اهمیت دیجیتال مارکتینگ

اهمیت دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) + تاثیر آن بر افزایش درآمد

بی شک تمام افراد حاضر در این عصر از اهمیت دیجیتال مارکتینگ و تاثیر آن بر کسب و کارها آگاه هستند، یا حداقل در این مورد شنیده‌اند. اما اگر این صاحب یک تجارت مبتنی بر اینترنت هستید باید بدانید، اینگونه از کسب وکارهای تقریباً جدید شامل دو ستون کلیدی و تاثیرگذار هستند.

اهمیت دیجیتال مارکیتنگ چیست

در صورت تسلط بر آن‌ها موفقیت شما تضمین شده می‌باشد. آن دو اصل عبارت‌اند از: 1- دیجیتال مارکتینگ 2- سئو چیست. هر کدام از این دو عامل به قدری تاثیرگذار هستند که میتوانند دلیل موفقیت یا عدم موفقیت یک سایت را تشکیل بدهند. اما زمانی که شما از هر دو این عوامل استفاده کنید و با یک تناسب درست که نوع کسبوکار و وضعیت بازار بر آن تاثیرگذار هستند می‌توانید کسبوکار خود را به شکوفایی برسانید.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

آژانس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف مفتخر است به ارائه تخصصی هر دو مورد، یعنی هم با ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ و مشاوره شما را در بهبود وضعیت مارکتینگی سایت کمک می‌کند. همچنین با ارائه خدمات سئو سایت و بهینه سازی به بهبود وضعیت سایت شما برای موتورهای جستجو کمک می‌کند.

در این مقاله که تحت عنوان اهمیت دیجیتال مارکتینگ نوشته شده است سعی داریم تا به این سوال و سوالاتی شبیه به این جواب بدهیم پس تا پایان همراه لیدی تارگت باشید.

در ابتدا بهتر می‌دانیم تا پاسخ مناسبی به این سوال کلیدی بدهیم که:

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

خلاصه‌ترین جواب برای این سوال به این صورت است که به هر نوع بازاریابی که توسط یک ابزار الکترونیکی انجام شود دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود. لازم به ذکر است که ما در سایت لیدی تارگت (بانوی هدف) مقالاتی را در مورد دیجیتال مارکتینگ و سئو منتشر کرده‌ایم. به امید این که بتوانیم شما را در این فضا راهنمایی کرده و درک درستی از فضایی که کسبوکارهای دیجیتال دارند به شما بدهیم.

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است

به احتمال زیاد این اولین سوالی است که بعد از دیدن عنوان اهمیت دیجیتال مارکتینگ در ذهن شما ایجاد شده. برای این سوال به بررسی آن می‌پردازیم.

  • دیجیتال مارکتینگ یک بازاریابی مقرون به صرفه است

اینکه می‌گوییم بازاریابی مقرون به صرفه است طبیعتاً در قیاس با مدل سنتی آن از این جمله استفاده کرده‌ایم. یعنی اگر شما بخواهید با همان روش‌های قدیمی برای رقابت با کسبوکارهای بزرگ استفاده کنید متاسفانه باید بگوییم که تنها به شکست شما منجر می‌شود؛ اما اگر یک کسبوکار کوچک هستید نیاز به نگرانی نیست چون دیجیتال مارکتینگ پلن‌های زیادی دارد که حتی برای کسبوکارهای کوچک هم قابل اجرا است. پس از این بابت نگرا نباشید. شاید بهتر باشد برای تفهیم این موضوع از ذکر یک مثال بهره ببریم:

یکی از راه‌های تبلیغ در فضای آنلاین استفاده از بنرهای تبلیغاتی است. (شیوه کار این مدل از بازاریابی به این صورت است که شما با پرداخت هزینه به یک آژانس تبلیغاتی مثل یکتانت یک اکانت تهیه می‌کنید و یکتانت بنر شما را در سایت‌هایی مه به آن اجازه تبلیغات داده‌اند منتشر می‌کند.) وقتی مخاطب روی بنر شما کلیک کند به سمت سایت شما هدایت می‌شود. بزرگترین مزیت این مدل تبلیغات در آن است که شما در قبال در یافت یک ورودی قطعی به سایت خود هزینه پرداخت می‌کنید. حتی اگر این ورودی اقدام به پرداخت محصول یا خدمات شما نکند باز هم ثبت بک ورودی جدید برای سایت شما می‌تواند مفید باید (اگر مشتاق دانستن علت این گفته هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقالات مرتبط به سئو که در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ لیدی تارگت منتشر شده را مطالعه کنید چون این موضوع بیشتر به سئو مربوط می‌شود.)

  • بازاریابی آنلاین یک تجارت قابل اندازه گیری است

شما اگر صاحب بزرگترین کسبوکار دنیا هم باشید تا زمانی که قابل اندازه گیری نباشد مدیریت کردن آن سخت است. مواردی هزینه، بازخورد، زمان مصرفی و … در بازار سنتی که به سختی قابل اندازه گیری است در دیجیتال مارکتینگ تنها به چند کلیک نیاز دارد.

برای مثال اگر شما قصد راه‌اندازی یک کمپین فروش را داشته باشد، قبل از راه‌اندازی آن می‌توانید با انتخاب یک استراتژی مناسب تمام مشتریان هدف خود را شناسایی کرده و انتخاب کنید که تبلیغات شما تنها به آن دسته از افراد نمایش داده شود. البته با پرداخت مبلغ بیشتر امکان بازاریابی موثر در کسبوکارهای سنتی هم وجود دارد؛ ولی شما نمی‌توانید به راحتی میزان رضایت‌مندی مشتری را بسنجید.

اگر می‌خواهید سود بیشتری نسبت به رقیبانی که از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند شما حال شما شود، شما تنها یک راه دارید و آن شناسایی نقاط ضعف و قوت کسبوکار خودتان است. این کار در بازاریابی به روش سنتی نیازمند تجربه بالا و هزینه کردن مقدار زیادی از سرمایه شما را دارد در صورتی که در دیجیتال مارکتینگ اینگونه نیست.

با بررسی تعداد کلیک‌ها، نظرات (اگر کمپین شما در شبکه‌های اجتماعی است با بررسی تعداد لایک‌ها) و … می‌توانید متوجه شوید که بازخودها به چه صورت است. اگر جواب مد نظرتان را نگرفتید در کمپین بعدی اقدام در به وجود آوردن تغییراتی در نوع محصول، نوع تبلیغ، زمان تبلیغات، روش معرفی محصولات یا خدمات و حتی روز آن کنید.

  • مشتری‌ های خوبت‌رو را سوا کن!

یک از بزرگترین دلایلی که باعث موفقیت در تجارت می‌شود، شناسایی مشتر‌ی های خوب است؛ اما مشتری خوب به چه کسی گفته می‌شود؟

مشتری خوب به شخصی گفته می‌شود که به احتمال 100% از شما خرید می‌کند.

در بازاریابی سنتی انجام این کار کمی دشوار است. چرا که شما اگر بخواهید چنین مشتری‌‌هایی را سوا کنید نیازمند نمایش تبلیغات خود به طیف گسترده‌ای از مردم هستید صرف نظر از اینکه اصلاً علاقه‌ای به شنیدن یا دیدن محصول شما در قالب تبلیغات دارند یا نه.

اما در بازاریابی آنلاین اصلاً این چنین نیست. همانطور که بالاتر اشاره شد شما می‌توانید با مشخص کردن یک استراتژی مناسب مشتری های واقعی خود را سوا کنید!

  • اولین اقدام مشتریان جستجو محصول مورد نظر در اینترنت است

این امر یکی از مواردی است که در نتیجه همه‌گیر شدن استفاده از اینترنت در میان تمامی جوامع اتفاق افتاده است. دیگر زمان بی اطلاعی مشتری از قیمت، مدل‌های یک محصول و سایر ویژگی‌های آن گذشته است. امروزه کافی است که کلمه مورد نظر خود را در موتورهای جستجو تایپ کند تا انبوهی از اطلاعات در اختیار او قرار بگیرد. این موضوع می‌تواند یکی از دلایل اهمیت دیجیتال مارکتینگ هم باشد.

اولین اقدام مشتریان جستجو محصول مورد نظر در اینترنت است

  •  شما می‌توانید در هر زمان تغییرات ایجاد کنید!

یکی از مواردی که اهمیت دیجیتال مارکتینگ را بیشتر برای ما آشکار می‌کند همین ویژگی منحصر به فرد بازاریابی دیجیتال است. لازم به ذکر است که هیچ صنعتی همچین قابلیتی ندارد.

باز هم برای درک بهتر این مورد از یک مثال و مقایسه آن با بازار سنتی استفاده می‌کنیم.

در بازار سنتی شما یک بیلبورد تبلیغاتی اجاره می‌کنید تا پایان قرارداد بنر شما روی آن بیلبورد نمایش داده می‌شود. اگر شما قصد ایجاد تغییرات در بنر خود را داشته باشید؛ بر فرض اینکه امکان آن وجود داشته باشد شما موظف به پرداخت هزینه نسبتاً زیادی هستید. در صورتی که شما برای انجام این کار در دنیای دیجیتال اصلاً شامل چنین محدودیت‌هایی نیستید.

  • نرخ تبدیل بالای ورودی به خریدار

همین ویژگی به راحتی باعث چند برابر شدن درآمد شما می‌شود. البته یک شرط هم دارد و آن اجرای درست کمپین می‌باشد. اگر شما به روی این می‌توانید تعداد خریداران خود را چند برابر بیشتر کنید.

  • جمع بندی از دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تمام مزیت‌های ذکر شده سبب شده است تا این کسبوکار به یکی از پول‌سازترین کسبوکارها تبدیل شود. هر کدام از موارد ذکر شده یک تخصص محسوب می‌شود که به صورت جدا افرادی متخصص آن‌ها را انجام می‌دهند؛ اما یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای توانایی انجام تمامی موارد را به صورت همزمان دارد. اگر این مطلب را با دقت مطالعه کرده باشید (البته هنوز ادامه دارد) به احتمال زیاد به اهمیت دیجیتال مارکتینگ پی برده‌اید. اگر به دنبال یک آژانس دیجیتال مارکتینگ خوب و حرفه‌ای می‌گردید پیشنهاد ما به شما بررسی تمام آن از جمله آژانس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف است.

اما به ادامه بررسی دلایل اهمیت دیجیتال مارکتینگ بپردازیم این کار را از بیان موارد زیر پی می‌گیریم:

  • تفاوت بازاریابی آنلاین (دیجیتال) و بازاریابی آفلاین (سنتی)

بازاریابی آفلاین (سنتی) به تمامی تبلیغاتی که شما در رادیو، تلویزیون، تراکت، روزنامه و غیره انجام می‌دهید گفته می‌شود. این کار به هیچ وجه بد نیست شاید در بسیاری از موارد هم لازم و ضروری باشد؛ اما با توجه به هزینه‌های گزاف اکثر موارد و عدم توانایی در بررسی بازخورد آن و نداشتن قابلیت نمایش آن‌ها به مخاطبان هدف شما نمی‌تواند بازده‌ای مناسبی برای شما داشته باشد. مثلاً شما چند میلیارد هزینه می‌کنید برای ساخت و پخش یک آگهی تلویزیونی محتوا تبلیغ شما هم پوشک است فرض کنید این تبلیغ برای قشر مجرد جامعه هم نمایش داده می‌شود. افرادی که احتمالاً در انتهای لیست مخاطبان هدف شما هستند.

اما در مقابل بازاریابی آفلاین (سنتی) بازاریابی آنلاین (دیجیتال) قرار دارد که در مقابله آن روشی به شدت مدرن محسوب می‌شود. شما با انتخاب یک استراتژی مناسب و استفاده از یکی از انواع گوناگون تبلیغات دیجیتال که شامل موارد زیادی مثل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، سئو، PPC یا تبلیغات کلیکی، تبلیغات در موتورهای جستجو (SEM) و… خدمات و محصولات خود را برای مخاطب هدفتان به نمایش بگذارید. ضمن اینکه از دیگر مزیت تبلیغات دیجیتال یعنی امکان اندازه گیری راحت و دقیق، دیدن نتایج تبلیغات خود بهره‌مند شوید.

احتمالاً برای شما این سوال ایجاد شده کدام استراتژی تبلیغاتی برای کسبوکار من مناسب‌تر است؟

برای جواب این سوال شما ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید. اگر قصد نمایش تبلیغ خود را به یک گروه خاص از افراد مثلاً بانوان نمایش دهید قطعاً بازاریابی دیجیتال بهترین گزینه برای شما است. ضمن اینکه شما با انجام این کار بلافاصله صاحب یک بانک اطلاعاتی مناسب از مشتریان هدف خود می‌شوید که به شما در اجرای بهتر و موثرتر کمپین‌های بعدی کمک فراوانی می‌کند.

تفاوت بازاریابی آنلاین (دیجیتال) و بازاریابی آفلاین (سنتی)

  •  بد نیست زمانی که از اهمیت دیجیتال مارکتینگ صحبت می‌کنیم به انواع کانال‌های آن هم اشاره‌ای کرده باشیم

همانطور که از لغت انواع کانال‌های دیجیتال مارکتینگ برمی‌اید این موضوع تنها به یک مورد ختم نمی‌شود. این کانال‌ها همان پلتفرم‌ها یا ابزاری هستند که می‌توانید با کمک آن‌ها می‌توانید به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید.

نکته مهمی که نباید از یاد ببرید این است که هیچ کدام از مواردی که جلوتر به آن‌ها اشاره می‌شود نسبت به دیگری برتری ندارند. این شرایط و نیازهای بازار هدف شما است که به شما می‌گوید بهتر است از کدام پلتفرم استفاده کنید. شما حتماً برای فروش محصول یا خدمات خود دست یه تبلیغ نمی‌زنید شاید مهمترین دلیل تبلیغ دادن همین باشد؛ اما تنها دلیل نیست. اگر اندکی با این فضا آشنایی داشته باشد می‌دانید که برای ایجاد سرنخ (Lead) افزایش آگاهی از برند (Brand awareness) بهبود نرخ تبدیل (conversion rates) و در آخر فروش که گفتیم مهمترین دلیل تبلیغات است.

 لیست مهمترین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

  • بازاریابی محتوایی
  • جستجوی پولی
  • تبلیغات کلیکی
  • اتوماسیون بازاریابی
  • روابط عمومی آنلاین
  • افیلیت مارکتینگ
  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی شبکه‌ای
  • محتوای حمایت شده
  • بازاریابی درونگرا
  • بازاریابی موبایلی

این تمام مواردی بود که در بازاریابی آنلاین (دیجیتال) وجود دارد و شما باید با توجه به بودجه خود و نیاز مخاطب یک یا چند تا از این موارد را انتخاب کنید.

نکته مهم دیگری که در ادامه بحث اهمیت دیجیتال مارکتینگ ذکر آن ضروری است صبور بودن شما برای دیدن نتیجه تلاش‌های خودتان است. آژانس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف تنها به شما می‌تواند اطمینان دهد روش‌های ذکر شده کاملاً قطعی است. از شما هم تنها توقع صبر و تلاش می‌رود آن هم برای رسیدن به یک درآمد خوب و رشدی که انتظار دارید در کسبوکار خود ببینید.

انواع کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

کلام پایانی

گستردگی مطالب در مورد دیجیتال مارکتینگ و اهمیت آن برای کسبوکارها به قدری زیاد است که نمی‌توان تمام آن را در یک مقاله گنجاند از این رو ما به ارائه مطالبی با موضو‌های مشابه در سایت بانوی هدف پرداخته‌ایم. شما می‌توانید از طریق سایت یا اینستاگرام بانوی هدف به جدیدترین مقالات در این زمینه دسترسی داشته باشید. با این حال تمام تلاش خود را کردیم تا در این سلسله مقالات شما عزیزان را با معنا و مفهوم دقیق دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم. چنانچه سوالی پیرامون تمام مقالات منتشر شده در سایت بانوی هدف برای شما به وجود آمد حتماً آن را با ما در بخش بیان دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن