تقویم محتوایی مناسب چیست؟

تقویم محتوایی چیست؟ ویژگی‌های تقویم محتوایی خوب که از آنها بی اطلاعید!

امروزه بازاریابی محتوا از ضروریات کسب‌و‌کارهای مدرن به‌شمار می‌رود. این نوع از بازاریابی به‌معنی تولید و انتشار محتوای منظم و متناسب با حوزه کسب‌و‌کارهای شما است که برای هدف نهایی کسب‌و‌کارها تولید و منتشر می‌شود. یکی از بخش‌های این نوع از بازاریابی مهم و کاربردی، تقویم محتواست. در این مقاله از بانوی هدف قصد آن را داریم تا درباره سوالاتی نظیر اینکه تقویم محتوایی چیست؟ تقویم محتوایی شامل چه مواردی‌ست؟ و یا اصلا چرا تقویم محتوا مهم است؟ و سوالات مرتبط دیگر پاسخ دهیم.

ابتدا اجازه دهید تعریف ساده‌ای از تقویم محتوایی داشته باشیم. بخش اول را با پاسخ به پرسش تقویم محتوایی چیست آغاز می‌کنیم؛ پس پیشنهاد می‌کنیم با ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف همراه باشید.

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوایی در واقع برنامه‌ اجرایی بسیار دقیق، زمانبندی شده و همچنین با جزئیات از انتشار محتواهای سایت، وبلاگ و یا شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام است که توسط استراتژیست محتوا تنظیم می‌گردد. به‌بیانی دیگر، یک تقویم تولید محتوا نقشه‌ای است که به‌صورت زمانبندی شده و دقیق، محتواهایی که قرار است در آینده برای بخش‌هایی مثل وبلاگ، سایت و یا سوشیال مدیا توسط تیم تولید محتوا منتشر شود را به‌صورت هدفمند و مکتوب شفاف‌سازی می‌کند.

این برنامه اجرایی بسیار باجزئیات است؛ جزئیاتی نظیر نام نویسنده، تاریخ انتشار محتوا، مدت زمان درنظر گرفته شده نگارش توسط تیم تولید محتوا، تاریخ ویراستاری و غیره از مواردی‌ست که در یک تقویم محتوایی قید می‌شود.

چرا داشتن تقویم محتوا مهم است؟

در قسمت قبل درباره اینکه یک تقویم محتوایی چیست توضیح داده شد. حال به این سوال که چرا داشتن تقویم محتوا مهم است؟ می‌پردازیم. یکی از روش‌های افزایش ترافیک از نوع ارگانیک برای وبسایت شما، تولید و انتشار محتواست. فرآیند تولید محتوا یکی از روش‌های رایگان و ضروری برای موفقیت در بازاریابی به شمار می‌رود که امکان ورود ترافیک قابل ملاحظه‌ای را به وبسایت شما فراهم می‌کند. 

جالب است بدانید طبق تحقیقات به‌عمل آمده، بیشتر متخصصان دیجیتال مارکتینگ در دنیا که از تکنیک‌های سئو به‌وفور در بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند، بر بازاریابی محتوا تاکید ویژه‌ای دارند؛ چرا که اثر این نوع از بازاریابی را در کسب‌و‌کارهای خود دیده‌اند. اگر کسب‌و‌کاری دارید که برای ارتقا آن از بازاریابی محتوا به‌عنوان یکی از روش‌های موثر در بازاریابی استفاده می‌کنید، شما یکی از افرادی هستید که نیاز مبرمی به یک تقویم تولید محتوا دارید. یک تقویم محتوایی به محتوای کسب‌و‌کار ما جهت می‌دهد و آن را سازماندهی می‌کند.

چرا داشتن تقویم محتوا مهم است؟

این برنامه اجرایی دقیق، منجر به ایجاد ارتباطی مفید و کارآمدتر بین بخش‌های مختلف تیم تولید محتوا می‌شود و از این طریق اعضای مختلف این تیم همچون نویسندگان، ویراستاران بخش بازاریابی محتوا، درک بهتری از وظایف خود خواهند داشت؛ چرا که تمامی امور به‌صورت دقیق و برنامه‌ریزی شده در این تقویم یا  calendar کاملا مشخص شده است.

مزایای استفاده از تقویم محتوایی

بطور کل از فواید داشتن یک تقویم محتوایی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • مطالب شما متنوع خواهد بود و باعث ایجاد انگیزه برای دنبال کردن مطالب شما توسط مخاطب می‌شود.
  • با تنظیم و ساخت تقویم باعث می‌شوید همه انواع محتوا را در نظر بگیرید و هیچ کدام را از قلم نندازید و مطالبی همبند و مرتبط برای مخاطب ارائه دهید و مخاطب را بیشتر در سایت خود نگه دارید. این خود باعث افزایش احتمال نرخ کلیک و همچنین فروش در سایت شما می‌شود.
  • به مخاطب شما این حس القا می‌گردد که محتوای شما قصد کمک به آنها را دارد و این باعث ایجاد اطمینان مخاطب شما می‌شود.
  • بدلیل تکرار مکرر یک الگو و دریافت بازخورد از مخاطب خود، امکان ارزیابی موفقیت یا عدم موفقیت از انواع محتوای منتشر شده شما به‌راحتی فراهم می‌شود.
  • مطالب منتشر شده شما نظم خاصی پیدا می‌کند و دچار روزمرگی نمی‌شود، چرا که هر محتوا در زمانی مناسب خود انتشار می‌یابد.
  • به‌وسیله ساخت تقویم محتوایی در زمان تیم خود صرفه‌جویی می‌کنید و همچنین هزینه را تا حدی کاهش می‌دهید.
  • باعث ارتقا کیفیت محتوای خود شده و سئوی محتوای وبسایت‌تان بهبود می‌یابد؛ در نتیجه با تولید یک محتوای منسجم و خوب، منجر به بهبود رتبه کلمات کلیدی خود در گوگل می‌شوید که در این خصوص، آژانس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف، پیشتاز در زمینه خدمات سئو و بهینه سازی سایت نیز می‌باشد که می‌توانید از مشاورین مجرب ما در امور مرتبط با سایت خود بهره گیرید.

مزایای استفاده از تقویم محتوایی چیست؟

  • از طریق تقویم محتوایی به ذهن تیم محتوای خود نگرشی مارکتینگ محور داده و باعث بهبود تفکر استراتژیک در آنها می‌شوید.
  • تمامی جزئیات مدنظر قرار می‌گیرد و مطلبی از قلم نمی افتد؛ چرا که این نقشه راه اجرایی به تیم شما نظم می‌دهد و برای تمامی محتواها در آینده، برنامه‌‌ریزی دقیقی صورت می‌گیرد. از این طریق دیگر دغدغه و نگرانی فراموشی مطلب یا محتوایی را نخواهید داشت.
  • در نهایت استفاده از calendar یا تقویم محتوایی باعث شده بهره‌وری و همچنین تعامل میان اعضای تیم محتوا افزایش یابد.

تقویم محتوا شامل چه مواردی است؟

تاریخ

شاید مهمترین وظیفه یک تقویم محتوایی، تاریخ آن باشد. تیم محتوا نباید تاریخ را فراموش کرده و باید مطابق با تاریخ معین شده، محتوای موردنظر را منتشر کنند. برای انتشار محتوایی منسجم و یکپارچه نوشتن مواردی همچون تاریخ ویراستاری، تاریخ نگارش، تاریخ طراحی برای ابزارهایی نظیر سایت، وبلاگ و یا تقویم محتوایی اینستاگرام به‌عنوان عضوی از شبکه‌ گسترده فضای مجازی ضروری است.

تقویم محتوایی اینستاگرام به‌عنوان یکی از قوی‌ترین بسترهای بازاریابی، در واقع برنامه‌ریزی بر اساس زمان است که از طریق آن برای انتشار محتواهای آینده می‌توان برنامه‌ریزی کرد. این تقویم شامل بررسی وضعیت‌ها، برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی و بروزرسانی محتواهای گذشته است.

نام نویسنده در هر بخش از محتوا

فرد مسئول و برنامه‌ریز محتوا به‌منظور شفافیت وظایف و فعالیت‌های هر بخش از تیم، نام هر شخص را طبق استراتژی تولید محتوا در تقویم محتوایی مشخص می‌کند.

عنوان محتوا

جدولی از عناوین و موضوعاتی که قرار است در خصوص آنها محتوا نوشته شود؛ آماده کنید تا به کار نظم دهید؛ همچنین مشخص گردد درباره کدام مطالب محتوا نوشته شده و کدام عناوین دست نخورده باقی مانده‌اند.

اولویت

مطالبی که باید در صف انتشار قرار گیرند را دسته‌بندی و به‌ترتیب اولویت‌بندی کنید تا هر یک در زمان مناسب خود توسط تیم محتوا نوشته و منتشر شوند.

تقویم محتوا شامل چه مواردی است؟

کلمات کلیدی

از جمله مواردی که در وبلاگ‌ها و همچنین شبکه‌های اجتماعی باعث سرازیری ترافیک به وبسایت شما می‌گردد به‌ترتیب کلمات کلیدی و هشتگ‌ها هستند. باید در انتخاب این کلمات، حساسیت و تحلیل مناسبی را به‌عمل آورید.

بستر یا محل انتشار

مشخص کنید که هر پست قرار است تحت چه بستری انتشار یابد. پس تعیین بستری که محتوا قرار است در آن منتشر شود نیز از دیگر مواردی‌ست که باید در یک تقویم محتوایی قید گردد. در بخش‌های قبل به بررسی علل اهمیت تقویم محتوایی و همچنین تقویم محتوایی چیست پرداختیم. در ادامه به نحوه ساخت این تقویم محتوایی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

نمونه تقويم توليد محتوا

عموما دو مدل نمونه تقویم محتوا می‌توان در نظر گرفت. حالت اول می‌توانید از نمونه‌های موجود در اینترنت و یا یک اکسل بصورت جدول تولید محتوا استفاده کنید. حالت دیگر طراحی یک جدول تولید محتوا توسط خودتان می‌باشد.

تدوین تقویم محتوایی چیست و با چه ابزارهایی انجام می شود؟

گام اول- تعیین اهداف یا هدف 

اولین و مهمترین گام برای تدوین و یا ساخت تقویم محتوایی، تعیین اهداف بازاریابی محتوایی‌ست. در صورتی که این مرحله را اصولی و به‌خوبی انجام دهید، باقی مراحل به‌سادگی طی خواهد شد؛ اما منظور ما از انجام اصولی این مرحله چیست؟ جمله معروفی در این خصوص وجود دارد که ابتدا از بیل گیتس بزرگ خالق مایکروسافت بیان شد. بیل گیتس گفت محتوا پادشاه است. ما باور داریم که محتوا بسیار قدرتمند است و باعث افزایش فروش و تحول در کسب‌و‌کار می‌شود.

باید به این نکته توجه کرد که محتوا ممکن است برای مخاطب آموزنده بوده و برای ما نیز بازدیدکننده زیادی را به همراه داشته باشد؛ اما این محتوا تا زمانی که اهداف تجاری مشخصی را برای ما دنبال نکند، فقط یک محتواست و نه چیزی بیشتر، چرا که اهداف تجاری مشخصی را برای ما دنبال نکرده است.

منظور ما از هدف مواردی همچون ترغیب مشتریان به خرید و یا افزایش فروش محصولات شرکت، ایجاد اعتماد و وفاداری مشتریان به شرکت، ایجاد تعامل و ارتباط مناسب با مخاطب، کاهش نرخ پرش یا به‌اصطلاح bounce rate، ارتقای رتبه محصول یا صفحات وبسایت ما در نتایج گوگل، آگاهی از نام تجاری و یا برند، افزایش ترافیک و بازدید از سایت شرکت و مواردی از این قبیل باشد.

تهیه لیستی از ایده‌های مناسب برای نوشتن تقویم محتوای مناسب

گام دوم- تهیه لیستی از ایده‌های مناسب

در این گام لیستی از تمامی مواردی که احتمال می‌دهید ممکن است برای مخاطب جذاب باشد به‌عنوان مطالبی که باید در آینده در خصوص آنها نوشت و انتشار داد تهیه می‌کنیم. باید مخاطب هدف خود را بشناسید، چرا که شناخت و آگاهی از پرسونای مخاطب، به ما در بازاریابی محتوا بسیار کمک می‌کند. وقتی شناخت دقیقی از مخاطب خود داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید محتوایی بنویسید که برای مخاطب شما جذاب باشد و بین شما و مشتری شما کشش و تعامل ایجاد کند؛ لذا شناخت مخاطب و جامعه هدف را برای کسب‌و‌کار خود را جدی بگیرید. این کار خود به چند طریق انجام می‌شود:

کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی

از طریق این روش شما متوجه می‌شوید کاربران حوزه کسب‌و‌کار ما چه کلماتی را سرچ می‌کنند، میزان سختی هر کلمه کلیدی برای رتبه گرفتن در نتایج گوگل چقدر است و کلا مخاطب شما به چه موارد و کلماتی در حوزه بیزینس شما فکر می‌کند. با این کار وقت و انرژی شما ذخیره می‌شود و محتوای تولیدی شما کاملا منطبق بر علاقه مشتریان شما خواهد بود و بیشترین نتیجه را از فرآیند محتوانویسی و همچنین بازاریابی محتوای خود خواهید گرفت.

پرسش و پاسخ در انجمن‌ها

انجمن‌های تخصصی یا فوروم‌ها، منبعی برای کشف دغدغه مخاطبان شماست و نباید از آنها غافل شد. شما می‌توانید با شناخت و آگاهی از نیاز مخاطبان، محتوای مناسبی تولید و گره از مشکلات جامعه هدف و مشتریان حوزه کسب‌و‌کار خود باز کنید.

الهام گرفتن از مخاطب خود

هنگامی که مخاطب در وبلاگ و یا پیج‌تان به شما بازخورد می‌دهد، آنها را ارزیابی کرده و برای ادامه مسیر محتوانویسی تیم خود لحاظ کنید؛ چرا‌که مشتریان مسائل و دغدغه‌های اصلی خود را مطرح می‌کنند.

موضوعات و مباحث داغ و ترند 

اگر مایلید محتوای حرفه‌ای تولید کنید و در محتوانویسی از رقبای خود پیشی بگیرید، توصیه می‌کنیم از این روش استفاده کنید. برای آگاهی از موضوعات ترند می‌توانید از ابزار GOOGLE TRENDS استفاده کنید. این ابزار به شما قابلیت یافتن موضوعات پرطرفدار را بسته به هر موقعیت مکانی می‌دهد و همچنین امکان مقایسه موضوعات مرتبط با یکدیگر را برای شما فراهم می‌کند.

گام سوم- موضوع اصلی محتوای خود را بدانید و در محتوای خود بکار بگیرید

پس از تعیین اهداف بازاریابی و همچنین تهیه لیستی از ایده‌های خود از طریق ریسرچ کیورد و روش‌های دیگر نوبت به گام سوم یعنی مغز و هسته محتواهای خود می‌رسیم. باید موضوعات را اولویت‌بندی کنیم و موضوعاتی که ما و بیزینس ما را زودتر به هدف، یعنی سود‌آوری بیشتر می‌رساند در اولویت بگذاریم و موضوعاتی که از اهمیت کمتری برخوردارند را در آخر لیست قرار دهیم.

باید هسته اصلی محتوای خود را درک کرده و تمرکزمان را بر روی آن بگذاریم؛ منظور از هسته محتوا، نقطه اشتراک بین ما و مخاطب ما می‌باشد؛ یعنی اشتراک محتوایی که ما به‌عنوان دارنده مالک کسب‌و‌کار ارائه می‌دهیم و محتوا و خدماتی که مشتری از ما انتظار دارد. نقطه اشتراک و تقاطع این دو حالت را هسته اصلی محتوا می‌نامیم. در واقع با این کار از دو تهدید بزرگ در امان می‌مانیم؛ تهدید اول، ترافیک بی‌هدف و بیهوده، و تهدید دیگر، محتوای تبلیغاتی‌ست.

گام سوم- قیف فروش از طریق بازاریابی محتوا

نرخ تبدیل بالا یا اصطلاحا convertion rate از طریق بازاریابی محتوا یک هنر است. این فرآیند صبر و حوصله زیادی را می‌طلبد؛ چرا که شما باید هر روز در هر مرحله با مخاطبان خود به طرق متفاوتی ارتباط گیرید و آنان را تشویق به خرید محصولات خود کنید. به‌کمک این روش، این امکان برای شما ساده‌تر فراهم می‌گردد.

ابزارهای تدوین تقویم محتوایی کدامند؟

گام چهارم- تعیین وظایف اعضای تیم تولید محتوا

شما موظفید مطابق با استراتژی بازاریابی محتوایی خود، نسبت به استخدام افراد درست و حرفه‌ای و یا اخراج افراد ناکارامد اقدام کنید و نیروی انسانی مناسب را برای انجام درست فرآیند تولید محتوا استخدام کنید. از جمله افراد ضروری در این عرصه می‌توان به ویراستار، استراتژیست محتوا، نویسنده محتوا، گرافیست و کارشناس شبکه‌های اجتماعی اشاره نمود.

گام پنجم- انتخاب ابزار ساخت تقویم محتوایی مناسب

گام بعدی پاسخ به این پرسش است: با چه ابزاری می‌توانم تقویم محتوا بسازم؟ اگر مجموعه شما فعالیت خود را بصورت ثابت در شرکت انجام می‌دهند، شاید بهترین راه، استفاده از چسب‌های رنگی باشد. اما اگر نیروی دورکار داشته باشید این روش کاربرد خود را از دست می‌دهد. ابزارهای آنلاین در اینجا به‌کمک شما خواهند آمد. برای ساخت تقویم محتوایی می‌توان از ابزارهای ذیل استفاده نمود:

اگر مطالب این مقاله برای‌تان جذاب بود، می‌توانید ما را در اینستاگرام بانوی هدف دنبال کنید تا از بروزترین ویدیوها و مطالب مرتبط با حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو  مطلع شوید.

سوالات متداول

تقویم محتوایی اینستاگرام به چه معنی‌ست؟

برنامه زمان بندی محتوا یا برنامه ویرایش محتوا در واقع یک برنامه زمان بندی است. بر اساس این برنامه، قصد داریم محتوای آینده را منتشر کنیم. 

تقویم محتوایی 1400 چیست؟

با یک تقویم دیجیتال مارکتینگ می توانید به راحتی منابع تولید محتوا را مدیریت کنید و برای موقعیت های مختلف تصمیمات بهتری بگیرید. دانستن تناسب تقویم 1400 به شما کمک می کند محتوای جذاب و با کیفیتی ایجاد کنید که با سلیقه و نیازهای مخاطبان هدف شما مطابقت داشته باشد.

محتوا چیست؟

به همه پیام ها، اطلاعات، دانش، آموزش و هر چیزی که به هر شکلی به ما منتقل می شود محتوا گفته می شود. 

calendar چیست؟

calendar یا تقویم همانطور که از نام آن پیداست ترکیبی از زمان و محتوا است. یک تقویم محتوا مانند یک تقویم جیبی است که در آن شما همه چیز را از محتوا گرفته تا زمانی که منتشر شده و نویسنده محتوا ضبط می کنید. ایجاد یک تقویم محتوا را می توان با ابزارهای بازاریابی محتوا، اکسل یا ضروری انجام داد.

کارشناس تولید محتوا چیست؟

شخصی که مهارتهایی همچون توانایی جستجوی حرفه‌ای در فضای اینترنتی، آشنایی با برنامه‌های گرافیکی، آشنایی با نرم افزارهای آفیس، توانایی در ترجمه روان زبان انگلیسی، آشنایی با سئو، خلاقیت و مهارت در نویسندگی، ،تسلط به تایپ ده انگشتی، آشنایی کافی با اصول بازاریابی محتوا، آشنایی لازم با اصول دیجیتال مارکتینگ دارد کارشناس تولید محتوا خطاب می شود.

نرخ دستمزد تولید محتوا چقدر است؟

هزینه تولید محتوا بسته به نوع پروژه متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر به مقاله مراجعه کنید.

برنامه ریزی تولید محتوا چگونه است؟

برنامه ریزی بازاریابی محتوا به‌عنوان توسعه استراتژی محتوا شناخته می شود. استراتژی محتوا در واقع برنامه میان مدت یا بلند مدت یک سازمان در زمینه تولید محتوا است.

2 دیدگاه دربارهٔ «تقویم محتوایی چیست؟ ویژگی‌های تقویم محتوایی خوب که از آنها بی اطلاعید!»

  1. سلام داش راستش حسش نیست این همه رو بخونم میشه تو یه خط اصل داستان بگی چون لازم دارم بدونم چیه؟

    1. علیرضا فریدی

      سلام ناصر جان امیدوارم هرجا هستی خوب‌وخوش و سلامت باشی نمیدونم چرا ولی احساس می‌کنی لازم بهت بگم خسته نباشی دلاور مرد🙂 ناصر جون داداش ما برات پادکست صبر ضبط کردیم که سختی نکشی ما به فکرتیم ولی برای یه خطیطم باید بگم:
      تقویم محتوایی یا content calendar یک نوع برنامه ریزی برای انتشار محتوا می‌باشد. این برنامه ریزی را می‌شود بر روی یک برگه و حتی به صورت آنلاین در یک فایل اکسل یادداشت نمایید. ناصر جون اگه جسارت نباشه ‌می‌تونم بپرسم به چه کاری مشغول هستی؟!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن