گوگل دیتا استودیو چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های پروسه برندینگ کسب و کار شما به‌دست آوردن آمارهای گوناگون است. یکی از خدمات دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف (لیدی تارگت) استفاده از ابزاری است به نام گوگل دیتا استودیو ! با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با هم به سوال گوگل دیتا استودیو چیست پاسخی روشن دهیم. با یکی دیگر از مقالات ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ آژانس دیجیتال مارکتینگ بانوی هدف همراه باشید.

گوگل دیتا استودیو چیست ؟

Google Data Studio یکی از ابزارهای رایگان و جدید گوگل است. این ابزار که در حدود سال 2016 توسط گوگل معرفی شد، به شما این امکان را می دهد که از ابزارهای مختلف مرتبط با کسب و کار خود یک سری گزارش های ارزشمند بگیرید و آنها را به داده ها و آمارهای بصری زیبا تبدیل کنید! برای مثال:

تصور کنید که یک فروشگاه اینترنتی محصولات چوبی هستید، وب سایت دارید، در اینستاگرام فعال هستید و همچنین از طریق همکاری در فروش ای بی، محصولات خود را به فروش می رسانید. اکنون برای داشتن چند آمار ارزشمند در مورد کسب و کار خود، می توانید:

  • آمار ابزار ی به نام Insight اپلیکیشن اینستاگرام
  • آمار و ارقام گوگل آنالیتیکس سایت
  • و همچنین آمار فروش شما در ای بی از طریق فایل اکسل

توصیه می کنیم با ابزارهای دیگر گوگل چون گوگل آنالیتیکس آشنا شوید.

به Google Dhttps://ladytarget.net/blog/what-is-google-analytics/پata Studio به این ترتیب این ابزار آمار هر کدام را در یک صفحه با ظاهری جذاب و متفاوت در اختیار شما قرار می دهد. آمارهایی مانند تعداد افرادی که شما را به طور کلی در دنیای وب ملاقات کرده اند، فروش کل شما چقدر بوده و هر ابزار به طور جداگانه چقدر فروخته است و غیره.

همچنین، این صفحه آمار می تواند جزئیات بیشتری در مورد هر بخش از فعالیت شما داشته باشد. به عنوان مثال، کدام یک از پست های شما در اینستاگرام بیشترین محبوبیت را در ماه گذشته داشته است، کدام یک از محصولات شما بیشترین فروش را در دیجی کالا داشته است و کدام یک از صفحات شما در سایت توانسته مخاطب را بیشتر جذب کند!

مراقب باشید، این ابزار آمار را به تنهایی برای شما تجزیه و تحلیل نمی کند. در واقع داده ها را از ابزارهای آمار دریافت کرده و با ظاهر دلخواه شما نمایش می دهد.

آمارهای داینامیک در گوگل دیتا استودیو چیست ؟

همانطور که گفته شد، گوگل استودیو ابزاری پر از کارایی می‌باشد. اکثر ابزارهایی که در اختیار شما قرار می گیرند و به شما اجازه می دهند از وضعیت کسب و کار خود گزارش تهیه کنید، گزارش آنها ثابت است! یعنی مثلا یک سری آمار و نمودارهای ماه گذشته را به شما می دهند تا متوجه شوید در 30 روز گذشته وضعیت چگونه بوده است.

اما یکی از مهم ترین ویژگی های گوگل دیتا استودیو این است که می توانید از آن برای داشتن آماری پویا استفاده کنید! داشتن آماری مشخص در گوگل دیتا استودیو یعنی چه  و چه مفهومی دارد؟ یعنی اگر بخشی از گزارش شما در مورد آمار فروش یک محصول خاص در سایت شما باشد، با هر فروش این محصول، آمار این ابزار به روز می شود! به این ترتیب عملا می توانید آمار زنده از وضعیت کسب و کار خود داشته باشید.

مقاله مرتبط: اهداف smart

مزایای گوگل دیتا استودیو چیست؟

به طور خلاصه بهتر است با برخی از این مزایا آشنا شوید.

رایگان بودن کار با گوگل دیتا استودیو

قطعا بزرگترین مزیت این ابزار که سایر ویژگی‌های آن را هم در بر می‌گیرد رایگان بودن آن است. هر کاربری می‌تواند بدون صرف هرگونه هزینه‌ای از ابزار و یا سایت گوگل دیتا استودیو استفاده کند.

جامع و مجهز بودن

به دلیل داشتن ویژگی‌های مطمئن و البته بی‌شمار این ابزار هر کاربری را نسبت به استفاده از کوچکترین ابزار مکمل یا مشابه هم بی نیاز می‌کند.

اعتبار بالا

همانطور که بارها در این مقاله ذکر شد نام این نرم‌افزار google data studio است. این نام نشان‌دهنده این موضوع است که ابزار گوگل دیتا استودیو توسط کمپانی گوگل ارائه می‌شود. این موضوع یعنی اعتبار بالای این ابزار از حیث امنیتی و عملکردی است.

جذابیت کارکرد گوگل دیتا استودیو

یکی از کارکردهای این ابزار یعنی گوگل دیتا استودیو جذاب شدن گزارشات شما از طریق آپشن‌های رایگان درون برنامه است.

کاربرد گوگل دیتا استودیو چیست؟

تا اینجای کار با این ابزار به طور مختصر البته کاربردی آشنا شدیم. اما سوال اینجاست که کاربرد ای نرم افزار یعنی گوگل دیتا استودیو چیست ؟ برای پاسخ این سوال بهتر است با موارد استفاده از این سایت یا نرم افزار کمپانی گوگل به نام گوگل دیتا استودیو آشنا بشویم.

استفاده در جلسات کاری

بسیاری از مدیران بازاریابی شرکت های بزرگ و کوچک باید در بازه های زمانی معینی یک سری گزارش از فعالیت های هر ماه و نتایج فعالیت های خود تهیه کنند. دیتا استودیو عملا به این افراد کمک می کند تا با کمترین تلاش ممکن گزارشی از تمامی ابزارهای استفاده شده و فعالیت های خود داشته باشند و در اختیار کارفرما قرار دهند. در ضمن اگر این ابزار در دسترس نباشد، احتمالاً متخصص بازاریابی باید از هر ابزار جداگانه گزارشی دریافت کند و این کار فوق العاده زمان بر است.

استفاده در جلسات با سرمایه‌گذاران

اگر تا به حال در جلسات سرمایه گذاران شرکت کرده باشید، می دانید که این افراد اغلب افراد باهوشی هستند و به یک سری آمار روی کاغذ اعتماد ندارند! کارکرد گوگل دیتا استودیو علاوه بر امکان آمارگیری سریع به به کاربر امکان این را می‌دهد گزارشی قابل اعتماد و جامع به سرمایه گذاران ارائه دهید.

استفاده در جلسه رفع ایراد

بسیاری از اوقات ممکن است با سیستم های تبلیغاتی مختلفی همکاری کنید. به عنوان مثال، یک سیستم تبلیغاتی برای افزایش بازدید از سایت شما. اما در این بین متوجه می شوید که آمار ارائه شده توسط سیستم تبلیغاتی اشتباه است و مثلا به شما می گویند که 2000 کاربر به سایت شما مراجعه کرده اند در حالی که آمار گوگل آنالیتیکس تعداد کاربران 1400 را نشان می دهد. حالا در اینجا می توانید به کمک گزارش‌گیری در گوگل دیتا استودیو آمار گوگل آنالیتیکس را ارائه کنید و بدون اینکه به متخصصان آن شرکت تبلیغاتی دسترسی داشته باشید، توضیح بخواهید!

بازاریابی محتوا با استفاده از ابزار گوگل دیتا استودیو

برخی از کسب و کارها ترجیح می دهند برای جلب اعتماد مخاطبان، نمایش پشت صحنه کسب و کار خود و همچنین نشان دادن نتایج امیدوارکننده، آمارهای مربوط به خود را با کاربران به اشتراک بگذارند. به عنوان مثال اپل هر ساله آمار فروش کسب و کار خود را در قالب یک فایل پی دی اف منتشر می‌کند. اکنون در اینجا Google Data Studio با آوردن آمار از ابزارهای قابل اعتمادی مانند Google Analytics، Instagram، Facebook و غیره به مخاطبان کمک می کند تا واقعی بودن آمار شما را ثابت کنید.

منابع گوگل دیتا استودیو چیست ؟

بسیاری از مردم فکر می کنند که این ابزار فقط قرار است به ابزارهای دیگر گوگل متصل شود و آمار را از مواردی مانند کنسول جستجو یا تجزیه و تحلیل بخواند. اما اینطور نیست. در کمال تعجب باید بدانید که datastudio به شما امکان جمع آوری آمار از 500 منبع مختلف را می دهد! این منابع می‌توانند:

تبلیغات گوگل

تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل

اینستاگرام

فیس بوک

یوتیوب

MySQL DB

و حتی فایل های اکسل! باشند.

مطالب مفید: یوتیوب چیست ؟

آموزش کار با گوگل دیتا استودیو

تصور باید کرد که یک کاربر که برای اولین بار است به سراغ این ابزار می‌آید می‌خواهد از آن استفاده کند. بهتر است از اقدام‌های زیر برای جلو برد کار خود استفاده کند.

ساخت اکانت یا لاگین شدن به گوگل دیتا استودیو

در مرحله اول وارد ابزار Google Data Studio شد. اگر قبلاً به حساب Google خود در مرورگر متصل شده اید، نیازی به ثبت نام مجدد در ابزار ندارید. البته باید دقت کرد، اگر قرار است بعداً این ابزار را به کنسول جستجو و گوگل آنالیتیکس متصل کنید، باید با یک حساب کاربری گوگل که به این 2 ابزار متصل است وارد شوید.

متصل شدن به منابع دیتا در گوگل دیتا استودیو چیست ؟

منظور از منابع داده همان ابزارهایی مانند کنسول جستجو یا هر ابزار شبکه اجتماعی است که می خواهید به کمک دیتا استودیو آمار آنها را بدست آورید. در واقع پس از ثبت نام در ابزار و ایجاد گزارش جدید، باید به هر منبع داده ای که می خواهید متصل شوید و آن را به Data Studio متصل کنید. همانطور که می دانید برای این کار باید شناسه و رمز عبور هر حساب را داشته باشید.

شخصی‌سازی یا کاستومایز کردن گزارشات

پس از اتصال ابزارهای مورد نظر و انتخاب آنها برای ایجاد گزارش، می توانید با استفاده از امکانات ارائه شده توسط گوگل دیتا استودیو، گزارشی جذاب و خاص بسازید. به عبارت دیگر در این مرحله با کمک نمودارهای مختلف، تم های رنگی و … یک گزارش زیبا می سازید.

اشتراک گذاری گوگل دیتا استودیو چیست ؟

در نهایت می توانید گزارش ایجاد شده را با دیگران به اشتراک بگذارید یا حتی آن را در صفحات مورد علاقه وب سایت خود و دیگران قرار دهید تا آمار به صورت زنده در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

انواع جدول در گوگل دیتا استودیو

در کل سه نوع جدول برای ارائه گزارشات وجود دارد. این سه نوع جدول به ترتیب جداول عددی، میله‌ای و طیف رنگی  هستند.

جدول نوع عددی گوگل دیتا استودیو چیست ؟

اولین جدول موجود در Google Data Studio یک جدول عددی است! در این جدول می توانید عنوانی را تعریف کنید و عدد مربوطه را جلوی آن عنوان قرار دهید.

شما همچنین می توانید از این جدول برای طبقه بندی داده های خود و تجزیه و تحلیل آنها به صورت جدولی استفاده کنید.

جدول نوع میله‌ای گوگل دیتا استودیو چیست ؟

نوع دیگری از جدول در گوگل دیتا استودیو، جدول میله ای است! این نوع دقیقاً مانند جدول قبلی یعنی جدول عددی است اما ویژگی های بصری آن بیشتر است. در واقع شما این نوع جدول را را به صورت میله‌ای می بینید. این جدول برای زمانی مناسب خواهد بود که می خواهید ببینید بزرگترین عدد چیست و چه تفاوت بصری با ارقام سایر پارامترها دارد. در واقع با استفاده از این نوع نمودار می توانید درک بصری بهتری داشته باشید و با سهولت بیشتری برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنید.

جدول نوع طیف رنگی در گوگل دیتا استودیو چیست ؟

یکی دیگر از جداول با ارزش گوگل دیتا استودیو، جدول طیف رنگ است! در این جدول علاوه بر عدد، طیف رنگی خاصی نیز نمایش داده می شود که بستگی به بزرگی آن عدد دارد. هر چه عدد بزرگتر باشد، طیف رنگی بیشتری برای آن پارامتر در نظر گرفته می شود و هر چه عدد کوچکتر باشد، طیف رنگی برای آن کم رنگ تر در نظر گرفته می شود. این نوع جدول برای زمانی مناسب است که هم به عدد دقیق نیاز دارید و هم می خواهید ببینید کدام پارامتر دارای بیشترین عدد است!

انواع نمودار گوگل دیتا استودیو

مانند جداول این ابزار دارای نمودارهای متنوعی هم هست. نمودارهای زمانی، میله‌ای‌، دایره، نقطه‌ای و سطحی است. در این بخش بهتر است تا دو مدل از این نمودارها را برای آشنایی بهتر شرح دهیم.

نمودارهای سطحی

یکی دیگر از انواع نمودارهای مهم در دیتا استودیو، نمودار سطحی است! در این نوع نمودار می توانید داده های مربوط به هر پارامتر را به صورت سطح (مساحت) نمایش دهید تا ببینید کدام داده دارای سطح بیشتری است.

نمودارهای نقطه‌ای

در این نمودار همچنین می توانید یک پارامتر و یک مقدار برای نمایش یک نقطه در تقاطع این دو تعیین کنید.

نمودارهای دایره‌ای

نمودار ارزشمند دیگری که در ابزار Pie Charts به شما کمک می کند نمودار دایره ای است! این نمودار جزئیات مختلف را با رنگ و درصد نشان می دهد و در کنار هر نمودار اطلاعات کاملی وجود دارد! در واقع در کنار هر نمودار به طور کامل نمایش داده می شود که هر رنگ با کدام پارامتر مطابقت دارد و هر پارامتر چند درصد را تشکیل می دهد.

لیدی تارگت تمامی خدمات گوگل را پوشش می‌دهد!

آژانس دیجیتال مارکتینگ را باید بشناسید چرا که این شرکت به کاربران هر نوع خدماتی که مرتبط با دیجیتال مارکتینگ باشد را ارائه می‌دهد. از همین رو لیدی تارگت بسیاری از ابزارهای گوگل که بخش اعظمی از این خدمات را پوشش می‌دهند را به طور تخصصی انجام می‌دهد. کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت و صفحه اینستاگرام لیدی تارگت از اطلاعات و به‌روزترین پلن‌های خدمات دیجیتال مارکتینگ با خبر شوند. ضمنا برای اطلاعات بیشتر از لیدی تارگت، می توانید پست های ما را در پیج اینستاگرام بانوی هدف دنبال کنید. همچنین خدمات مناسب در تمامی زمینه‌های دیجیتال مارکتینگ مانند طراحی سایت، مشاوره دیجیتال مارکتینگ و … در کنار ارزش به مشتری و دارا بودن سابقه مناسب مهمترین دلایلی هستند که یک آژانس خدمت‌رسانی مناسب را نسبت به یک آژانس معمولی‌تر متمایز کنند.

سوالات متداول

گوگل دیتا استودیو چیست ؟

این ابزار یکی از تخصصی‌ترین ابزارهای کمپانی گوگل در خصوص ارائه داده‌ها و دیتاها از طریق انواع جداول و نمونه‌ها می‌باشد.

مراحل کار با گوگل دیتا استودیو چیست ؟

اگر سوال شما این است که بهترین راه کار کردن با گوگل دیتا استودیو چیست باید به شما پاسخ دهیم که این کار یک پروسه بسیار ساده دارد. ابتدا باید از طریق افتتاح حساب یا اگر حساب دارید لاگین کردن به سایت کار را شروع کرده و بعد به ترتیب اتصال به منابع، شخصی سازی کردن گزارش و اشتراک گذاری گزارشات را انجام دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن