الگوریتم های گوگل در سئو

جدیدترین و پرکاربردترین الگوریتم های گوگل در سئو که هر وب‌مستری باید بداند!

برای اینکه وب‌سایت خود را در اولین نتایج گوگل نشان دهید باید وب‌سایت خود را بهینه کنید. سئو یا بهینه سازی وب‌سایت کاری است که هر وبمستر سایتی باید به طور مداوم انجام دهد. برای بهینه سازی وب سایت خود، ابتدا باید اصول اولیه و قوانین موتور جستجو را درک کنید. با مقاله دیگری از سایت لیدی تارگت با موضوع الگوریتم های گوگل در سئو همراه ما باشید. گوگل در سال‌های اخیر با معرفی الگوریتم‌ها و قوانین جدیدی که به طور مداوم به روز می‌شوند سعی در بهبود نمایش نتایج خود داشته است. همانطور که می‌دانید شرط اصلی محبوبیت یک موتور جستجو نمایش نتایج مرتبط و مفید با کلمات جستجو شده برای کاربران است؛ به همین دلیل موتور جستجوی گوگل که اکثر جستجوها از طریق آن در فضای وب انجام می‌شود نیز سعی می‌کند هر روز کارایی و کیفیت نتایج را بهبود بخشد. 

الگوریتم‌ها و قوانین گوگل برای نمایش نتایج جستجو به‌طور مداوم آپدیت می‌شوند تا همیشه بهترین نتایج ممکن به کاربران نشان داده شود و وب‌سایت‌ها نتوانند گوگل را فریب دهند تا اولین نتایج را دریافت کند. به همین دلیل آموزش و یادگیری اصول بهینه سازی وب‌سایت و سئو برای تمامی وبمستران سایت ضروری محسوب می‌شود. به‌تازگی الگوریتم‌هایی از گوگل مانند Google MEDIC UPDATE و یا الگوریتم رنک برین چیست منتشر شده است و این نشان می‌دهد که گوگل به طور مداوم الگوریتم‌های خود را به‌روز می‌کند.

این الگوریتم‌ها به گوگل کمک می‌کنند تا به محتوا و شرایط مختلف واکنش نشان دهد و بهترین شرایط را برای کاربران ایجاد کند؛ البته یکی از دیدگاه‌های اشتباه در مورد الگوریتم‌های گوگل در سئو این است که اکثر کاربران و مدیران سایت فکر می‌کنند هر کدام از این الگوریتم‌ها یک سیستم مجزا هستند که همیشه در گوگل باقی می‌مانند. این در حالی است که هر یک از این الگوریتم‌ها، به‌روزرسانی سیستم کلی گوگل هستند که با وجود باقی ماندن به‌روزرسانی‌های قبلی، به‌روزرسانی جدیدی به آن اضافه می‌شود. برای درک بهتر این مشکل و آشنایی شما با الگوریتم‌های گوگل، مروری بر تمامی الگوریتم‌های ایجاد شده از سال 2003 خواهیم داشت و هدف هر یک از این الگوریتم ها را نشان می‌دهیم.

الگوریتم های گوگل چیست؟

اول از همه باید بدانیم که الگوریتم‌ های گوگل در سئو چیست و چگونه کار می‌کنند؟ به‌طور کلی، الگوریتم را یک سیستم ریاضی می‌گویند که طی آن می‌توان مسائل مختلف دیگری را تعریف و به نتیجه رساند. مثلاً فرض کنید شخصی می‌خواهد به آدرس خاصی برسد. اگر این شخص از شما بپرسد که کدام مسیر را انتخاب کنید، می‌توانیم پیاده‌روی، استفاده از مترو و همچنین استفاده از اتوبوس را پیشنهاد کنیم که این سه پیشنهاد متفاوت است. 

هر سه روش شما را به مقصد می‌رساند و فقط زمان رسیدن برای هر یک از آنها متفاوت است. می‌توانیم هر یک از این مسیرها را یک الگوریتم بنامیم. الگوریتم های گوگل نیز به همین صورت عمل می‌کنند و به کاربران نشان می‌دهند که چگونه بهترین رتبه را در گوگل کسب کنند. تفاوت بین این الگوریتم‌ها این است که چیز زیادی در مورد آنها فاش نمی‌کند؛ بنابراین وب‌مستران فقط روی آنها تمرکز نمی‌کنند؛ به این معنی که کاربر و بازدیدکننده همیشه در اولویت قرار دارند و محتوای مناسب را دریافت می‌کنند. حالا بیایید هر کدام از این الگوریتم های گوگل برای سئو را با هم بشناسیم. با ما همراه باشید.

الگوریتم بوستون (Google Boston algorithm)

الگوریتم بوستون اولین به‌روز رسانی الگوریتم های سئو گوگل بود که در سال 2003 در یک کنفرانس مهندسی علمی برای اولین بار ارائه شد. طبق این الگوریتم، تصمیم گرفته شد که ربات‌های گوگل، محتوای سایت‌ها را ماهانه یا حتی زودتر بررسی کنند. در مراحل بعدی تغییراتی در این الگوریتم ایجاد شد که طی آن محتوا به‌صورت روزانه بررسی می‌شد و کاربران به این فکر می‌افتادند که روزانه مطالب را در وب‌سایت خود قرار دهند.

 الگوریتم شخصی سازی سرچ گوگل (Google Personalized Search)

این الگوریتم توسط گوگل در ژوئن 2005 منتشر شد و در آن کاربران می‌توانستند از تاریخچه جستجوی خود برای انجام جستجوهای جدید استفاده کنند. در واقع جستجوها و تلاش‌های قبلی کاربران در این الگوریتم ذخیره می‌شود و گوگل در جستجوهای بعدی این موارد را به آنها نشان می‌دهد. این الگوریتم گوگل، نشانگر دسترسی گوگل به تاریخچه سرچ کاربران خود برای بار اول می‌باشد.

الگوریتم فلوریدا (florida google)

این الگوریتم در نوامبر 2003 منتشر شد و مدیران وب‌سایت‌‍‌ها را در آن زمان، تحت تاثیر خود قرار داد . در واقع در این الگوریتم به متخصصین سایت و وب‌مستران نشان داده شد که از چه ترفندهایی برای جذب ترافیک رایگان و ارگانیک استفاده کنند؛ برای مثال، استفاده از کلمات کلیدی یا حتی استفاده از لینک‌های داخلی و خارجی مواردی بودند که در این الگوریتم، بسیار جدی‌تر از قبل گرفته شدند.

الگوریتم جستجوی جهانی گوگل (Google Universal Search)

این الگوریتم برای راحتی کاربران گوگل در ماه می سال 2007 راه‌اندازی شد و می‌توان آن را یکی از بهترین و مهمترین الگوریتم های گوگل دانست. قبل از ایجاد این الگوریتم، کاربران هنگام جستجو نتایجی از جمله تصاویر، اخبار، کتاب‌ها و موارد مشابه را دریافت می‌کردند. این در حالی است که الگوریتم جستجوی کلی گوگل هر یک از این نتایج را جدا کرده است و از این تاریخ می‌توانیم اخبار، تصاویر گوگل یا هر مطلب متفرقه دیگری را به‌طور جداگانه دریافت کنیم. 

الگوریتم پیشنهاد گوگل (google suggest)

پس از 4 سال استفاده آزمایشی، سرانجام در آگوست 2008 الگوریتم suggestion گوگل منتشر شد. در این الگوریتم تمرکز بر استفاده از عبارات کلیدی یا پرس‌و‌جوها بود که در اصطلاح به آنها query هم گفته می‌شود. این الگوریتم به کاربران کمک می‌کند تا علاوه بر کلمه یا عبارت کلیدی خود، کلمات کلیدی سرچ شده توسط دیگران را ببینند و از بین آنها انتخاب بهتری داشته باشند. این الگوریتم پیش‌درآمدی برای الگوریتم Google Instant بود که در سال 2010 ارائه شد و یکی دیگر از انواع الگوریتم های گوگل در سئو است.

الگوریتم مرغ مگس خوار (Google Hummingbird algorithm)

با گذشت زمان، گوگل متوجه شد که واکنش موتورهای جستجو به queryها بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد است و ترجیح می‌دهد فقط به یک عبارت یا چند کلمه مرتبط مراجعه کند. این مسئله نشان داد که کاربران نسبت به نتایج جستجو بسیار حساس هستند و ترجیح می‌دهند نتایج بسیار نزدیک‌تر و دقیق‌تر از چیزی که هست، باشد. 

به همین دلیل، در سال 2013 الگوریتم دیگری از گوگل به نام الگوریتم مرغ مگس خوار منتشر شد. این الگوریتم نسبت به مدل های قبلی تغییر چندان زیادی نداشت، اما پتانسیل آن بسیار بالا و موثر بود که مورد توجه کاربران قرار گرفت. جستجوهای گوگل نشان می‌دهد که استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار تقریباً 90 درصد از نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نتایج بهینه‌شده‌ای را برای کاربران خود نمایش می‌دهد.

الگوریتم پاندا (Google Panda algorithm)

الگوریتم پاندا در ابتدا با نام Farmer منتشر شد که به‌طور غیرمستقیم کاهش گوگل در زمینه‌های محتوا و ارائه محتوای با کیفیت توسط گوگل را نشان می‌داد؛ اما در هر صورت این الگوریتم در سال 2011 با نام رسمی Panda به نام مهندس سازنده الگوریتم معرفی شد. 

در واقع این الگوریتم در پاسخ به شکایات روزافزون جامعه جهانی به سایت‌هایی با محتوای کم کیفیت ایجاد شده است. پاندا در درجه اول سایت‌هایی با محتوای ضعیف را هدف قرار می‌دهد که محتوای سایت‌های دیگر را کپی می‌کنند و آن را به‌عنوان سایت خود پست می‌کنند. الگوریتم پاندا یکی از مهمترین ابزارهایی بود که برای مبارزه با نتایج جستجوی خاکستری یا سئو کلاه خاکستری ایجاد شد. در صورتی که به تکنیک‌های سئو خاکستری علاقمندید، می‌توانید به مقاله سئو خاکستری چیست از مجموعه مقالات سایت ما سر بزنید.

الگوریتم پنگوئن (Google Penguin algorithm)

الگوریتم پنگوئن را می‌توان به‌عنوان یکی از الگوریتمهای جدید گوگل در سئو معرفی کرد که هدف اصلی آن کاهش رتبه‌بندی سایت‌هایی بود که به‌طور غیرقانونی به رتبه‌های بالاتر با نقض دستورالعمل‌های کیفی گوگل ارتقا یافته بودند. این الگوریتم در آوریل 2012 منتشر شد و هنوز هم یکی از مهمترین اصول کار گوگل محسوب می‌شود. اساسا سایت‌هایی که از ترفندهای مختلفی مانند روش‌های spam، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و همچنین لینک‌های غیرقانونی استفاده می‌کنند، تعداد بازدید و ترافیک ارگانیک را کاهش می دهند. این به‌روز رسانی در الگوریتم‌های گوگل چندین سایت را که از سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند به شدت مجازات می‌کند. در صورتی که قصد دارید با تکنیک‌های کلا سیاه آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم از مقاله سئو کلاه سیاه چیست دیدن بفرمایید.

بنابراین وب‌‍مستران مجبور به ایجاد سایت‌هایی با محتوای با‌کیفیت و ارائه تجربیات مثبت کاربری هستند تا تجربه کاربری وب‌سایت نیز رشد کند. به‌طور کلی، مبارزه با لینک‌های دریافت شده از سایت‌های اسپمینگ، شناسایی لینک‌های پولی یا کلیک‌های خریداری شده و همچنین شناسایی بیش از حد بهینه سازی یکی از نقاط قوت پنگوئن است.

الگوریتم نمودار دانش گوگل (Google Knowledge Graph)

این یکی از الگوریتم های موثر گوگل در سئو است که راه اندازی شده است تا کاربران و لیست موتورهای جستجو بتوانند با سهولت و سرعت بیشتری به اطلاعات علمی دسترسی پیدا کنند. الگوریتم Google Knowledge Graph در می 2012 معرفی شد و روش کار آن شامل نشان دادن نمودار اطلاعاتی در سمت راست نتایج به کاربر است. گوگل اعلام کرده است که این الگوریتم به موتورهای جستجو کمک می کند تا دنیای واقعی و روابط خود را با یکدیگر بهتر درک کنند. 

جالب است بدانید که این الگوریتم زمانی که راه‌اندازی شد، اطلاعاتی در مورد 500 میلیون شی خاص و همچنین اطلاعاتی در مورد رابطه بین سه و نیم میلیارد آیتم مختلف داشت. برای مثال با سرچ کلمه larry page، نتایج جستجو علاوه بر اطلاعات و موارد معمولی که در هر حالت نمایش داده می‌شود، یک باکس محتوایی جداگانه نیز در سمت راست نمایش می‌دهد که به‌عنوان اطلاعات تکمیلی در اختیار شما قرار می‌گیرد. این اطلاعات معمولاً شامل آدرس، نوع کسب و کار و زمینه فعالیت کلمه کلیدی جستجو شده است.

الگوریتم کافئین (Google Caffeine)

قبل از ایجاد الگوریتم کافئین، سیستم ارائه محتوای گوگل و نتایج جستجو لایه بندی شده بود؛ جایی که تنها سایت‌های دارای بالاترین رتبه در اولین جستجو نشان داده می‌شدند و بیشتر سایت‌های جدید دیده نمی‌شدند. گوگل برای پشتیبانی از وب‌سایت‌های جدید و نوپاتر، الگوریتمی به نام الگوریتم کافئین در سال 2009 معرفی کرد که تا ژوئن 2010 به تعویق افتاد و در این سیستم خبری از طبقه‌بندی سایت بر اساس قیمت نبود و در واقع جستجوی کاربر به صورت کلی بین تمامی سایت‌ها انجام می شد. 

الگوریتم کبوتر (Google Pigeon)

توصیه می‌کنیم در ابتدا به فکر کبوتر باشید تا درک مناسبی از این الگوریتم داشته باشید. گوگل الگوریتم کبوتر را در ژوئن 2014 معرفی کرد و برای جستجوهای محلی طراحی شده است. این الگوریتم جدید به گوگل اجازه می‌دهد تا بهترین گزینه را در بین نتایج مختلف از نظر موقعیت مکانی و جغرافیایی پیشنهاد دهد. در واقع الگوریتم کبوتر از قدرت الگوریتم suggestion گوگل، الگوریتم نمودار دانش، الگوریتم تشخیص زبان و همینطور الگوریتم مرغ مگس خوار برای پیشنهاد بهترین گزینه ممکن بر اساس موقعیت جستجوگر استفاده می‌کند. این یکی از بهترین و کامل‌ترین الگوریتم های گوگل در جستجوهای محلی است.

الگوریتم Mobilegeddon

گوگل با توجه به پیش‍بینی‌هایی که در مورد استفاده از گوشی‌های هوشمند و روند افزایشی آن انجام داده است، الگوریتمی را به همین مشکل اختصاص داده است. الگوریتم جدید Mobilegeddon در آوریل 2015 راه‌اندازی شد و وظیفه تایید وب‌سایت‌های مرتبط با موبایل و محتوای آنها را بر عهده دارد. در واقع این الگوریتم به خوبی طراحی وب سایت برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را در نظر می‌گیرد. حتماً بحث طراحی وب‌سایت ریسپانسیو را شنیده‌اید که دقیقاً متناسب با این الگوریتم پیشنهاد شده است.

الگوریتم RankBrain

گوگل این الگوریتم یعنی الگوریتم رنک Rank Brain را به‌عنوان یک سیستم هوش مصنوعی machine learning معرفی می‌کند که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا روابط بین کلمات مختلف ایجاد کنند و نتایج را بهینه کنند. ما با معنای ظاهری این الگوریتم کاری نداریم و می‌خواهیم عملکرد آن را بیشتر بررسی کنیم. فرض کنید در مورد جدیدترین الگوریتم های گوگل جستجو می‌کنید. در الگوریتم Rank Brain چندین نتیجه با توجه به این کلمه کلیدی بررسی می‌شود و نزدیک‌ترین‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. در واقع این الگوریتم از نتایج مربوط به خود کلمه گوگل یا خود کلمه الگوریتم در نتایج اصلی اجتناب می‌کند تا کاربر نتایج را به صورت دقیق و مرتبط دریافت کند.

الگوریتم موش کور (Possum)

الگوریتم موش کور را می‌توان به عنوان یک نسخه ارتقا یافته از الگوریتم کبوتر دانست که در سپتامبر 2016 معرفی شد. این الگوریتم پا را فراتر گذاشته و دامنه جستجوهای محلی را کاهش داده است. به‌عنوان مثال، این الگوریتم به شما اجازه می‌دهد تا مشاغل خارج از شهر را از مشاغل داخل شهر جدا کنید. 

حتی با کمک این ابزار، جستجوگران این امکان را دارند که فاصله تا مکان مورد نظر را تعیین کنند. به‌طور کلی، مزایای استفاده از الگوریتم موش کور را می توان در سه مورد خلاصه کرد: 

  • این الگوریتم مشاغل خارج از محدوده شهر را از داخل شهر جدا می‌کند تا بهتر با کلمه کلیدی مطابقت داشته باشند.
  • این الگوریتم برای فیلتر مکان‌هایی که به هم نزدیک هستند و آدرس یکسانی دارند استفاده می‌شود. 
  • موقعیت فیزیکی جستجوگر یا تایپ کننده تاثیر زیادی بر نتایج دارد. این بدان معناست که اگر در منطقه خاصی از کرج به دنبال رستوران هستید، الگوریتم موش کور قطعا شما را به گزینه‌های نزدیک به منطقه مورد نظر هدایت می‌کند.

نتیجه گیری

در این مقاله، به موضوع الگوریتم های گوگل در سئو پرداخته شد. همچنین انواع الگوریتم های گوگل مورد بررسی قرار گرفته شد و هریک از آنها به اختصار شرح داده شد. ممنون که همراه ما هستید. در صورت تمایل می‌توانید به پیج اینستاگرام مجموعه سر بزنید. همچنین در صورت نیاز به هرگونه خدمات دیجیتال مارکتینگ می‌توانید روی تجربه متخصصان ما در  انجام خدمات سئو سایت شما، خدمات طراحی سایت برای تجارت شما، و همچنین خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ به‌صورت رایگان  و همچنین تبلیغات گوگل ادز و کلیکی حساب کنید. ما علاوه‌بر اینکه تعهد بالای کاری به شما ضمانت رسیدن به موفقیت را خواهیم داد.

سوالات متداول

الگوریتم های گوگل چیست؟

الگوریتم های گوگل در سئو به فرآیندی اشاره دارند که گوگل برای طبقه بندی محتوا از آن استفاده می کند. صدها عامل از جمله ذکر کلمات کلیدی و بک لینک ها را در نظر بگیرید. گوگل چندین الگوریتم جستجو دارد که با هم کار می کنند تا بهترین نتایج را ایجاد کنند.

لیست الگوریتم های گوگل در seo را نام ببرید.

الگوریتمهای جدید گوگل شامل الگوریتم پنگوئن، الگوریتم پاندا، مراغ مگس خوار، کافئین و غیره است که در متن مقاله کدام توضیح داده شده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن