌های درخواستی کارفرما را در آن CMS ارتقا می‌بخشد CMS انتخابی این امکان وجود دارد  وردپرس، جوملا یا CMS توسعه‌یافته توسط تیم طراحی سایت است. این روش برای توسعه محدودتر از طراحی سایت اختصاصی می‌باشد؛ اما این محدودیت فقط برای سایت‌هایی با امکانات خیلی پیچیده به چشم می‌آید.

در واقع برای اکثر سایت‌هایی که این روزها در دنیای وب به‌وجود می‌آیند، این روش کاملا مناسب می‌باشد. با توجه به این‌که این روش طراحی سایت داینامیک با استفاده از CMS نیاز به توسعه همه‌چیز از صفر را ندارد، زمان کمتری از تیم طراحی سایت خواهد گرفت و هزینه کمتری هم برای آن‌ها خواهد داشت و به‌صرفه‌تر است. این روش هم مزایا و معایبی خود را دارا می‌باشد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

طراحی وب‌سایت داینامیک با استفاده از CMS

مزایا

سرعت اجرای بالا.

توسعه به‌راحتی صورت می‌گیرد.

مخارج کمتر.

معایب

محدودیت نسبت به روش اختصاصی

نداشتن اختیار تیم طراحی برای ادیت کردن سایت بخاطر محدودیت برخی CMSها

وجود این امکان که بعد از مدتی سایت پاسخگوی نیاز کاربران و کسب‌وکار نتواند نیازها و احتیاجات مشتری و تیم طراحی را بر طرف کند.

تفاوت وب‌سایت داینامیک اختصاصی و CMS

سایت‌های داینامیک اختصاصی و سایت‌های داینامیکی که با استفاده از CMS طراحی شده‌اند دارای تفاوت‌هایی هستند. به‌طور کلی زمانی که نیاز خیلی پیچیده‌ای نخواهیم داشت و بازار هدف‌مان بیش از حد بزرگ نمی‌باشد، طراحی سایت با استفاده از CMS از نظر مالی و زمانی به‌صرفه‌تر می‌باشد. در این روش این توانایی را داریم که با بررسی نیازهای سایت، بهترین CMS را انتخاب برگزینیم و امکانات مورد نیاز را روی آن ارتقا دهیم. سایت‌های اختصاصی برای زمانی مناسب می‌باشند که دارای قصد اجرای پروژه‌ای با مخاطب زیاد هستیم یا امکاناتی روی سایت نیاز داریم که قادر به توسعه دادن آن‌ها را روی CMSنیستیم.

در چنین شرایطی طراحی سایت اختصاصی یک گزینه منطقی می‌باشد. برای طراحی سایت اختصاصی هم باید با اعلام نیازهای سایت و امکانات مورد نیاز، تکنولوژی مناسب سایت را انتخاب کنیم و سایت را طبق همان تکنولوژی ارتقا به‌دهیم. در سایت‌های داینامیک اختصاصی، با محدودیت کمتری مواجه می‌شویم و این توانایی را داریم که امکانات بیشتری نسبت به سایت‌های با CMS را پیاده سازی کنیم.

سایتهای داینامیکی که مبتنی برسیستم‌های مدیریت محتوی cms می‌باشند

Cms در واقع یک نرم افزار آماده برای مدیریت اطلاعات سایتی می‌باشد که غالبا با زبان php نوشته می‌شوند. در این روش برنامه نویسی یک نرم افزار cms را برای شما به صورت سفارشی تغییر خواهند داد.حجم برنامه نویسی دراین روش بسیار پایین می‌باشد. بنابراین هزینه ساخت هم به مراتب کمتر می‌شود. معمولا مشکلات امنیتی هم نیز کمتر می‌باشد. درحال حاضر اکثر طراحان سایت از cms های مختلف موجود در بازار استفاده می‌کنند استفاده می کنند.

سیستم مدیریت محتوا (CMS)

سامانه مدیریت محتوا یا  Content Management System، برنامه‌ای است که با استفاده از بانک اطلاعاتی امکان ویرایش، انتشار، و مدیریت محتوا را – بدون نیاز به برنامه‌نویسی – فراهم کرده است. این روزها بروزرسانی اطلاعات اهمیت زیادی پیدا کرده است.در واقع سیستم مدیریت محتوا، یک برنامه نرم افزاری روی سرور می‌باشد که به مدیر سایت اجازه خواهد داد تا محتوای سایت را بدون نیاز به طراحی سایت در آن تغییراتی اعمال کنیم. طراح اولیه سایت، یک بار سیستم محتوا را طراحی خواهد کرد و تعدادی قالب آماده برای صفحات طراحی می‌کند و آن را روی سایت شما بارگذاری می‌کند تا اجرا شود.  حال شما به راحتی خواهید تغییراتی در آن ایجاد کنید.

با استفاده از CMS  به سادگی هر امکانی را که بخواهید به سایت اضافه می‌کنید. در واقع شرکت‌های طراحی وب، سال‌ها تجربه خود در ساختن وب سایت‌های مختلف را در قالب یک نرم افزار CMS عرضه کرده‌اند و شما خواهید توانست از امکانات آماده این سیستم ها نهایت استفاده را خواهید برد. با استفاده از  CMS، وب سایت شما هرقدر هم که گسترده شود، یک اپراتور ساده قادر است آن‌را به‌سادگی نگهداری و آپدیت کند. نیازی به هزینه کردن زیاد برای آپدیت کردن توسط یک طراح وب حرفه‌ای نیست. با توجه به اینکه قسمت‌های مختلف یک نرم افزار CMS از قبل طراحی و آماده می‌باشد، راه‌اندازی سایت‌های متکی به نرم افزار CMS معمولاً بسیار سریع تر از سایت‌های ایستا (Static) صورت می‌گیرد. در واقع بزرگ‌ترین مزیت CMS به طراحی سنتی در همین زمینه می‌باشد.

با استفاده از CMS، شما برای آپدیت کردن وب سایت خود تنها به یک کامپیوتر متصل به اینترنت نیاز دارید و برای این کار از هیچ نرم افزار دیگری نیاز به استفاده کردن ندارید.

در این روش نرم افزار مدیریت اطلاعات سایت از ابتدا تا انتها برنامه شده است. دراین روش احتمال به‌وقوع پیوستن اشتباه امنیتی بیشتر می‌باشد به همین دلیل دستمزد برنامه نویسی این نوع سایت ها بسیار بالاست و هرکس قادر به پرداخت آن نیست. خوبی این روش این می‌باشد که همه چیز کاملا اختصاصی برنامه نویسی شده است. از ابتدا تا انتها کار توسط برنامه نویس انجام خواهد شد. ساخت بانک اطلاعاتی صفحات مربوط به اضافه شدن اطلاعات، حذف کردن اطلاعات، ویرایش نمودن اطلاعات، امکانات جستجو و …

ویژگی های اصلی وب سایت داینامیک مواردی شامل: طراحی کردن وب سایت و درست کردن سایت داینامیک نیاز به دانش برنامه نویسی و همچنین تخصص در امور امنیت و بهبود و آپدیت کردن برنامه cms خواهد داشت. امکانات پیشرفته و اتوماتیک مانند مدیریت مطالب و اخبار به‌طور نامحدود،مدیریت محصولات مقالات و کاتالوگ، آمار بازدیدها، مدیریت گالری، مدیریت نظرسنجی و…بسیاری از امکانات دیگر. در وب سایت داینامیک تعداد صفحات بخش ها منو و زیر منوها و…نامحدود می‌باشد. مدیریت آسان و آنلاین و به‌روز کردن آنی و بلافاصله وب سایت کلیه وب سایت‌های داینامیک دارای پانل مدیریت ویژه‌ای می‌باشند که امور مدیریتی توسط آن به راحتی انجام می‌شود و این امر مدیریت از هر مکان و هر زمانی را فراهم می‌مند و به‌روز کردن وب سایت نیز بلافاصله می‌باشد.

مزایای وب سایت داینامیک چیست

مدیریت سایت خیلی آسان و نیاز به دانش فنی خاصی نخواهد داشت. شما این توانایی را دارید که اطلاعات سایت را بدون هیچ دانشی فنی اضافه کنید و یا حتی آن‌ها را حذف کنید و یا طلاعاتی که به ثبت رسیده‌اند در آن‌ها تغییراتی ایجاد کنید. امکانات مدیریت اطلاعات در سایت داینامیک بسیار زیاد قادر هستید با استفاده از بانک اطلاعاتی سایت داینامیک خود اطلاعات آماری بسیار دقیق و مهمی را به در اختیار داشته باشید.

سایت‌های داینامیک نسبت به سایت‌های استاتیک از مزایای زیادی برخوردار می‌باشند. هر یک از این موارد ممکن است باعث انتخاب شما، یک وب‌سایت داینامیک باشد. در ادامه به توضیح مزایای سایت داینامیک می‌پردازیم. در مقاله سئو منفی چیست ما به نکاتی بسیار تامل برانگیز درباره سئو منفی پرداخته‌ایم که قطعا برای شما جذاب است.

مزایای وب سایت داینامیک

راحتی در آپدیت سایت

با توجه به این که موضوع مقاله وب سایت داینامیک چیست باید بگوییم در سایت‌های داینامیک، به‌روز رسانی سایت و محتوا بسیار راحت‌تر از انجام این کار در وب‌سایت‌های استاتیک می‌باشد. این سایت‌ها به یک Databse پایگاه داده متصل هستند و این موضوع باعث خواهد شد هرگونه به‌روزرسانی در سایت راحت‌تر صورت پذیرد. برای آپدیت کردن محتوای صفحات در این سایت‌ها معمولا نیاز به دانش فنی خاصی ندارید و می‌توان به‌راحتی در محتوای صفحات هر تغییری که می‌خواهید ایجاد کنید.

تجربه کاربری بهتر

پیرو مقاله وب سایت داینامیک چیست سایت‌های داینامیک هرچند معمولا از نظر سرعتی، کندتر از سایت‌های استاتیک می‌باشند اما از نظر عملکردی در تجربه کاربری، قوی‌تر هستند. پویا بودن این سایت‌ها، باعث این موضوع خواهد شد که خلق تجربه کاربری بهتر برای کاربران ساده‌تر به‌نظر بیاید. در این سایت‌ها قادریم با انجام تغییراتی روی سایت و بررسی نتایج هر تغییر، تجربه کاربری با ارتقا دهیم. ایجاد تغییرات ساده و آپدیت کردن صفحات در سایت‌های داینامیک، کمک بسیاری به این موضوع خواهد کرد.

کمک کردن به موتورهای جستجو

در ادامه بحث وب سایت داینامیک چیست یکی از مواردی که در اکثر حوزه‌ها برای موتورهای جستجو حائز اهمیت دارد، به‌روز بودن سایت می‌باشد. در سایت‌های استاتیک با توجه به زحمات فراوانی که به‌روز کردن سایت انجام می‌شود؛ معمولا این اتفاق دیر به دیر می‌افتد ولی در سایت‌های داینامیک، چون قادرم به‌راحتی آپدیت سایت را انجام دهیم، این اتفاق در فواصل زمانی کوتاه‌تری رخ خواهد داد. این آپدیت کردن منظم سایت، به موتورهای جستجو این سیگنال را می‌فرستد که این سایت، در حیطه کاری خود فعالیت پویا و منظمی را انجام می‌دهد و مورد آپدیت قرار می‌گیرد. اگر سئو سایت برای کسب‌وکاری دارای هامیت باشد، قطعا وب‌سایت داینامیک بهترین انتخاب ممکن است.

جذابیت برای کاربر

چون تغییر و ارتقا دادن سایت‌های داینامیک راحت‌تر می‌باشد، کاربران ممکن می‌باشد با هر بار سرزدن به یک سایت، محتوای جدیدتری ببینند. این موضوع باعث جذابیت سایت برای کاربران خواهد شد و نرخ بازگشت کاربران به صفحه را ارتقا می‌دهد. در سایت‌های استاتیک چون به‌روزرسانی صفحات سخت‌تر می‌باشد، این اتفاق کمتر رخ خواهد داد.ایجاد وفاداری کاربران با استفاده از سایت‌های داینامیک راحت‌تر صورت می‌گیرد.

هزینه سیستم مدیریت محتوا

سیستم های مدیریت محتوا هزینه طراحی بالاتری نسبت به طرحی وب سایت استاتیک هستند، به دلیل اینکه طراحی سایت و ساختن سایت داینامیک نیاز به تولید و ویژه سازی سیستم دارد هزینه به مراتب بالاتر از طراحی وب سایت استاتیک خواهد داشت.

هزینه سیستم مدیریت محتوا

جمع‌بندی

در این مطلب درباره سایت‌های داینامیک، مزایای آن و نحوه توسعه این سایت‌ها به صورت اختصاصی یا به کمک سیستم‌های مدیریت محتوا صحبت نمودیم. در دنیای امروز دیگر خبری از سایت‌های استاتیک نمی‌باشد و مخاطبان به دنبال سایت‌های پویا یا وب سایت داینامیک می‌باشند.

فراموش نکنید که لیدی تارگت علاوه‌بر توانایی طراحی وب سایت داینامیک با پشتیبانی و ضمانت تمام آنچه که شما برای شروع یک کسب و کار اینترنتی نیاز دارید فراهم کرده است مثل:

با ضمانت گرفتن بهترین نتیجه ها و مناسب ترین قیمت ها انجام خواهد داد.

در هر صورت امیدواریم از مقاله سایت داینامیک و تمام آنچه در مورد آن می‌دانیم از صفر تا صد | بانوی هدف رضایت کامل داشته باشید.

سوالات متداول طراحی سایت داینامیک

دینامیسم چیست؟ دینامیسم یعنی چه؟

پاسخ به این سوال که دینامیسم به چه معناست قدری سخت می‌باشد. در تعریف دینامیسم گفته می شود دست اندر کار بودن چندین عامل همزمان در به وجود آمدن یک پدیده را دینامیسم می گویند. این عبارت بیشتر در علوم انسانی به کار رفته نظیر عبارات :

  • دینامیسم اجتماعی
  • دینامیسم تاریخ
  • دینامیسم جمعیت
  • دینامیسم سیاسی
  • دینامیسم انسان و طبیعت

اما در صنعت طراحی وب دینامیسم به معنای آپدیت پذیری یک وب سایت و قابلیت محتواگذاری ادمین بدون نیاز به برنامه نویسی یا احتیاج به توسل به طراح وب می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن