نرخ بازده داخلی

نرخ بازده داخلی (IRR) و ارزش خالص (NPV)چیست؟ وچه کاربردی دارد؟

فرض کنید یک ایده‌ی عالی به ذهنتان رسیده است که می‌تواند درآمد خوبی برای سازمان همراه داشته باشد یا هزینه‌های سازمان را کاهش دهد. اما آیا این ایده ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟
در این مقاله برآنیم، به بررسی یکی دیگر از روش‌های محاسبه نرخ بازگشت سرمایه، یعنی محاسبه نرخ بازده داخلی (IRR) بپردازیم.

برای بررسی توجیه اقتصادی یک پروژه یا یک ایده روش‌های مختلفی وجود دارد که مدیران با استفاده از این روش‌ها می‌توانند امکان سنجی پروژه را بررسی کنند. یکی از این روش‌ها که سود و زیان یک پروژه را بررسی می‌کند، نرخ بازده داخلی (IRR) است. تحلیل‌گران اقتصادی معمولا از این فاکتور در کنار ارزش خالص فعلی یا NPV استفاده می‌کنند. این مسئله به این دلیل است که هردو روش، مشابه‌اند ولی متغیرهای متفاوتی دارند.

نرخ بازده داخلی چیست؟

IRR ” یا نرخ بازده داخلی (Internal Rate of Return) روشی برای ارزیابی میزان مخارج سرمایه‌ای است. روش IRR برای محاسبه‌ی بازدهی سرمایه‌گذاری در انواع پروژه‌ها استفاده می‌شود.”
شرکت‌ها معمولا، تاریخی را برای پایان پروژه انتخاب می‌کنند و از نرخ بازگشت سرمایه‌شان برای محاسبه‌ی میزان درصد بازده یا ضرر پروژه تا آن تاریخ استفاده می‌کنند. برای بیان کردن نتایج نرخ بازده داخلی، به جای واحد پولی از درصد استفاده می‌کنند. نرخ بازده داخلی تاحدی معیاری پیچیده است که به طور رایج فقط در جامعه‌ی تجاری استفاده می‌شود.

می‌دانیدارزش خالص فعلی چیست؟NPV ” یا ارزش خالص فعلی (Net Present Value) روشی می‌باشد برای ارزیابی مخارج سرمایه‌ای. از ارزش خالص فعلی برای تعیین میزان سودآور بودن یا نبودن سرمایه‌گذاری‌ها و یا پروژه‌ها و هم‌چنین برای زمان دقیق سوددهی آن‌ها استفاده می‌شود.”
معمولا محاسبه NPV در یک دوره‌ی زمانی معین انجام می‌شود تا شرکت متوجه شود که در چه زمانی می‌تواند انتظار بازگشتن سرمایه‌اش را داشته‌باشد. برای بیان میزان نتایج ارزش خالص فعلی، به جای درصد‌ها باید از علامت واحد پولی استفاده شود. به طور معمول تر، تصور می‌شود که درک این روش کمی برای افرادی که سر‌رشته‌ای در مسائل مالی ندارند، آسان‌تر می‌باشد.نرخ بازگشت سرمایه چیست

شرکت‌ها و سرمایه گذاران چطور از نرخ بازده داخلی استفاده می‌کنند؟

شرکت‌ها معمولا برای ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها، از هردو فاکتور یعنی نرخ بازده داخلی و ارزش خالص فعلی استفاده می‌کنند. ارزش خالص فعلی، اطلاعات بیشتری درمورد بازگشت سرمایه‌ی مورد انتظار به‌دست می‌دهد، اما تحلیل‌گران اقتصادی غالبا برای ارائه‌ی گزارش به افرادی که در مسائل مالی تخصصی ندارند، از نرخ بازگشت سرمایه استفاده می‌کنند، چرا که نرخ بازگشت سرمایه قابل درک‌تر و فهم آن آسان‌تر است.
اگر پروژه‌ای با نرخ بازده داخلی ۱۴ درصد و نرخ مانع ۱۰ درصد داشته باشیم، مخاطبان می‌اندیشند که به موفقیت دست پیدا کرده‌ایم و در این پروژه ۴ درصد بیشتر بازگشت سرمایه داریم. درحالی‌که اگر بگویید ارزش خالص فعلی این پروژه ۲ میلیون دلار است، مخاطبان از شما درمورد ارزش خالص فعلی می‌پرسند و شما توضیح می‌دهید که این مقدار یعنی ارزش فعلی جریان نقدی آینده در این پروژه، که با احتساب ۱۰ درصد نرخ مانع، سرمایه‌گذاری اولیه را به دو میلیون دلار می‌رساند. در مقاله آموزش ahref ما بهترین و خاص ترین چیزی که یک سئوکار باید بداند را به شما توضیح داده ایم.

یک نکته منفی

تنها نکته‌ی منفی در این مورد این می‌باشد که میزان نرخ بازده داخلی، بسیار مفهومی‌تر از ارزش خالص فعلی است. نرخ بازگشت سرمایه، مقدار دقیق درآمد حاصل را مشخص نمی‌کند. مثلا فرض کنید که برای نرخ بازگشت سرمایه، مقدار ۲۰ درصد به‌دست آمده است. این ۲۰ درصد هیچ اطلاعاتی درمورد مقدار پولی که به‌دست آورده‌اید، در اختیارتان نمی‌گذارد.
نحوه محاسبه ارزش خالص فعلیارزش خالص فعلی با استفاده از فرمول و مراحل زیر محاسبه می‌شود:
NPV = r ×۱ – (۱ +i) ⁻ⁿ سرمایه‌ی اولیه
ورودی خالص برای نقدینگی مورد انتظار در هر دوره زمانی مورد نظر=
NPV = r ×1 − (1 + i) ⁻ⁿ− initial investment = expected net cash inflow received in each time period
= نرخ تنزیل (نرخ بازدهی مورد نیاز در هر دوره زمانیه)i
= تعداد دوره‌های زمانیn
= ارزش خالص فعلیNPV
1-میزان سرمایه‌ی اولیه را تعیین کنید.
اولین قدم شما برای محاسبه NPV این است که مقدار پولی که می‌خواهید در پروژه‌تان سرمایه‌گذاری کنید را تعیین کنید. این عدد جای عبارت «سرمایه‌ اولیه» را در معادله می‌گیرد.

2-میزان ورودی خالص نقدینگی موردنظرتان را مشخص کنید
مشخص کنید که دقیقا انتظار دارید چه مقدار پولی را از پروژه یا سرمایه‌گذاری‌تان کسب کنید. این عدد جایگزین r در معادله‌تان می‌شود.
3-درباره‌ی دوره‌ی زمانی تصمیم‌گیری کنید.
تصمیم بگیرید که می‌خواهید دقیقا بازدهی سرمایه‌گذاری خود را در چه زمانی مشاهده کنید، برای چندین ماه یا حتی چندین سال؟ این عدد جایگزین n در معادله می‌شود.
4-نرخ تنزیل را تعیین کنید.
نرخ تنزیل میزان بازدهی‌ای می‌باشد که برای کسب درآمد از پروژه و یا سرمایه‌گذاری به آن نیاز دارند. این عدد جایگزین i در معادله خواهد شد.

نرخ بازگشت سرمایه irr

نحوه محاسبه نرخ بازده داخلی

نرخ بازگشت سرمایه با استفاده از فرمول و مراحل زیر محاسبه می‌شود:
ورودی خالص نقدینگی در طول دوره‌ی زمانی = NPV =ᵀCₜ- C₀∑1 + IRRᵗᵗ⁼¹Cₜ = (t)
دوره‌ی زمانی =t
سرمایه‌ی اولیه =C₀
نرخ بازده داخلی =IRR

  • برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه ابتدا میزان سرمایه‌ی اولیه را تعیین کنید.
  • کار خود را با تعیین مقدار پولی که می‌خواهید در پروژه‌تان سرمایه‌گذاری کنید را آغاز کنید. این عدد جای C₀ را در معادله می‌گیرد.
  • میزان ورودی خالص نقدینگی موردنظرتان را مشخص کنید
  • مشخص کنید که انتظارش را دارید چه مقدار پول از پروژه یا سرمایه‌گذاری‌ خود به دست بیاورید. این عدد جایگزین Cₜ در معادله می‌شود.
  • برای محاسبه نرخ بازده داخلی درباره‌ی دوره‌ی زمانی تصمیم‌گیری کنید.
  • تصمیم بگیرید که می‌خواهید بازدهی سرمایه‌گذاری خود را در چه زمانی ببینید، برای چند ماه یا حتی چند سال. این عدد جایگزین t در معادله می‌شود. ∑ نشان‌دهنده‌ی تعداد دفعات تکرار دوره‌ی زمانی است. همه‌ی اطلاعات را در معادله‌تان ثبت کنید.
  • ارزش خالص فعلی و یا NPV را حتما روی صفر تنظیم کنید.
  • برای به وجود آوردن تعادل در معادله‌تان، باید NPV را روی صفر تنظیم کنید. تلاش شما در راستای دستیابی به نرخ بازده داخلی یا IRR است.

محاسبه irr

آژانس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف می‌تواند در کوتاه ترین زمان ممکن لذت رشد صعودی در کسب و کارتان را برای شما به ارمغان بیاورد. همچنین شما می‌توانید با دریافت مشاوره تخصصی نقشه راه کسب و کارتان را پیدا کنید. با دنبال کردن اینستاگرام مجموعه از جدیدترین اخبار مارکتینگ آنلاین با خبر شوید.

سوالات متداول

نرخ بازده داخلی یا IRR چیست؟

IRR یا نرخ بازده داخلی (Internal Rate of Return) روشی می باشد برای ارزیابی مخارج سرمایه‌ای که بسیار حائز اهمیت است. روش IRR برای محاسبه‌ی میزان بازدهی سرمایه‌گذاران در پروژه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب از بانوی هدف نرخ بازده داخلی را کامل مورد بررسی قرار دادیم.
فرمول محاسبه نرخ بازده داخلی چطور استفاده می‌شود؟
باتدا باید مقاله را بادقت بخوانید تا با مفاهیم اولیه آشنا شوید. ما در این مطلب از مراحل محاسبه IRR را گام‌به‌گام توضیح دادیم که در کنار مشاهده فرمول‌ها بهتر است این گام‌ها را دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن